Profesor de sprijin pentru elevii care învaţă greu

Pentru ca un copil cu probleme de învăţare să primească ajutor de la un cadru didactic specializat, părinţii trebuie să facă o cerere la Protecţia Copilului. Dacă e nevoie de logoped, procedura e mai simplă.

Elevii cu ADHD sau tulburări din spectrul autist, cei cu deficienţe mintale, cu tulburări în achiziţiile şcolare, cu sindrom Down sau diverse deficienţe fizice au dreptul de a fi asistaţi sau îndrumaţi gratuit de un profesor de sprijin.

Primul pas pe care trebuie să-l facă părinţii unui copil cu dificultăţi de învăţare este să se adreseze Comisiei pentru Protecţia Copilului din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din fiecare judeţ şi sector.

În urma unei evaluări, comisia eliberează un certificat pe care părintele îl duce la şcoală, iar pe baza acestui act directorul şcolii solicită inspectoratului şcolar un profesor de sprijin.

62 de profesori la 650 de elevi, în Bucureşti

Adrian Cozma, inspector de specialitate pentru învăţământul special în cadrul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, spune că profesorii de sprijin lucrează cu cei mici pe baza unui plan de intervenţie personalizat, în funcţie de problemele şi capacităţile fiecăruia, iar lecţiile se desfăşoară fie la şcoala micuţului, fie la o altă şcoală unde există un grup de elevi cu probleme similare.

Din păcate, numărul acestor specialişti este mult mai mic faţă de cel necesar, iar acest lucru face ca timpul alocat fiecărui copil să fie prea mic în raport cu nevoile lui.

Cozma dă ca exemplu situaţia Capitalei, unde în acest an s-a solicitat ajutor pentru 650 de elevi, pentru care sunt disponibili doar 62 de profesori de sprijin. Norma acestora este de 16 ore pe săptămână, pentru un număr variabil de copii, ceea ce face ca, în unele cazuri, un copil să beneficieze doar de o oră de sprijin personalizat.

Cererile pentru profesori de sprijin se pot depune oricând în timpul anului şcolar, însă este indicat să fie făcute în perioada martie-septembrie, când se stabilesc normele pentru dascăli.

"Dacă vine o cerere în luna noiembrie, va fi acceptată, însă copilul va fi introdus într-o grupă deja existentă, iar eficienţa intervenţiei scade", precizează Adrian Cozma.

Terapie logopedică la şcoală şi la grădiniţă

Un alt sprijin gratuit de care poate beneficia un copil cu dificultăţi de învăţare este terapia logopedică pentru tulburări de limbaj, care se face atât în şcoală, cât şi la grădiniţă. Procedura de solicitare a acestui ajutor este mai simplă decât în cazul profesorului de sprijin: părintele sau cadrul didactic sesizează centrul logopedic la care este arondată instituţia de învăţământ la care învaţă copilul, fără a fi nevoie de certificat de la Protecţia copilului.

De asemenea, dacă pe lângă dificultăţile de învăţare micuţul are şi probleme de adaptare şcolară, poate beneficia de consiliere psihopedagocică, la solicitarea părintelui sau a cadrului didactic. Pentru orice serviciu de acest tip este necesar acordul scris al unuia dintre părinţi.

Orice abuz trebuie sesizat la inspectoratul şcolar

Una dintre cele mai mari probleme pe care le întâmpină părinţii copiilor cu nevoi speciale este refuzul instituţiilor şcolare de a-i înscrie la începutul anului şcolar, tocmai din cauza de ficienţelor de care suferă.

Adrian Cozma spune că şcoala căreia îi este arondat domiciliul este obligată să accepte copilul, indiferent de problemele pe care le are acesta.

Dacă părinţii vor să-l înscrie în altă parte, dorinţa lor trebuie să fie justificată printr-o cerere depusă la grădiniţa sau la şcoala aleasă. Orice abuz şi discriminare întâlnite în aceste situaţii trebuie sesizate inspectoratului şcolar.