Un fost aviator cu picioarele amputate într-un accident de aviaţie se luptă cu statul pentru fiecare procent din pensie, deşi legea e de partea lui.
Pe 13 martie 1958, Vasile Burlacu se afla la bordul Aeronavei Li 2, care trebuia să decoleze de pe Aeroportul Băneasa. Aparatul de zbor a întâmpinat probleme tehnice, iar echipajul a decis să forţeze o aterizare, pe burta avionului, ca să evite o explozie. Decizia a avut urmări de neşters pentru operatorul radionavigant Burlacu. O elice s-a rupt, a intrat în cabina în care se afla bărbatul şi i-a retezat ambele picioare. Pasagerii au coborât în siguranţă, echipajul a fost salvat. Vasile Burlacu a fost singura victimă a accidentului.
Pentru el au urmat luni de spitalizare şi nenumărate operaţii. Acum mai merge, cu proteze, doar pentru că atunci, în ziua accidentului, unui medic care se afla la bordul avionului nu i-a fost teamă şi a intrat în cabină când l-a auzit pe Burlacu ţipând după ajutor. I-a făcut câte un garou la fiecare picior, din cureaua lui şi a victimei, salvându-i astfel viaţa aviatorului.
La 51 de ani de la accident, ochii bărbatului de 82 de ani încă se mai umezesc la amintirea numărului de operaţii şi a pasiunii rămase fără satisfacţie. Însă ce-l amărăşte şi mai tare este faptul că statul îl nedreptăţeşte la plata pensiei.
Pensionat după aceeaşi lege, interpretată diferit
Nedreptatea înseamnă 30 de procente pe care Casa de Pensii Sector 1 nu i le-a dat pensionarului, pentru că a luat în considerare un alt articol din Legea nr. 223/2007, în baza căreia s-a făcut pensionarea.
Vasile Burlacu ar trebui să pri mească, în conformitate cu articolul 49, lit. b), din legea menţionată, 80% din pensia unui comandant de navă. Însă Daniel Vasilescu, şeful Casei Locale de Pensii a Sectorului 1, nu a văzut acest articol, preferând să ignore cererile pensionarului. Asta după ce, iniţial, i-a spus omului că nici nu ar avea dreptul la pensie de serviciu, în baza Legii nr. 223.
De altfel, Vasilescu se contrazice de la un răspuns la altul. La solicitarea iniţială a EVZ, şeful pensiilor din sectorul 1 ne-a spus că Burlacu este pensionat în baza articolului 51, care se referă la personalul aviator a cărui funcţie nu mai există, datorită evoluţiei tehnice.
Apoi, când preşedinta Casei Naţionale de Pensii, Doina Domnica Pârcă labu, i-a trimis în lucru acelaşi dosar, Vasilescu a descoperit articolul 49 din lege, care se referă la cei care au avut un accident de aviaţie, în urma căruia şi-au pierdut capacitatea de muncă. Însă, deşi acel articol îi dă dreptul lui Burlacu la 80% din pensia unui comandant de navă, bărbatul primeşte tot jumătate din acea pensie.
Chiar şi aşa, concluzia pe care Vasilescu o trage este aceeaşi: „Pensia aviatorului este calculată corect, în temeiul legislaţiei în vigoare“.
Avocaţii îi dau dreptate aviatorului
Cum o a treia părere nu strică, avocatul contactat de EVZ, specialist pe probleme de muncă, şi-a spus părerea referitor la cazul lui Burlacu.
„Dispoziţiile legale aplicabile domnului Vasile Burlacu sunt art. 49, lit.b) şi art. 50 din Legea nr. 223/2007. Nu este vorba de art. 51 din aceeaşi lege, întrucât situaţia domnului nu se încadrează la acest articol de lege, dânsul nefiind pensionat pentru restructurarea postului, datorită evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile, survenit în îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Prin urmare, Vasile Burlacu este îndreptăţit a cere pensia de serviciu în cuantum de 80% din media veniturilor sale brute realizate în ultimele trei luni de activitate anterioare lunii în care are loc pensionarea, calculul acestor venituri făcându-se cu aplicarea art. 44, alin.(2), coroborat cu art. 42, literele a), b), c) şi e) din Legea nr. 223/2007 privind Statutul per sonalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România“, se arată în răspunsul specialiştilor biroului de avocatură „Hristescu, Ciocănea şi Asociaţii“.
GHINION
Bani câştigaţi şi pierduţi prin procese
Pensionarul Vasile Burlacu a fost, pe rând, omul cu pensia cea mai mare din ţară, când - în 1958 - a avut curajul să dea în judecată statul ca să-şi primească drepturile şi a fost, o bună bucată din perioada comunistă, singurul pilot care beneficia de legea specială pentru clasa lui profesională. Avea atunci 1.887 de lei pensia. Lucurile s-au schimbat însă, ime diat după 1990, când inflaţia l-a adus la pragul de jos.
Din cel mai bine remunerat pensionar, Burlacu a ajuns, cu aproape 3.400 de lei cât primea în ianuarie ’90, să aibă o pensie mai mică de cât media din România. Şi atunci, ca şi în ’59, a trebuit să ajungă în instanţă ca să îşi primească drepturile. Fiecare bănuţadăugat la pensie a fost câştigat în urma unui proces. De data aceasta, Burlacu spera că n-o să mai fie nevoie să ajungă în instanţă. Mai ales că Legea nr. 223/2007 pă rea destul de clară, şi el nu este doar un aviator ieşit la pensie. Din păcate însă, pentru că instituţia care ar trebui să-i plătească drepturile nu o face fără ca o au toritate superioară să-i comande, bătrânul aviator fără picioare va ajunge, din nou, la procese. Chiar dacă acum are o pensie bunişoară, 5.387 de lei, este chestiune de principiu. Are termen la sfârşitul lunii februarie.