Partidul Național Liberal (PNL) a atacat la Curtea Constituțională a României (CCR) hotărârea din 20 februarie 2018 a Parlamentului privind constituirea Comisiei parlamentare de anchetă a Senatului și Camerei Deputaților pentru verificarea activității Directorului Serviciului de Protecție și Pază, Pahonțu Lucian- Silvan, și a modului în care este posibil ca acesta să fi implicat instituția în activități care exced cadrului legal de funcționare
În textul sesizării de neconstituționalitate depusă de PNL la CCR, se arată că „pentru a respecta rolul constituţional al comisiilor de anchetă, aşa cum a fost decelat în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, hotărârea de constituire a comisiei de anchetă ar trebui să aibă ca obiectiv verificarea unor situaţii de fapt, aspecte sau fenomene sociale relevante generate de activitatea unei instituţii sau a unor instituţii, în niciun caz să vizeze o persoană", potrivit unui comunicat de presă transmis de Partidul Naţional Liberal către EvZ.
De altfel, în sesizare se precizează că „din anul 1990 și până în prezent, la nivelul Parlamentului au fost constituite 14 comisii comune de anchetă, dintre care niciuna nu s-a referit la verificarea unei anumite persoane, ci toate au vizat activități ale unor autorități sau instituții publice, respectiv clarificarea unor fapte sau împrejurări”.
Mai mult, ambiguitatea sintagmei <<implicarea în influenţarea unor decizii politice>> sau <<implicarea în plan politic>> sunt extrem de vagi, de natură să afecteze activitatea comisiei de anchetă şi a membrilor acestora, care nu vor putea să îşi ordoneze acţiunile de control pe baza unor obiective clare şi precise", a subliniat PNL, conform sursei precizate.
Totodată, în sesizarea PNL se mai precizează că „potrivit regulilor ierarhiei militare, directorul S.P.P. răspunde numai în fața Președintelui României, în calitate de comandant al armatei (..)., iar comisiile parlamentare, atât cele permanente cât și cea de anchetă, controlează activitatea Serviciului de Protecție și Pază și nu pe cea a directorului S.P.P. ”.
Prin urmare, „obiectivele comisiei parlamentare de anchetă sunt specifice, mai degrabă, exercitării unei acțiuni disciplinare decât exercitării unui control parlamentar” și că activitatea directorului S.P.P., în calitatea sa de manager, poate fi verificată numai de autoritățile care i-au încredințat mandatul respectiv de Președinteșe României, la propunerea CSAT.
Conform legii, directorului Serviciului de Protecție și Pază (S.P.P.) este numit și revocat din funcție de către Președintele României la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Țării.