Pericolele de la birou

Ventilatia artificiala si numarul mare de persoane in aceeasi incapere favorizeaza aparitia racelilor, rujeolei, dar si a starilor de oboseala.

Nu va mirati daca veniti acasa dupa terminarea programului de lucru cu dureri de cap, febra si greutate in respiratie. Poate fi vorba de o viroza pe care ati luat-o de la birou. Sistemele de ventilatie folosite pentru aerisirea sediilor moderne de birouri favorizeaza transmiterea microbilor si a virusilor, va avertizeaza medicii.

Numarul mare de persoane care lucreaza in acelasi loc este si el un factor important pentru transmiterea infectiilor. In plus, cu cat sunt mai multi angajati intr-un birou, cu atat suprasolicitarea neuropsihica creste. Efectele: va simtiti obositi si nu va mai concentrati.

Infectii transmise prin aerul reciclat

Nesterilizat regulat, sistemul de aerisire din birouri poate fi sursa unor infectii chiar letale, va atrag atentia medicii. „Daca sistemul de ventilatie este lung si intortocheat (cum este cazul cladirilor mari) si nu este curatat, poate cauza boli precum infectia cu legionella, care este un microb ce da nastere unui tip de pneumonie. Se manifesta la inceput prin febra, frisoane, stare generala alterata. Bolnavul cade pur si simplu din picioare de oboseala. Infectia poate cauza chiar moartea daca nu este tratata din timp”, explica dr. Constantin Marica, medic pneumolog la Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” din Capitala.

Si racelile usoare, de tipul guturaiului, sau gripele se pot transmite prin aerul reciclat de sistemele de ventilatie, desi este mult mai probabil sa se transmita prin contact direct cu cel contaminat, mai ales in birourile supraaglomerate.

Germenii si microbii se pot inmulti in special in birourile fara ferestre, unde nu exista aerisire naturala. Pentru ca aerul sa fie curat si respirabil, incaperile trebuie sa fie aerisite macar patru ore zilnic. „Ultravioletele din lumina naturala ucid o mare parte din germeni si microbi. Aerisirea facuta la primele ore ale diminetii omoara chiar bacilii de tuberculoza”, mai spune pneumologul. Orice senzatie ca nu puteti respira resimtita ori de cate ori intrati in birou este un semn ca aerul este impregnat cu microoganisme.

Zgomotele intense cauzeaza oboseala si neatentie

Aglomeratia din birourile moderne, de tip spatiu deschis, este si ea vinovata pentru o mare parte din bolile pe care le aducem acasa de la serviciu, mai spun medicii. „Vii in contact cu mai multe persoane la serviciu, cineva iti poate stranuta in nas si astfel se pot transmite, foarte usor, o serie de boli, precum rujeola, pojarul, tuberculoza”, subliniaza Ramona Apostol, medic specialist medicina muncii la clinica Medicover, Bucuresti.

Praful din dosare, mochete sau scaune cu tapiterie poate crea probleme persoanelor cu sensibilitate, ducand la aparitia dermatozelor sau a eruptiilor cutanate. Desi nu va afecteaza auzul, zgomotul produs in birourile aglomerate, prevazute cu un numar mare de imprimante, copiatoare si faxuri, poate fi „asurzitor” pentru creier.

„Intr-un birou aglomerat se poate ajunge usor, la valori de 60 de decibeli. Orice zogomot peste aceasta valoare inseamna suprasolicitare neuropsihica. Omul face un efort suplimentar, este mult mai stresant pentru el, face greseli si oboseste mai repede”, conchide doctorul Ramona Apostol.

SFATURI

Nu consumati alimente la birou

Daca raciti, este indicat sa stati acasa. Altfel, riscati sa-i imbolnaviti si pe cei din jur. De asemenea, este indicat sa aveti o igiena stricta a mainilor. Biroul la care stati este posibil sa fie plin de bacterii. Puteti impiedica raspandirea acestor microorganisme daca veti curata in fiecare dimineata tastatura, calculatorul, telefonul, mouse-ul si biroul.

Pentru acestea puteti folosi un dezinfectant, in timp ce pentru igiena mainilor sunt suficiente apa si sapunul. Ca sa alungati bacteriile din preajma, este foarte important sa nu mancati la birou. Firimiturile care se vor imprastia pe masa sunt un mediu de cultura foarte bun pentru bacterii.