Guvernul cheltuieşte 1,6 milioane lei pentru mobilizarea la urne. Despre sistemul de vot românii sunt trimişi să înveţe de pe site-ul BEC.
Guvernul face publicitate alegerilor de pe 30 noiembrie fără a pomeni însă nimic despre votul uninominal. Pentru a atinge această performanţă, Agenţia pentru Strategii Guvernamentale (ASG), aflată în subordinea executivului, pune la bătaie aproape 1,6 milioane lei, aproximativ jumătate de milion de euro. Aproape 1,5 milioane merg pe serviciile de publicitate, care constau în achiziţionarea de spaţiu media şi difuzarea spoturilor TV şi radio, precum şi bannere internet. Potrivit SC Imager - The Image Creator SRL, firma căreia i-a fost atribuit acest contract, prin licitaţie deschisă, pe perioada derulării campaniei, 18-27 noiembrie, vor fi difuzate, în medie, 52 de spoturi TV pe zi şi 24 de spoturi audio, pe principalele posturi de radio şi televiziune naţionale.
Pentru partea de creaţie a clipurilor s-au dat aproape 100.000 de lei, de contract ocupându-se SC Danimated Studio SRL. Informare indirectă
Clipul difuzat la televiziuni îi înfăţişează pe mai mulţi cetăţeni povestind ce vor face duminică, 30 noiembrie - „merg cu prietenii la club“, „la film“, „citesc o carte“, „merg la mall“. În partea a doua a filmuleţului de 30 de secunde, toţi cei intervievaţi dau asigurări că se vor duce la vot. Clipul se încheie cu un îndemn mobilizator: „Duminică, 30 noiembrie, votează, alegerea ta contează“. Nici o referire la faptul că pe 30 noiembrie au loc, în România, pentru prima dată, alegeri în sistem uninominal. Un conţinut similar îl au şi clipurile difuzate la radio. Totuşi, potrivit unui comunicat al ASG, campania are în vedere şi creşterea gradului de informare a cetăţenilor cu privire la noul sistem de votare uninominal „prin trimiterea, prin intermediul bannerului, către o sursă oficială şi relevantă“ - site-ul BEC. Pomenirea uninominalului nu era esenţială
Şeful ASG, Alfred Bulai, nu vede nimic neobişnuit în absenţa oricăror referiri la uninominal. „Este o campanie axată pe atragerea oamenilor la vot, şi nu pe explicaţii tehnice. Într-un clip de 30 de secunde nu putem să explicăm sistemul de vot“, a declarat Bulai. „Nu poţi să îi explici cu atâtea detalii, obiectivul este să atragi atenţia că pe 30 noiembrie sunt alegeri, pentru că o parte consistentă a populaţiei nu e interesată de politică şi nu ştie acest lucru“, a insistat Alfred Bulai.
Mai mult, el consideră că, pentru un alegător obişnuit, scrutinul de acum „nu va fi radical diferit“ pentru că „votează tot la şcoala de lângă el“ şi „nu este esenţial“ să fie menţionat sistemul de vot. Un clip bun de folosit oricând
Alfred Bulai susţine, pe de altă parte, că din cauza situaţiei politice nesigure ar fi fost nevoit să aibă pregătit un clip valabil pentru orice situaţie.
„Sigur, am discutat şi noi această variantă, să facem referire şi la votul uninominal. Însă a trebuit să demarăm procedurile acum două luni, acestea sunt legile, în condiţiile în care exista riscul ca lucrurile să fie date peste cap în privinţa votului uninominal. Ideea era să putem folosi clipul în orice fel de condiţii“, a mai spus şeful ASG. Agenţia pentru Strategii Guvernamentale a organizat, în toamna anului trecut, o campanie de informare cu privire la alegerile pentru Parlamentul European, pentru care s-au alocat 1,2 milioane lei. Clipurile difuzate la aceea vreme, timp de o săptămână, sub deviza „e primul tău vot european“ par să nu-i fi convins pe români, dacă este să ne ghidăm după prezenţa la vot - 28,82%.