PAULO COELHO: A cincea virtute cardinala: sa fii drept

Conform dictionarului: in portugheza provine din latinescul Justitias; sa actionezi just, in conformitate cu justitia; actul de a da fiecaruia ce i se cuvine, ce ii apartine; echitate.

Dupa Isus Christos: Ati auzit vorbirea: ochi pentru ochi, dinte pentru dinte. Dar eu vin si va spun: sa nu raspundeti raului cu raul; si daca cineva va da o palma pe obraz, intoarceti si obrazul celalalt. (Matei 5: 38-39)

In alt citat al Evangheliei: Si a intrat Isus in templul Domnului si i-a azvarlit afara pe toti cei care vindeau si cumparau in templu, si a rasturnat mesele zarafilor si scaunele celor ce vindeau porumbei. (Matei, 21:12)

Dupa Bankei: In timpul unei ore de curs al maestrului zen Bankei, un ucenic a fost prins furand. Toti ceilalti invatacei au cerut alungarea ucenicului, dar Bankei nu a luat nicio masura. Saptamana urmatoare, ucenicul iar a furat. Suparati, ceilalti au cerut pedepsirea hotului. „Vai, ce intelepti ati devenit!”, spuse Bankei. „Stiti ce e bine si ce e gresit, si puteti merge de-acum oriunde. Dar acest biet frate - care nu stie sa aleaga binele de rau - numai pe mine ma are ca sa-l invat. Asa ca eu voi continua sa fac acest lucru”. Un suvoi de lacrimi a spalat atunci chipul hotului; dorinta de a fura ii disparuse.

Scrisoarea unui condamnat la moarte: coridorul mortii este ca o arena unde politicile Puterii, Recompenselor si Violentei sunt aplicate unui om folosind la modul concret otelul. Pana ce acel om se transforma in otel in adevaratul inteles al cuvantului. Dar, cu toate ca otelul este dur, el poate fi si flexibil, si chiar daca inima s-a transformat in otel concret, ea inca mai poate sa bata. (Justin Fuller, executat in Texas la 24/08/2006)

In timpurile Inchizitiei spaniole: in sec. al XV-lea, preotii inchizitori mergeau din oras in oras, adunandu-i pe locuitori in piata principala; dupa o predica, alegeau aleatoriu sase-sapte persoane care erau interogate despre viata vecinilor lor; in toate cazurile, aceste persoane au acuzat pe cineva, deoarece le era frica sa nu fie considerate ele eretice.

In Justitie: „Infernul este in Irak” (raspuns al lui Saddam Hussein, cand unul dintre cei care trebuia sa-l execute i-a strigat: „Sa te duci in iad”, 29/12/2006)

La ceremonia ceaiului: noi vedem rautatea la altii fiindca o cunoastem prin propriul nostru comportament. Nu-i iertam niciodata pe cei care ne ranesc, pentru ca ne inchipuim ca pe noi nu ne va ierta nimeni, niciodata. Noi spunem adevaruri dureroase aproapelui, fiindca vrem sa ne ascundem de noi insine. Ne refugiem in orgoliu, pentru ca nimeni sa nu poata sa ne observe propria noastra fragilitate. De aceea, de cate ori o sa-ti judeci fratele, sa fii constient de ce esti tu, cel care te afli la masa tribunalului. (Okakura Kakuso, Cartea ceaiului, 1904)

In cautarea de probe: Desi ineficienta ca mijloc de probe sau metoda de investigatie, tortura a fost, timp de secole, o metoda juridica pentru descoperirea adevarului faptelor. (Paulo Sergio Pinheiro, profesor titular de stiinte politice)

Conform tutorelui regelui Persiei: cand era mic, Cosroes (mai tarziu, Cosroes I) avea un maestru care a reusit sa-l faca sa se evidentieze la toate materiile pe care le-a invatat. Intr-o seara, maestrul - aparent fara motiv - l-a pedepsit foarte sever.

Peste multi ani, Cosroes a suit pe tron. Una dintre primele masuri pe care le-a luat a fost sa-l aduca pe maestrul din copilarie si sa-i ceara o explicatie pentru nedreptatea pe care o facuse. „De ce m-ai pedepsit fara ca eu s-o merit?” „Cand ti-am vazut inteligenta, am stiut ca vei mosteni tronul tatalui tau”, raspunse maestrul. „Si m-am hotarat sa-ti arat cum poate nedreptatea sa-l marcheze pe un om pentru tot restul vietii. Sper ca Maria Ta sa nu pedepsesti niciodata pe nimeni fara motiv”.

Traducere de Gabriela Banu