Pirtea, președintele Comisiei de educație a PNL: ”Talciocul certificatelor profesionale fără cursuri este ilegal și imoral”

Deputatul Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, care este și președintele Comisiei de educație a PNL, atrage atenția asupra unui subiect extrem de sensibil care afectează societatea românească. El vorbește despre companii de certificare și pregătire a personalului care aplică practici ilegale și imorale, “vânzând” certificate profesionale, recunoscute în Uniunea Europeană situații necunoscute și complet ignorate de către Autoritatea Națională pentru Calificări, cea care autorizează aceste firme și ține evidența diplomelor.

”Tolerând aceste situații, Ministerului Educației Naționale este coautor al gravelor deservicii ce ne sunt aduse tuturor de către firmele care eliberează certificate fără susținerea cursurilor și examinărilor, așa cum impun regulile și normele învățământului. În unele domenii, aceste practici pot produce pericole pentru viețile oamenilor, căci pregătirea neadecvată din domenii sensibile, așa cum este cel sanitar, spre exemplu, poate să ducă la mari neplăceri și la cazuri grave de malpraxis”, declară deputatul liberal Marilen Pirtea.

Unul din domeniile cele mai sensibile estre cel al asistenților medicali. “Școlile postliceale de asistente medicale pot genera, uneori, adevărate pericole la adresa pacienților, prin asistentele și asistenții cu diplome luate doar prin plata taxelor de școlarizare. Cazul este pe larg relatat de când televiziunea publică suedeză a prezentat situația unor asistente medicale nepregătite, provenite din România, generând o serioasă umbră de îngrijorare despre efectele negative ale libertății de circulație în piața europeană a muncii, dar mai ales despre sistemul privat de învățământ din România, certificat de Ministerul Educației”, mai explică Pirtea.

Conform studiilor ONU, în perioada 2000 - 2017, România a avut cea mai mare creștere a stocului migrației dintre țările UE, cu o creștere de 287%. Pe primul loc în topul migrației specialiștilor se află cele 18.597 asistente medicale și cei 12.103 medici înregistrați în statisticile oficiale, după care urmează cadrele didactice,  care sunt astfel pe locul al treilea, peste 6.500 de profesori de liceu și gimnaziu, învățători și educatori emigând din România și cerând recunoașterea profesiei în țările Uniunii Europene.

“Poate că este momentul ca mediul universitar din România să reacționeze față de pericolele și vulnerabilitățile pe care Ministerul Educației Naționale le generează prin lipsa aplicării standardelor în cazul școlilor profesionale. Una dintre soluțiile realiste este ca să arondăm firmele abilitate să ofere cursuri postliceale către universitățile din principalele centre universitare ale țării, iar programele lor de pregătire să fie supervizate de centrele pentru pregătirea personalului didactic aparținând universităților. Mai sunt posibile și alte formule prin care se poate optimiza calitatea pregătirii postliceale din aceste școli private. Cel mai important semnal public este, însă, prea puțin exprimat, este expresia de voință a ministerului pentru a face curățenie într-un adevărat hățiș de ilegalități. Acum sunt tolerate multiplele interese economice aflate în spatele emiterii ilegale a certificatelor de specializare profesională postliceală, iar calitatea pregătirii este grav neglijată, cu responsabilitatea directă a Ministerului Educației Naționale, prin Autoritatea Națională pentru Calificări”, conchide deputatul Marilen Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților.