Inspectorii Curții de Conturi a României au constat că s-a cheltuit ilegal peste un milion de euro din vistieria Municipiului Constanța. Cei mai mulți bani au fost dați nelegal pentru sporuri angajațiilor de la Serviciul de Taxe și Impozite din cadrul Primăriei conduse de Radu Mazăre, dar și pentru transportul în comun și pentru prinderea maidanezilor.
În timp ce edilul Constanţei, Radu Mazăre, îşi petrece mult timp în ţări exotice, ca Brazilia şi Madacascar, la Primăria Constanţei se risipeşte banul public. Potrivit unui raport finalizat recent de inspectorii Curţii de Conturi, s-au bani ilegal firmei de transport în comun, pentru a se deconta kilometri fictivi parcurşi, dar şi pentru promovarea unor evenimente. Modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege
- La SPIT CTA - entitate din subordinea UATM Constanţa nu s-au stabilit şi înregistrat în evidenţa contabilă şi fiscală venituri reprezentând taxă de habitat în sumă totală estimată de 329 mii lei pentru care se datorează majorări de întârziere aferente în sumă estimată de 85 mii lei. (Suma estimată abaterii: 414.000 de lei)
- Nestabilirea, neînregistrarea în evidenţa contabilă şi fiscală şi neraportarea prin situaţiile financiare încheiate la 31.12.2012 a debitelor reprezentând taxa pentru creşterea gradului de linişte şi siguranţă în derularea activităţilor economice în Constanţa, Mamaia şi Sat de Vacanţă în sumă totală estimată de 111 mii lei pentru care se datorează majorări de întârziere aferente în sumă estimată de 27 mii lei. (Suma estimată abaterii: 138.000 de lei)
Calitatea gestiunii economico-financiare
- Nefectuarea până la 31.12.2012 a evaluării terenurilor din patrimoniul public al UATM Constanţa evidenţiate în unităţi fizice, date în administrarea RATC şi RADET Constanţa
- Neactualizarea listelor de inventariere cu intrările sau ieşirile din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data încheierii exerciţiului financiar respectiv, 31.12.2012 neinventarierea capitalurile proprii prin întocmirea de situaţii analitice distinct care să justifice soldurile conturilor sintetice şi necompletarea listelor de inventarierea cu valoarea bunurilor propuse pentru casare.
- S-a constatat că pentru SPIT Constanţa s-au efectuat cheltuieli de personal fără bază legală (spor de stabilitate, indemnizaţie de dispozitiv, spor de confidenţialitate) în sumă totală de 1.201 mii lei, pentru care s-au calculat dobânzi de 47 mii lei. (Suma estimată abaterii: 1.248.000 de lei)
- Plata nelegală a ajutoare de încălzire cu energie termică furnizată în sistem centralizat în sumă de 24 mii lei pentru nu număr de 218 cazuri care figurează în evidenţele Serviciului Public Comunitar Judeţean de Evidenţă a Persoanelor Constanţa ca fiind decedate pentru care se datorează dobânzi aferente în sumă estimată de 1 mie lei. (Suma estimată abaterii: 25.000 de lei)
- Efectuarea de cheltuieli nelegale în sumă de 30 mii lei, reprezentând contravaloare tipărituri (afişe, bannere, ecusoane, colante, invitaţii etc), la un contract de sponsorizare, încheiat cu Fundaţia "Fantasio Constanţa" pentru proiectul "Sărbătoarea recoltei şi vinului Dobrogea 2012", contrar prevederilor art. III din OUG nr. 26/06.06.2012 pentru care se datorează dobânzi în sumă de 1 mie lei. (Suma estimată abaterii: 31.000 de lei)
- Efectuarea de cheltuieli nelegale în sumă de 600 mii lei reprezentând contravaloarea unor servicii de asistenţă juridică care nu sunt legate de activitatea entităţii, nefiind prestate pentru Consiliul Local al Municipiului Constaţa şi/sau pentru primarul municipiului, pentru care se datorează dobânzi aferente în sumă totală estimată de 67 mii lei. (Suma estimată abaterii: 667.000 de lei)
- Efectuarea de cheltuieli nelegale reprezentând contravaloarea kilometrilor neparcurşi, trecuţi în foile de parcurs anexă la facturile prezentate de SC Herarconi SRL şi contravaloarea serviciilor de transport persoane facturate după data scadenţei ultimei rate de leasing. Kilometrii neparcurşi, facturaţi şi plătiţi, au fost stabiliţi ca diferenţă între numărul de kilometri ai fiecărui autoturism din procesul verbal de predare către beneficiar, respectiv firma de leasing, înregistraţi în bordul fiecărui autoturism şi kilometrii la sosire din foile de parcurs la data predării. (Suma estimată abaterii: 1.678.000 de lei)
- Efectuarea de plăţi nelegale cu prestarea serviciului de prindere, transport şi gestionare a câinilor fără stăpân de pe teritoriul administrativ al municipiului Constanţa în sumă de 233 mii lei pentru care se datorează dobânzi în sumă totală estimată de 18 mii lei. Plata nelegală a fost determinată de decontarea unor servicii care nu au fost prevăzute în HCLM nr. 531/13.12.2006 (contravaloarea etapei de "identificarea prin crotal sau tatuaj" şi a etapei privind "tratamente obligatorii - vaccinare antirabică, dezinfecţie, şi deparazitare pentru toate capetele de câini ce vor fi prinşi"). De asemenea s-a plătit nelegal suma de 23 mii lei ca urmare a includerii în contractele încheiate pentru serviciul de primire, transport şi gestionare a câinilor fără stăpân de pe teritoriul administrativ al municipiului Constanţa, a unor operaţiuni care nu erau prevăzute de hotărâri de consiliu local (tratamente obligatorii, crotaliere). (Suma estimată abaterii: 274.000 de lei)
- Efectuarea de plăţi nelegale în sumă totală estimată de 93 mii lei, constând în sume de bani acordate salariaţilor în lunile martie şi iunie 2012, ca echivalent al unor cadouri pentru care se datorează dobânzi aferente în sumă totală estimată de 5 mii lei. (Suma estimată abaterii: 98.000 de lei)
- S-a constatat necuprinderea în Regulamentul de Organizarea şi Funcţionare, la Serviciului Juridic şi în fişele posturilor a atribuţiilor consilierilor juridici de redactare de acţiuni, întâmpinări, reprezentare, promovare căi de atac, astfel că au fost achiziţionate servicii de asistenţă şi reprezentare juridică care au determinat plata neeconomicoasă a unor sume cu titlul de onorarii plătite cabinetelor de avocatură.
Măsurile dispuse şi recomandările formulate de Camera de conturi Constanţa
- În actele de control întocmite s-au formulat recomandări cu privire la respectarea prevederilor legale privind încasarea veniturilor, efectuarea cheltuielilor, organizarea evidenţelor contabile şi a sistemului de control intern.
- Pentru abaterile constatate mai sus care nu au fost remediate în timpul auditului, directorul Camerei de Conturi Constanţa a emis decizie prin care s-a dispus luarea măsurilor legale de către conducătorul entităţii în cauză pentru remedierea deficienţelor constatate, urmărirea şi încasarea veniturilor bugetului local, stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciilor şi recuperarea acestora.