Păsuire de la fisc pentru certificatul digital

Companiile care încă nu şi-au achiziţionat o semnătură digitală mai au trei luni de respiro.

Firmele româneşti întârzie să se adapteze la era digitală. Chiar şi acum, la două luni de când depunerea exclusiv online a declaraţiei unice 112 a devenit obligatorie, conform hotărârii de guvern care reglementează această îndatorire fiscală, o bună parte din angajatorii autohtoni continuă să meargă cu formularele la ghişeele administraţiilor financiare, scrie revista Capital.

Câţi angajatori depun documentul la ghişeu

Astfel, circa 15%-20% din totalul contribuabililor merg încă la ghişeele administraţiilor financiare pentru a-şi depune documentaţia, conform unor estimări din piaţă. Fie că stau prost cu banii, fie că au o mentalitate învechită, doar 314.500 dintre toţi angajatorii din România au depus declaraţia unică pe internet până pe 25 august, când a fost termenul- limită pentru declaraţiile pe luna iulie, potrivit datelor transmise revistei Capital de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Deşi se ştia încă de la începutul anului că derogarea care le permite firmelor să depună declaraţia 112 pe hârtie se încheie la sfârşitul lunii iunie, mulţi contribuabili au continuat să se prezinte cu foile la ghişee.

Funcţionarii Fiscului nu au avut decât să se adapteze situaţiei, mai ales că a fost emisă o circulară din partea ministrului finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, care permite încă depunerea în format fizic a declaraţiei. Astfel, conform circularei, până la sfârşitul acestui an se pot primi declaraţiile angajatorilor şi la ghişeu.

Păsuire de câteva luni

Deşi, teoretic, firmele nu mai au voie să depună la ghişeu declaraţia unică, aşa cum prevede hotărârea de guvern care reglementează acest formular, practic mai pot amâna câteva luni achiziţia certificatului digital, datorită acestei circulare interne.

Cu toate acestea, încet, dar sigur, lucrurile avansează şi, lună de lună, creşte numărul firmelor care depun declaraţiile pe internet, pe portalul e-România, spun funcţionarii de la administraţiile financiare, lucru demonstrat şi de cifre.

Peste 300.000 de declaraţii depuse online

Raportat la începutul anului, când au fost depuse online circa 60.000 de declaraţii unice, în aprilie numărul acestora urcase cu 57%, până la circa 94.200, ca să ajungă la 314.500 în august, în creştere de peste cinci ori faţă de primele luni din 2011, conform datelor ANAF.

Cei de la administraţiile financiare avertizează, însă, că lucrurile se vor schimba de la începutul anului viitor. Astfel, potrivit acestora, Fiscul nu va mai fi la fel de îngăduitor începând cu anul 2012. Contribuabilii nu vor mai putea depune deloc Formuarul 112 la ghişeele administraţiilor financiare.

Pentru că nu depun pe internet, vor plăti amenzi destul de usturătoare. Penalităţile vor fi cuprinse între 500 şi 1.000 lei pentru persoanele fizice şi între 1.000-5.000 lei în cazul firmelor, potrivit prevederilor actuale ale Codului de procedură fiscală. Însă cei care încă nu şi-au procurat semnătură digitală au la dispoziţie încă aproximativ trei luni.

Cât îi costă pe români semnătura digitală

Dispozitivul ce permite reprezentantului angajatorului, care poate fi un contabil ce depune declaraţiile şi pentru alte companii, costă aproximativ 60 de euro, kitul complet. Acesta nu este, însă, costul final al dispozitivului. Anual, contribuabilii vor trebui să scoată încă aproximativ 37 euro pe an din buzunar, pentru reînnoire.

SFATURI

Cum poţi depune declaraţia online

În România, în prezent, sunt acreditaţi trei furnizori de servicii de certificare pentru semnătura electronică. Cei trei furnizori sunt CertSign, DigiSign şi TransSped. Potrivit companiilor, procesul de achiziţie a unui certificat digital, urmat de cel de înrolare în sistemul Fiscului, durează între opt şi zece zile. Astfel, atât furnizorii de semnătură digitală, cât şi oficialii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) le recomandă contribuabililor restanţieri să-şi achiziţioneze cât mai repede dispozitivul necesar depunerii online a declaraţiilor.

Chiar dacă în prezent firmele sunt păsuite de autoritatea fiscală, care a amânat termenul de la care declaraţia 112 nu mai poate fi depusă la administraţiile fiscale în format fizic, din 2012 vor curge penalităţi usturătoare pentru cei care nu vor reuşi să se conformeze. Citiţi şi:

  • Declaraţia fiscală unică a trecut exclusiv pe internet
  • Amenzi de mii de lei, fără semnătura digitală