Deficitul bugetar înregistrat după primul semetru al anului s-a accentuat, depășind pragul de 1,6% din PIB. Explicația vine pe fondul lipsei de performanțe în colectarea veniturilor la buget, situate sub ritmul de creștere al economiei și sub nivelurile programate, dar și pe fondul unor cheltuieli mai mari, aflate mult peste plafonul programat, afirmă deputatul Marilen Pirtea, secretar al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților.
„Lăsând la o parte orice interpretare politică, situația bugetară la sfârșitul primului semestru al anului 2018 este deosebit de îngrijorătoare, fiind cel mai mare deficit semestrial înregistrat în ultimii șapte ani, din 2011 până în prezent. Ritmul de creștere a deficitului de la 0.88% din PIB, cât era în luna mai (8 miliarde lei), la 1,61% din PIB, în luna iunie (15 miliarde lei), este un semnal extrem de grav cu privire la lipsa de sustenabilitate a construcției bugetare actuale”, arată deputatul PNL.
Cifrele comparative corespunzătoare primului semestru din anii 2016, 2017 și 2018 arată că în prezent statul cheltuie mai mult decât își permite și colectează mai puțin decât trebuie, consideră Marilen Pirtea: „Analizând execuția bugetară, observăm că veniturile fiscale au scăzut permanent în ultimii ani, în pondere din PIB. Acest indicator, care arată fidel capacitatea statului de a colecta impozite pe venit și profit, TVA, accize și alte taxe, ne indică faptul că statul a colectat în primul semestru din 2015 un total de 69 miliarde lei (9,7% din PIB), 68,7 miliarde lei în 2016 (9,1% din PIB), 68 miliarde lei în 2017 (8,3% din PIB) și 68 miliarde lei în 2018 (7,3% din PIB). Relevanța ponderii acestor venituri fiscale în PIB este importantă, întrucât este insuficient să comparăm doar cifrele absolute ale impozitelor colectate, în condițiile în care în 2015 PIB-ul a fost de 760 de miliarde lei, iar în prezent îl estimăm la 930 de miliarde lei. Este o creștere de 22,5% a PIB-ului estimat pentru 2018 față de cel realizat în 2015, în timp ce veniturile fiscale sunt în stagnare, în cifre absolute. Într-adevăr, în perioada 2015 - 2018 au existat mai multe schimbări ale cotelor TVA și ale impozitării, dar colectarea trebuia să crească, așa cum ne spune principiul macroeconomic al curbei Laffer despre veniturile fiscale corelate nivelului de impozitare, mai ales în condițiile creșterii exponențiale a consumului”, mai aratp liberalul.