Un bucureştean şi-a cumpărat maşină încântat de garanţia care acoperă cheltuielile în caz de accident. Compania a renunţat însă la ofertă fără să dea explicaţii.
Gabriel a ales să-şi ia anul trecut o maşină modelul Kia Cee’d după ce a vizitat anul trecut Salonul Internaţional Auto din Capitală. L-au atras materialele promoţionale care ofereau inclusiv o garanţie extrem de atrăgătoare pentru o perioadă de cinci ani. Bărbatul nu a beneficiat însă de ofertă. Numeroşi cumpărători sunt în situaţii asemănătoare.
„Au promovat un serviciu fără să-l ofere“
„Am trecut pragul unui dealer Kia din Bucureşti pentru mai multe detalii, mi s-a prezentat o maşină şi am primit câteva materiale promoţionale. Am făcut comandă pentru acest model în octombrie 2007, la un dealer din afara Bucureştiului, şi am primit maşina în ianuarie 2008“, povesteşte bărbatul.
Printre materialele promoţionale primite de acesta se afla şi o broşură, în care exista o referire la un program de asistenţă rutieră numit „Garanţia de cinci ani a mobilităţii“. Acest program asigura nenumărate facilităţi în caz de accident: tractare, acoperirea costurilor de cazare într-un hotel, transportul cu trenul, ca şi înlocuirea maşinii în perioada în care cea a proprietarului este la reparat.
„Am întrebat la momentul respectiv dealerul despre acest program şi mi s-a spus că nu este încă operaţional, iar când va fi ne vor anunţa. Din câte am aflat ulterior, acest program a fost lansat în luna aprilie 2008 sub numele de KAR. Am crezut iniţial că toţi cei care au cumpărat maşini Kia Cee’d în perioada ulterioară tipăririi broşurii vor avea acces la acest program. Surpriza a venit mai târziu, când am aflat de pe un «forum» că doar cei care au factură finală primită după data de lansare oficială a programului vor avea acces la KAR“, mai spune dezamăgit bărbatul.
El a sunat la dealerul de unde a cumpărat maşina, care i-a confirmat cele aflate şi a încercat să intre în legătură cu importatorul care se ocupă de program, fără succes însă. „Comportamentul importatorului legat de clienţii care au cumpărat această maşină nu mi se pare corect, având în vedere faptul că a promovat un serviciu aferent unui produs fără a-l oferi“, este de părere Gabriel.
„Programul a fost abandonat de producător“
Reprezentanţii companiei Kia Romauto susţin că întregul conţinut al broşurii promoţionale aparţine firmei Kia Motors Corp, ei efectuând doar o traducere în română, la acel moment.
„Este adevărat că producătorul coreean a avut de gând să demareze un program pan-european de asigurare a garanţiei mobilităţii, la care face domnul referire. Programul a fost abandonat ulterior, din motive care nu ne-au fost aduse la cunoştinţă. De altminteri, pe coperta patru a broşurii se specifică următoarele: «Toate informaţiile, ilustraţiile şi specificaţiile sunt valabile în momentul tipăririi şi pot fi modificate fără avertisment»“, ne-a declarat Bogdan Paşa, PR-ul companiei Kia Romauto. Acesta mai spune că firma Kia Romauto, distribuitor pentru România al Kia Motors Corp, a demarat un program propriu, numit KAR (Kia Asistenţă Rutieră), anunţat pentru prima dată public în martie 2008, precizându-se că de acesta beneficiază gratuit posesorii autovehiculelor Kia cumpărate după 1 aprilie 2008.
„În respectiva broşură nu se precizează vreo dată la care ceva să intre în vigoare. Caracterul broşurii este unul informativ şi conţine informaţii valabile la momentul tipăririi ei. Din punctul nostru de vedere, înţelegem frustrarea domnului“, susţine Bogdan Paşa.
Ce spune legea
Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) consideră că acest caz poate fi încadrat la publicitate înşelătoare, sanc- ţionată prin Legea 363/2007, privind practicile comerciale incorecte. Amenda în astfel de cazuri variază între 3.000 şi 30.000 de lei.
„În condiţiile în care în broşură nu este precizat faptul că oferta se adresează persoanelor care cumpără începând cu o anumită dată sau persoanelor care achiziţionează ulterior punerii în aplicare a programului, consumatorul ar fi fost îndreptăţit să beneficieze de această asistenţă în caz de accident“, este de părere Mihai Titichi, şef Serviciu juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor. El mai spune că, dacă problema nu se rezolvă pe cale amiabilă, cel păgubit ar trebui să depună o reclamaţie la ANPC, cu documentele doveditoare. O altă problemă în acest caz este şi utilizarea termenului „garanţie a mobilităţii“, în condiţiile în care se acordă doar asistenţă în caz de accident, ceea ce nu are legătură cu garanţia (comercială) definită în lege.
ULTIMĂ ORĂ
Kia acordă asistenţă rutieră gratuită
Pentru a rezolva situaţia celor care şi-au cumpărat maşini Kia înainte de 1 aprilie 2008, conducerea Kia Romauto a decis înscrierea în programul KAR (Kia Asistenţă Rutieră) a tuturor maşinilor care se află în primii trei ani de garanţie. „În urma numeroaselor sesizări primite în ceea ce priveşte participarea la programul KAR, am decis împreună cu partenerul nostru, Europ Assistance, să introducem în acest program şi maşini achiziţionate înainte de 1 aprilie 2008. Mai exact, maşinile care se află în primii trei ani de garanţie. Ne cerem scuze pentru eventualele neplăceri create clienţilor, dar a fost o negociere de durată pentru că am dorit să putem oferi participarea gratuită la programul KAR“, afirmă Bogdan Paşa, marketing şi PR Manager la Kia Romauto. Cei care îndeplinesc condiţiile pentru a participa la programul de asistenţă rutieră gratuită pot să contacteze dealerii de unde au cumpărat maşinile.
NOTĂ. Puteţi reclama abuzuri şi puteţi povesti experienţele prin care aţi trecut la adresa consumator@evz.ro sau la numărul 021.202.2000.