Rolul fostului jucător de baseball Billy Beane din filmul "Moneyball - Arta de a învinge", care a avut premiera în România weekendul trecut, l-a făcut pe Pitt să fie bine cotat la Oscaruri.
Considerat unul dintre cei mai sexy bărbaţi în viaţă, Brad Pitt nu apelează la sexualitatea lui pentru a cuceri publicul în "Moneyball - Arta de a învinge", ci mai degrabă mizează pe simţul umorului şi pe maturitate, pentru a crea un personaj care poate nu are mult în viaţă, în afară de disponibilitatea de a risca, pentru a schimba lumea baseball-ului, sport american în care activează pe post de general manager. Pitt este Billy Beane, un personaj real, care, în adolescenţă, a avut de ales între o bursă integrală la faimoasa universitate americană Stanford şi un post de titular în echipa de baseball New York Mets, optând pentru ultima variantă, care s-a dovedit a fi greşită: tânărul Billy a sucombat sub presiune şi n-a făcut performanţă în cei şase ani ca jucător. Ulterior, el şi-a promis să nu mai ia nicio decizie bazată pe criterii financiare. Regulile din baseball nu contează În 2003, la 41 de ani, Beane a devenit general manager (responsabil cu alegerea jucătorilor din echipă) la Oakland Athletics, echipă pe care personajul lui Pitt o descrie aşa: "Există echipe bogate, există echipe sărace, apoi 16 metri de rahat şi apoi noi". Nereuşind să alcătuiască o echipă de campionat cu un buget infim, Beane caută disperat un alt sistem de selecţie, pe care-l găseşte la Peter Brand (Jonah Hill), un absolvent de economie care se pricepe de minune la statistică şi care a inventat un sistem prin care jucători ignoraţi anterior devin brusc mai interesanţi decât "vedetele", sistem care va reinventa îndrăgitul sport american. De pildă, echipa Boston Red Sox a câştigat în 2004 titlul (World Series), folosindu-se de sistemul lui Beane şi Brand, după ce nu-l mai câştigase din 1918. Nu trebuie să ştii mai nimic despre baseball pentru a vedea acest film. Povestea din "Moneyball" se referă mai degrabă la zicala "Nu rişti, nu câştigi". Încăpăţânarea lui Beane este cea care-i oferă, până la urmă, echipei Oakland Athletics cea mai lungă serie de victorii consecutive în campionatul de baseball. E vorba aici şi despre vizionari, cei care văd primii viitorul şi sunt ridiculizaţi de toată lumea atunci când îşi încearcă pentru prima dată ideea care aduce schimbări. Meciurile efective ocupă destul de puţin din produsul final, mult mai puţin decât alte poveşti sportive inspiraţionale din filmele americane. Jucătorii echipei rămân, în mare parte, necunoscute, poate chiar cifre, deşi portretul lor poate fi intuit dintr-o replică sau un gest. Un prim rol dramatic interesant Campion până acum la comedii interzise celor sub 15 ani, Jonah Hill, din "Super-răi" şi "Adu-l urgent pe scenă", dovedeşte că se pricepe şi la roluri dramatice, iar Peter Brand interpretat de el e un tip inteligent, dar introvertit, căruia nu i se prea citesc emoţiile pe chip. Pitt şi Hill fac o echipă fantastică: unul e extravagant, plin de încredere în el, neintimidat de nimeni, în timp ce celălalt e reţinut şi timid, deşi ştie că sistemul lui e valoros. Filmul se bazează în mare parte pe dialogul spiritual şi plin de umor dintre personaje, ceea ce nu e de mirare având în vedere că scenariul a fost scris de Steve Zaillian şi Aaron Sorkin, acesta din urmă proaspăt recompensat cu Oscar în 2011, pentru Cel mai bun scenariu original, al filmului "Reţeaua de socializare". Iniţial, regizor trebuie să fie Steven Soderbergh, care a renunţat din cauza diferendelor creative. Din distribuţie mai fac parte şi actori consacraţi precum Robin Wright, în rolul fostei soţii a lui Billy Beane, cu care acesta avea o fiică, dar şi Philip Seymour Hoffman, în rolul antrenorului echipei Oakland Athletics, care se opune ideilor revoluţionare ale lui Billy Beane. SUCCES Încasări bune, în ciuda subiectului de nişă Pelicula regizată de Bennett Miller ("Capote") a avut un buget de 50 de milioane de dolari şi a încasat, până acum, o sumă dublă la boxoffice- ul internaţional, 102 milioane de dolari, în ciuda subiectului de nişă tratat: baseball-ul. Acest sport nu prea are adepţi în Europa, mai mult în America de Sud şi în Asia, acolo unde există campionate specializate. Pe lângă cele 74 de milioane de dolari încasate în SUA, "Moneyball" s-a dovedit a fi un succes şi în Japonia (1,8 milioane de dolari), Australia (1,4 milioane de dolari) şi în Coreea de Sud (1,5 milioane de dolari). În SUA, lungmetrajul bazat pe cartea non-ficţiune cu acelaşi nume, scrisă de Michael Lewis, a intrat în cinematografe pe 23 septembrie şi a fost lăudat aproape unanim de criticii de film. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/AVrMJvl_ybM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Citiţi şi:
- A început cursa pentru Oscar: Brad Pitt şi Meryl Streep sunt în frunte