Propunere a Comisiei Europene: specializare profesională prin cursuri şi seminarii, nu doar prin şcoală

Comisia Europeană a propus recent către toate statele membre recunoaşterea aptitudinilor şi competenţelor dobândite în afara cadrului şcolar şi universitar în întreg spaţiul Uniunii Europene.

Propunerea se referă la cursurile, seminariile, atelierele şi conferinţele de pe urma cărora participanţii se aleg cu o specializare profesională. Avantaj pentru lucrătorii slab calificaţi Propunerea Comisiei a fost prevăzută în cadrul strategiei europene pentru crearea de locuri de muncă şi creştere economică şi urmează să fie adoptată de miniştrii educaţiei şi tineretului la Consiliul din 23/24 noiembrie, conform unui comunicat al europarlamentarului Petru Luhan.  "Decizia CE vrea să stimuleze angajările în spaţiul UE în special pentru tinerii şomeri şi persoanele cu puţine calificări formale, cum ar fi lucrătorii în vârstă şi cei slab calificaţi. Propunerea urmăreşte, de asemenea, îmbunătăţirea accesului la învăţământul superior, în special al studenţilor adulţi" arată europarlamentarul român. Metodă de combatere a şomajului Totodată, prin recomandarea sa, Comisia îndeamnă statele membre să stabilească sisteme naţionale pentru validarea învăţării non-formale şi informale până în 2015. "Sistemele naţionale vor deveni variante alternative de calificare pe piaţa muncii pentru persoanele care se opresc de timpuriu în educaţia formală. Într-o perioadă în care şomajul este în creştere pe piaţa UE, propunerea Comisiei vine să stimuleze aptitudini şi calificări care dau posibilitatea cetăţenilor europeni să găsească un loc de muncă şi să se integreze social", mai spune Petru Luhan. La ora actuală, doar Finlanda, Franţa, Luxemburg şi Ţările de Jos dispun de sisteme cuprinzătoare pentru validarea învăţării non-formale şi informale.

  • Învăţarea non-formală are loc într-un mediu formal de educaţie şi nu determină, în general, obţinerea unei calificări sau diplome. De obicei, implică cursuri, ateliere, conferinţe sau seminarii.
  • Învăţarea informală se desfăşoară în locuri precum la domiciliu, la locul de muncă, într-o asociaţie şi prin interacţiunea zilnică între oameni; aceasta include învăţarea limbilor străine, a normelor culturale şi a manierelor.