Prima zi de şomaj la Uzinele Dacia

La Uzinele Dacia de la Mioveni a început ieri restrângerea activităţii, pentru reducerea stocurilor.

Mai mult de jumătate dintre angajaţii de la Dacia au intrat de ieri-dimineaţă în şomaj tehnic pentru două zile. Potrivit sindicaliştilor, 7.000 de muncitori din cele trei schimburi ai secţiei Asamblare de la Uzinele Dacia din Mioveni stau acasă, pentru că prin această metodă a estimat conducerea fabricii că va reduce stocurile. Este pentru prima dată în ultimii ani când de pe linia de ansamblare nu iese nicio maşină. În vremurile bune, 1.300 de maşini ies zilnic de pe liniile de producţie Dacia. Secţia de Producţie a pieselor de schimb, cea de Componente şi secţia Comercială vor funcţiona însă normal.

„Trebuie să fim raţionali“

Decizia de întrerupere a activităţii face parte dintr-un plan mai complex al managerilor francezi, de adaptare la marea criză mondială. Astfel de întreruperi vor mai avea loc în zilele de 13 şi 14 noiembrie şi, probabil, în zilele de 20 şi 21 noiembrie, dacă aşa se va decide luni, în şedinţa comisiei paritare.

Cei intraţi în şomaj tehnic vor fi plătiţi cu 85% din salariu. „Se putea şi mai rău, adică să păţim ca-n Franţa, unde au dat afară pe capete. Dacă s-ar fi întâmplat aşa, la 54 de ani ai mei nu mă mai angaja nimeni. Mă duc să mă odihnesc, că la cât ne muncesc ăştia...“, ne-a mărturisit un lucrător de la Mioveni, Eugen Blidaru. Un altul, ceva mai în vârstă, spune că la Dacia lucrurile stau mai rău decât în comunicatele oficiale.

„Nu este o nenorocire dacă închid fabrica două zile! La anul, în schimb, va fi vai şi amar de noi. Se aude că o să îi dea afară pe muncitorii care au contracte pe perioadă determinată“, adaugă Ion Rusu.

Sindicaliştii de la uzină fac apel la calm. „Mulţi sunt îngrijoraţi că vor sta două zile acasă în şomaj tehnic, dar trebuie să fim raţionali, în primul rând. Atunci când a fost vorba să ne revoltăm, ne-am revoltat. Este o măsură necesară, ţinând cont de ce se întâmplă în industrie la nivel mondial. În ceea ce priveşte posibile disponibilizări, pot spune doar că avem o forţă de muncă flexibilă. În cel mai rău caz, vor fi disponibilizaţi câteva sute de lucrători din cei 3.000, care au contract pe perioadă determinată“, ne-a declarat viceliderul de sindicat Marian Anghel.

Linişte la Ford

La al doilea mare producător auto din ţară, fabrica Ford din Bănie este linişte, cel puţin în prezent. Conducerea spune că actuala situaţie nu va modifica planurile de investiţii. „Noul contract semnat cu Ford spune clar că nu se fac disponibilizări în următorii patru ani“, a declarat liderul de sindicat de la Craiova, Titi Coval. (A contribuit Florin Băltăreţu)  DIRECTOR GENERAL François Fourmont: „Piaţa auto este în criză, însă nu şi Dacia“

Directorul general al Automobile Dacia Piteşti, François Fourmont, a declarat, ieri, că piaţa automobilelor este în criză, însă acesta nu este cazul uzinei de la Mioveni. Dacia a redus nivelul producţiei planificat pentru acest an cu 50.000 de unităţi, de la ţinta iniţială, de la 310.000- 320.000 de maşini la 260.000- 270.000 de unităţi. „Piaţa automobilelor este în criză, însă nu putem vorbi de o criză la Uzina Dacia. Modelul economic al Dacia, cu maşini al căror raport calitate-preţ este foarte bun, ne face mai puţin vulnerabili în faţa crizei de pe piaţă. Nimeni nu ar putea să facă previziuni pentru 2009, şi noi ne vom adapta evoluţiei pieţei auto“, a spus Fourmont. Potrivit acestuia, în cele patru zile în care activitatea de producţie a fabricii va fi oprită, 10.000 de angajaţi de pe platformă vor fi plătiţi cu 85% din salariu. „Până la sfârşitul anului vom transforma contractele din perioada determinată în nedeterminată pentru o sută de persoane“, a declarat Fourmont. (Mara Popescu)