Pateul vegetal face furori

Cehii de la Hame exporta cu succes un produs al fabricii din Caracal lansat pe piata doar de un an, sub denumiri diferite - light pate sau fit pate.

Pateul vegetal produs de Hame Romania in fabrica de la Caracal, pe baza unei retete autohtone, s-a vandut cu mare succes in tarile din regiune.

„Dupa reteta dezvoltata de o echipa romaneasca, am inceput sa exportam produsul in toate tarile din regiune, sub diferite nume - light pate sau fit pate, si s-a dovedit de succes. Unii cehi spun ca este chiar mai bun decat pateul clasic”, ne-a declarat Bohumil Vrablik, directorul de export al grupului Hame.

„Suntem de-a dreptul uimiti de volumele de vanzari pe care le avem la pateul vegetal, un produs complet nou pentru noi, lansat in Romania in urma cu un an”, completeaza oficialul holdingului ceh. Hame, numarul unu in productia de conserve in Cehia, a intrat pe piata locala in urma cu circa noua ani, iar pana in 2005 a fost doar importator de produse din carne.

„In urma cu trei ani ne-am gandit sa ne dezvoltam in Romania cu propria productie. Atunci am inceput sa exploram piata si ne-am interesat de brandurile existente, pentru ca in 2005 sa ne decidem sa cumparam Romconserv, din Caracal”, spune Vrablik.

Potrivit acestuia, cel mai bine vandut produs in Romania este pateul de porc la 100 de grame - care face circa 10%-15% din vanzari - in timp ce in Cehia lider la vanzari este brandul Maika, ce este tot un pateu din porc.

Carnea vine din Vest

Cu toate ca detin o unitate de productie in tara, cehii de la Hame nu cumpara materia prima de pe piata locala. „Productia de carne din Romania nu e foarte organizata, astfel ca intampinam probleme in a gasi un furnizor. Cumparam carnea mai ales din Europa de Vest si centralizam toata materia prima intr-un depozit din Cehia”, spune Vrablik.

Compania isi propune sa achizitioneze, pana la sfarsitul anului, un producator de conserve de legume de la noi, bugetul pentru aceasta investitie fiind nelimitat. „Achizitia se va face in functie de capacitatea de productie a fabricii. Stim ca in Romania se consuma cam 70.000 de tone de legume procesate si ne propunem ca urmatoarea achizitie sa ne duca la o cota de piata de circa 30%-40%”, a mai spus oficialul Hame.

Grupul ceh Hame detine sase fabrici in Cehia, una in Rusia si una in Romania si exporta in 32 de tari, din Ungaria pana in Israel, tarile arabe, Statele Unite sau Noua Zeelanda.

AFACERE

Cumpara branduri, nu ridica de la zero

„Strategia este sa dezvoltam brandurile pe care le cumparam, nu sa facem investitii greenfield (n.r. - de la zero). Fiecare brand vine cu un volum de vanzari si astfel ne asiguram cresterea in piata respectiva. De obicei pastram marca, dar o relansam si investim destul de mult in design si promovare”, asa explica directorul de export al grupului Hame interesul pentru fabricile deja existente pe piata romaneasca.

Exista si exceptii - marci populare pentru care promovarea nu se face la fel de puternic, iar una dintre ele, Maika, este cel mai bine vandut produs al grupului. Pentru Romania, bugetul de marketing se ridica in acest an la un milion de euro.

Conservele produse la noi sunt exportate in prezent catre Moldova - doua sau trei TIR-uri, de cateva ori pe an - iar de luna viitoare vor merge si in rafturile magazinelor bulgare. „Investitia recenta de 10 milioane de euro din Caracal va asigura si exporturi catre tarile din Balcani, in Croatia sau Macedonia”, a mai spus Bohumil Vrablik.