Acționarii firmei STRACO Group, liderul asocierii de firme care a adjudecat licitaţia pentru tronsonul al treilea al şoselei de centură a Sucevei, au fost arestați la domiciliu, fiind suspectaţi că fac parte dintr-o amplă reţea de evaziune fiscală şi spălare de bani. STRACO a primit luna trecută de la CNADNR contractul pentru finalizarea celui de-al treilea tronson al şoselei de centură a Sucevei, contract în valoare de 5,8 milioane de lei. Firma asociată cu STRACO pentru acest contract, SC Teo Trans Consulting SRL, are ca obiect principal de activitate “jocuri de noroc şi pariuri” şi aparţine fratelui unui director de achiziţii al CNADNR.
Potrivit Obiectivdesuceava.ro, procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi DIICOT, au efectuat opt percheziţii domiciliare în Bucureşti şi Judeţul Ilfov şi au pus în executare opt mandate de aducere, vizând destructurarea unui grup infracţional organizat, specializat în săvârşirea infracţiunilor de spălare a banilor, delapidare şi evaziune fiscală, operaţiuni ilicite ce au generat un prejudiciu total de aproximativ 34 milioane de lei.
Patronii, printre cei vizați
Printre aceştia se numără, Horpos Alexandru, Horpoş Traian şi Vameşu Vlad Ionel care, în 2011 – 2013, în calitate de asociaţi şi administratori ai SC Straco Group SRL – liderul asocierii de firme care a adjudecat licitaţia pentru tronsonul al treilea al şoselei de centură a Sucevei, au dispus înregistrarea în contabilitatea societăţii a unor facturi fiscale emise de SC Activ Invest Construct, administrată de Stancu Sandu, ce atestau operaţiuni nereale, aferente executării lucrărilor proiectului Apă Canal Ilfov, cu scopul de a deduce în mod nelegal TVA-ul aferent şi de a reduce cuantumul impozitului pe profit şi dividende, datorate bugetului de stat. În baza unor documente justificative false s-a dispus transferul sumei totale de 14.443.879 de lei în conturile SC Activ Invest Construct SRL, sumă care ulterior a fost transferată în conturile unor societăţi fantomă şi retrasă în numerar de către membrii grupului infracţional organizat. După percheziții, Alexandru Horpoș și Vlad Vameșu au fost arestați la domiciliu pentru 30 de zile.
Lucrare neterminată
In legătură cu SC Straco Group SRL, obiectivdesuceava.ro arată că în noiembrie 2014, a fost adjudecat contractul pentru cel de-al treilea tronson al şoselei de centură nr. 1 a municipiului Suceava. Tronsonul respectiv porneşte de la DN 17 – ieşirea din Scheia cunoscută ca „Zidul Morţii” – şi se termină la DN 2, pe teritoriul comunei Pătrăuţi – ieşirea din Suceava spre Rădăuţi.
De fapt, semne de întrebare privitoare la aceste firme au apărut de la bun început, publicația locală sesizând luna trecută faptul că, la această lucrare de la Suceava, STRACO s-a asociat cu SC Teo Trans Consulting SRL, firmă având obiect principal de activitate „Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri” şi aparţinând lui Adrian Mugurel Teodorescu, fratele unui director de achiziţii al CNADNR, Răzvan Teodorescu.
Deszăpeziri cu interese
Teo Trans a primit în 2013 şi 2014 contracte pentru marcaje rutiere şi deszăpeziri de la CNADNR, în valoare de multe milioane de euro, chiar dacă inclusiv Curtea de Apel Bucureşti a stabilit în mod definitiv existenţa conflictului de interese.
Cât priveşte finalizarea lucrărilor la tronsonul de 5,2 kilometri al şoselei de centură a Sucevei, valoarea totală este de 5,8 milioane de lei, termenul de execuţie fiind de 45 de zile. Cotidianul amintit arată că şansele de a fi terminat contractul până la Crăciun sunt limitate, lucru pe care l-au recunoscut, cu jumătate de gură, şi cei care lucrau acolo.
Directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, Ovidiu Laicu, plusase în debutul lui noiembrie spunând că se va putea circula din 14 noiembrie, însă nici măcar ce a avansat prefectul Florin Sinescu – abia mijlocul lunii decembrie – nu pare a fi un termen fezabil. Florin Sinescu a precizat, la data respectivă, că au fost realizate 97 la sută din lucrările la tronsonul respectiv, iar pentru a fi deschis circulaţiei mai trebuie reabilitaţi 4.000 de metri pătraţi care au fost deterioraţi din cauza stopării lucrărilor, executate marcaje şi montaţi parapeţi metalici pe o lungime de 6,1 kilometri. Totodată, trebuie montaţi 165 de stâlpi de iluminat, în condiţiile în care vor fi luminate pe timp de noapte atât intrarea de pe DN 2, cât şi sensul giratoriu din zona intrare pe DN 17, aşa numitul „zid al morţii”, unde din cauza unui pilon de la un pod al şoselei de centură s-au produs mai multe accidente soldate cu decesul a patru persoane. Prefectul a mai precizat că cele două companii – Teo Trans şi Straco – au fost singurele care au depus oferte pentru realizarea acestei lucrări.
Contracte reziliate
Cât priveşte situaţia celorlalte două tronsoane ale şoselei de centură, lucrările sunt în proporţie de 80%, iar CNADNR va începe procedurile de selecţie a unui constructor astfel încât în anul 2015 să fie finalizate şi acestea.
Reamintim că tot CNADNR a reziliat în 15 septembrie contractul de execuţie a lucrărilor la şoseaua de centură a municipiului Suceava cu firma SCT, fostă SCCF – Grup Colas, întrucât aceasta nu a respectat termenele de finalizare a lucrării care trebuia terminată în 2012, dar au fost extinse termenele mai întâi pentru noiembrie 2013, apoi pentru iulie 2014, constructorul angajându-se ulterior să termine primul tronson la 15 septembrie 2014.
Potrivit DIICOT, în perioada 2011-2014 Dragoş Nedelcu, administrator de fapt al SC Nuts Consulting SRL, SC Pathway Adivisors SRL, SC C&D Best Design Concept SRL şi Marin Baicu, administrator de fapt al SC Baicons Impex SRL, SC LGB Transark SRL şi SC Vio Top SRL, Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Peter Praher şi Josep Horneger, administrator la SC Swietelsky Baugesellschaft Mbh Linz Sucursala Bucureşti şi SC Swietelsky Construcţii Feroviare SRL au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop, obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră.
Evaziune fiscală
Modalitatea de săvârşire a faptelor constă în obţinerea de către membrii grupului infracţional organizat a unor contracte de infrastructură rutieră şi feroviară şi derularea lor în condiţii păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operaţiuni urmate de transferul unor mari sume de bani, în mod succesiv din conturile companiilor de stat, în conturile societăţilor controlate de inculpaţi, pentru ca în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpaţi în interes personal, pentru achiziţia unor imobile în centrul capitalei sau pentru plata unor vacanţe.