În marile magazine vom putea găsi pe rafturi carne, fructe, legume, ouă, pâine, miere și produse lactate „made în România”. Decizia a fost luată de parlamentari în unanimitate
Legea care îi obligă pe comercianţi să expună la raft 51% produse româneşti a fost adoptată, ieri, de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, cu 293 de voturi „pentru” şi niciun vot împotrivă. Legea va fi trimisă președintelui Klaus Iohannis pentru promulgare.
Proiectul prevede ca marile magazine să aibă pe rafturi carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate și de panificație în proporţie de cel puţin 51%, alimente care trebuie să provină dintr-un „lanț scurt” de aprovizionare, adică un număr limitat de operatori economici.
Prin excepţie, necesarul de produse alimentare poate fi completat cu produse din afara lanţului scurt de aprovizionare, în urma consultării entităţilor din cadrul organizării comune de piaţă, prin ordin al ministrului Agriculturii.
De asemenea, prevederile legii nu se aplică în ceea ce privește comercializarea fructelor exotice importate din alte țări.
Comerciantul va fi obligat să organizeze evenimente de promovare şi vânzare a produselor româneşti.
„Produs în țara ta”
Proiectul de lege mai stabileşte că pe etichetele produselor de carne proaspată trebuie trecută țara de proveniență, iar pe produsele procesate din carne trebuie trecut procentul de carne din România pe care produsul res pectiv îl are în conţinut.
În cazul produselor alimentare realizate în România, operatorii economici vor fi obligați să le eticheteze: „Produs în țara ta” și să imprime un cod de bare personalizat având forma hărții contur a României.
Comercianţilor le este interzis să solicite furnizorului să nu vândă altor magazine aceleaşi produse, la un preţ de achiziţie mai mic sau egal cu cel de achiziție a produselor respective.
Nerespectarea prevederilor noii legi le poate aduce marilor magazine amenzi de până la 150.000 de lei.
Proiectul a fost contestat de marii retaileri, care au spus că „nu garantează sprijin pentru producătorii români și restrânge libertatea consumatorilor români de a alege”. Aceștia susțin că cel puțin un magazin e posibil să plece din România, și că producătorii români nu ar avea suficientă marfă.
Importurile au devenit prea mari
Laurenţiu Baciu, preşedintele Ligii Asociaţiei Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), a explicat pentru EVZ că „lanţ scurt de aprovizionare” înseamnă achiziția direct de la producători români. „Acesta a fost scopul, de a elimina acele verigi suplimentare care nu făceau decât să ducă la mărirea preţului la raft. Noi am fi vrut ca procentul să fie mai mare”, a spus Baciu. Potrivit acestuia, România are capacitatea de a hrăni 80 milioane de locuitori, dar producătorii români nu au unde să îşi vândă marfa. „Până să vină multinaţionalele, importurile erau mult mai mici. Ne-au ameninţat că pleacă. Şi ce dacă? Să plece! Eu, ca producător agricol, îmi desfăceam mult mai bine marfa, nu aveam cât se cerea. Au venit cu preţuri de dumping, iar românii nu s-au ales decât cu etichete frumoase, la o calitate vai de capul ei! Au nişte câştiguri extraordinare, dar uitaţi-vă în bilanţul lor, că au profit mai mic decât un chioşc. Eu în locul lor nici n-aş mai scoate capul, dar nu sunt controlaţi de nimeni”, a completat Baciu. (Teodora Cimpoi)