CSM se va pronunța dacă protocolul secret încheiat în 2009 între SRI și PÎCCJ a afectat independența justiției.
Deputatul USR Lucian Stanciu-Viziteu, membru în comisia parlamentară de control a activității SRI, a anunţat, vineri, că a solicitat CSM „să se pronunţe asupra acestui protocol, dacă conţine elemente nelegale sau dacă a afectat independenţa justiţiei”.
„Din păcate, protocolul dintre cele două instituţii este folosit în scopuri politice, fie de adversari ai Direcţiei Naţionale Anticorupţie, fie de adversari ai Serviciului Român de Informaţii. Consider că orice interpretare din spaţiul public ce aparţine politicienilor interesaţi într-un fel sau altul în acest proces reprezintă o potenţială ameninţare la adresa stabilităţii sistemului judiciar şi la adresa sistemului de securitate naţională", a apreciat acesta, într-un comunicat de presă.
Serviciul Român de Informaţii a publicat vineri, pe site-ul serviciului secret, Protocolul de colaborare cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Documentul a fost încheiat pe data de 4 februarie 2009, fiind semnat de Tiberiu Niţu, prim-adjunct al procurorului general la acea vreme, şi Florian Coldea, prim-adjunct al directorului SRI. Protocolul a fost aprobat de şefii celor două instituţii de la acea dată - Laura Codruţa Kovesi şi George Maior. El a fost încheiat în baza Constituţiei, a Codului de procedură penală, a unor legi, ordonanţe de urgenţă şi hotărâri de guvern, dar şi a unor hotărâri CSAT, potrivit documentului declasificat de SRI
- Protocolul prevede "constituirea de echipe operative comune care să acţioneze în baza unor planuri de acţiune pentru exercitarea competenţelor specifice ale părţilor, în vederea documentării faptelor de la art. 2", care stipulează: "Părţile cooperează, potrivit competenţelor şi atribuţiilor prevăzute de lege, în activitatea de valorificare a informaţiilor din domeniul prevenirii şi combaterii infracţiunilor împotriva securităţii naţionale, a actelor de terorism, infracţiunilor ce au corespondent în ameninţările la adresa securităţii naţionale şi a altor infracţiuni grave, potrivit legii".
- Documentul mai prevede "acordarea de către experţii Serviciului, în condiţiile legii, a asistenţei tehnice de specialitate procurorilor care efectuează urmărirea penală", precum şi acordarea de către SRI "a asistenţei tehnice de specialitate procurorilor în cauzele prevăzute la art. 2, în care administrarea mijloacelor de probă impune cunoştinţe ori dotări tehnice specifice sau în cauzele în care se ascultă persoane cu identitate protejată".
- Articolul 3 cuprinde obiectivele cooperării: "punerea la dispoziţie a informaţiilor relevante şi utile pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice părţilor, precum şi asigurarea protecţiei acestora; efectuarea cu celeritate a demersurilor prevăzute de lege, pentru solicitarea şi obţinerea, de către Serviciu, a mandatului pentru autorizarea măsurilor privind desfăşurarea unor activităţi în scopul culegerii de informaţii; asigurarea îndeplinirii atribuţiilor ce revin Parchetului în vederea punerii în aplicare a actelor de autorizare emise potrivit prevederilor din Codul de procedură penală; corelarea activităţilor de identificare, obţinere, valorificare, conservare şi prelucrare analitică a informaţiilor referitoare la infracţiunile prevăzute la art. 2".