Portul Constanța Sud, blocat de tiruri

Mii de tiruri așteaptă de zile întregi să iasă din portul Constanța Sud Agigea după ce au încărcat marfa care vine din import pentru a o transporta spre diverse destinații din țară.

Intrarea în port este aproape blocată, kilometri intregi de auto-trenuri umplu căile de rulare spre disperarea agenților economici care își desfășoară activitatea în apropierea terminalelor de containere. Nu au voie să iasă din port până nu trec prin scannerul biroului vamal Constanța Sud Agigea.

E o harababură totală, nimeni nu vorbește cu șoferii nervoși, obosiți și flămnizi. Ne spun că trebuie să ajungă cu marfa la București, Bacău, Suceava, Cluj, Craiova chiar și la Constanța. Transportă geamuri, instalații de aer condiționat, mărfuri generale, “străinii fac bani din piatră seacă, încărcăm până și gunoi pentru îngrășăminte“.

Un polițist de la Transporturi, asudat, nu știe cum să mai dirijeze tirurile pentru a nu încurca celelalte activități din port.

“Trebuie să ajung la Suceava, de trei zile înaintăm cu viteza melcului, mâncăm în mașină, dormim în mașină că nu putem să plecăm noaptea de aici, se fură, suntem extenuați”, spune Marius Ioniță.

Şoferii amenninţă blocarea portului Proprietarul tirului a aflat, din gură în gură, că toate transporturile care intră în țară trebuie să treacă pe la scannerul din vamă, “însă vameșii de acolo au program de la 09.00 la 17.00 cu o pauză de o o oră la prânz, este inadmisibil”.

Șoferii sunt nervoși, și-au pierdut răbdarea și amenință cu blocarea portului . "De trei zile aștept aici, trebuie să ajung cu geamurile la Techirghiol, la doi pași de aici, eu nu pot să ajung acasă", spune revoltat un șofer din Constanța. 

“Ne facem nevoile în boscheți, suntem murdari, nu avem unde să facem un duș, de unde să cumpărăm mâncare, dacă vor control amănunțit noi nu avem nimic împotrivă, dar mai întâi să se organizeze vama, să pună mai multe schimburi la scannerul ăla, nu să închidă ușa la ora 05.00 și să plece acasă sau să ne verifice la terminal când marfa coboară de pe vapor”, se plânge un șofer din Cluj.

Măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale La biroul Vamal Constanța Sud Agigea, vameșii se feresc să comenteze, spun că e ordin de sus să fie verificate toate transporturile care ies din port. Conducerea biroului vamal a fost schimbată în urmă cu câteva zile în urma unui audit efectuat de Direcția Generală a Vămilor. Cel care coordonează acum activitatea este directorul adjunct al Direcției de Supraveghere și Control Vamal trimis de la București, Dorel Fronea, cu care reușim să vorbim în final, între două ședințe.

Aflăm astfel că, ”nu-i nimic anormal, aceeași situație este în toate punctele vamale de frontieră dinspre Moldova, Ucraina, Serbia, unde au fost trimiși reprezentanți ai conducerii naționale a vămilor”.

Vameșul șef vorbește despre “măsuri de amploare la nivel național pentru combaterea traficului de țigări și a evaziunii fiscale, este prioritatea zero a vămii”. Pentru toate aceste măsuri, în urmă cu cinci zile , “s-a dat un ordin al Direcției Generale a Vămilor,  dar știți și dumneavoastră că dispozițiile vin de la cel mai înalt nivel, de la șeful statului , trebuie aduși bani la bugetul statului”. Dorel Fronea spune că pentru fluidizarea traficului de transport mărfuri din import, pe fluvial Dunărea și pe CFR se vor face doar analize de risc, însă în port toate tirurile trebuie scanate.

”În zilele următoare vor fi găsite soluții pentru ca transportatorii să nu mai aștepte atât de mult, vom aduce scannere mobile” ,dă asigurări directorul adjunct al Direcției de Supraveghere șI Control Vamal.

În concluzie, “nu vom lăsa să scape niciun transport ilegal de țigări, de mărfuri nedeclarate sau contrafăcute, toate astea se văd pe scanner, ca să numai vorbim de droguri sau arme”.