"Oazele" de verdeaţă ale oraşului gem de maşini parcate ilegal pe alei. Deşi ar trebui să aibă o autorizaţie şi să plătească o taxă, de cinci ani şoferii intră fără vreo oprelişte.
Aleile sunt pline de maşini, iar parcările teraselor de fiţe se întind pe sute de metri pătraţi. Situaţia e aproape identică în marile parcuri bucureştene: Herăstrău, Tineretului sau IOR. Mai mult, nici reprezentanţii firmelor ale căror maşini de marfă aprovizionează terasele, restaurantele şi chioşcurile "ridicate" în parcuri nu mai plătesc taxa de acces de aproximativ cinci ani, deşi legea prevede că orice autovehicul poate intra doar cu autorizaţie şi trebuie să achite o taxă.
Tot în teorie, Poliţia Comunitară împarte amenzile. Reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale spun că ar trebui "iertate" de taxe doar maşinile de marfă, şi acelea limitat, iar autoturismele mici să nu mai aibă acces deloc în parcurile Capitalei. Reprezentanţii Administraţiei Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti (ALPAB) susţin interdicţia, dar spun că nu se poate aplica încă.
Cei 10 lei din teorie
Orice maşină care trece graniţa unui parc sau a unei grădini publice trebuie să aibă autorizaţie şi un acord de principiu din partea ALPAB. Teoretic, orice intrare în parc se taxează cu 10 lei pe zi sau în baza unui abonament lunar în valoare de 150 de lei, potrivit unei hotărâri de consiliu, care este în vigoare din iulie 2004.
Numai că şoferii şi autorităţile au ţinut cont de hotărâre un singur an. Din 2005, nimeni nu a mai trecut pe la primărie să plătescă taxa, iar cei amendaţi pentru intrare frauduloasă pot fi număraţi pe degete.
"N-am mai avut nicio cerere de autorizare de acces cu autoturismul în parcuri, începând cu anul 2005. Totuşi maşini intră, şi cu marfă şi din acelea mici. Nu e OK. Încercăm să simplificăm acordarea autorizaţiei şi să introducem o măsură punitivă, ca să-i descurajăm pe şoferii care îşi parchează sau intră cu autoturismele în parcuri", a explicat Mădălin Dumitru, şeful Direcţiei Transporturi din Primăria Capitalei.
Concret, aleşii generali s-au gândit că dacă simplifică obţinerea autorizaţiei de acces şi vor mări amenzile, şoferii se vor duce şi o vor achita. Aşa că au elaborat un proiect de hotărâre de consiliu în acest sens.
Precedente există: potrivit biroului de presă al ALPAB, instituţia a introdus o taxă de acces în parcul Herăstrău - la intrarea din Şoseaua Nordului. Numai că aceasta nu a fost încasată prea mult timp. Motivul: consilierii generali ai Capitalei au notificat ALPAB să înceteze colectarea taxei, iar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat Administraţia Parcurilor, potrivit reprezentanţilor instituţiei conduse de directorul Radu Popa.
"Am contestat măsurile dispuse de ANPC în instanţă, proces aflat pe rol la Judecătoria Sector 1, obţinând sentinţă civilă favorabilă", au explicat juriştii Administraţiei Parcurilor.
Herăstrău, parcarea locuitorilor de le Şoseaua Nordului
Deşi ALPAB a precizat că susţine vehement restricţionarea accesului maşinilor în parcuri, cu excepţia celor destinate aprovizionării, care au acces în intervalul orar 24.00-7.00, instituţia a precizat că îi păsuieşte pe locuitorii de pe Şoseaua Nordului pe motiv că nu au locuri de parcare la bloc.
"În zona Şoseaua Nordului, locuitorii se confruntă cu o situaţie dificilă din cauza lipsei locurilor de parcare şi a dezvoltării haotice imobiliare. De aceea, aplicarea unei taxe nu se poate face în acest moment, având în vedere că locatarii din zonă îşi parchează maşinile în parc, în lipsa unor alternative", au explicat reprezentanţii administraţiei.
Propunere: taxă de parcare în parc în valoare de 1 euro pe oră
Pe de altă parte, mai-marii parcurilor spun că în cazul în care municipalitatea sau Consiliul General decide ca maşinile să aibă acces în parc, şoferii ar trebui să achite o sumă consistentă.
"Este necesară instituirea unei taxe care să fie semnificativă din punctul de vedere al valorii şi să acopere posibilele daune şi poluarea zonei verzi din parc", precizează ALPAB. Propunerea instituţiei: taxa să fie cel puţin dublă faţă de tariful unei parcări amenajate în oraţ, în jurul sumei de 1 euro pe oră, iar maşinile destinate aprovizionării să aibă acces în cursul dimineţii, în intervalul orar 6.00-9.00.
Doar 94 de şoferi amendaţi
"De cele mai multe ori îi somăm să iasă din parc. Se dau şi amenzi, dar nu multe", recunoaşte un poliţist comunitar care face planton la intrarea din partea de nord a parcului Herăstrău.
Din ianuarie şi până în prezent, poliţiştii comunitari au amendat 94 de şoferi care au intrat cu maşina în parcuri.
Potrivit biroului de presă al Poliţiei Comunitare Bucureşti, în parcul Tineretului s-au dat cele mai multe amenzi. "Aproximativ 50% din sacţiuni s-au aplicat în Parcul Tineretului, 40% în Herăstrău, iar restul în Cişmigiu şi Carol", explică reprezentanţii Poliţiei Comunitare.
Cei care sunt prinşi riscă o amendă între 3.000 şi 5.000 de lei. Potrivit directorului Dumitru, s-a găsit soluţia ca maşinile să fie taxate: mutarea atribuţiei de autorizare a accesului de la Direcţia Transporturi la Direcţia de Mediu din cadrul Primăriei Capitalei. "Credem că aşa se va controla mai bine accesul, instituţia fiind într-o legătură mai strânsă cu ALPAB, iar taxa de acces va putea fi colectată mai uşor", este de părere Dumitru.
"Ar trebui desfiinţate"
În opinia reprezentantului Asociaţiei Green Revolution, Corneliu Belciug, şoferii nu ar mai trebui lăsaţi să parcheze în interiorul grădinilor publice.
"Maşinile de marfă ar trebui lăsate, dar cu măsură. În ceea ce priveşte taxarea lor, nu poţi să le impui o taxă mare, pentru că şi noi, cei care ne plimbăm prin parc, vrem apă ieftină sau ceva dulce. Dacă plătesc taxe mari, produsele vor fi implicit mai scumpe", este de părere Belciug.
În ceea ce priveşte parcările din faţa teraselor şi a restaurantelor situate în parcuri, reprezentantul Green Revolution susţine că acestea ar trebui desfiinţate.
"Când intri în parc, vezi numai maşini parcate de-o parte şi de alta a aleilor. Nu se poate aşa ceva. Cei care vor să se plimbe în aer liber, să-şi lase maşina în afara zonei verzi", conchide Belciug.
JUSTIFICARE
"Până ajung pe jos, îmi trece foamea"
Şoferii care intră cu maşinile în parcuri spun că nu au unde să le parcheze în apropierea localurilor pe care le frecventează. Şi, oricum, n-au cunoştinţă de nicio lege care să le schimbe obiceiurile.
"Ce să fac, să las maşina pe Şoseaua Nordului şi să mă duc pe jos până în mijlocul Parcului Herăstrău? Când vreau să mă plimb mă duc fără, dar dacă vreau să mă duc să mănânc, mă duc cu maşina. Până ajung la restaurant pe jos, îmi trece foamea", a încercat să explice un şofer de ce a parcat ilegal în parcul Herăstrău.
Alţii spun că atât timp cât nu îi amendează nimeni vor continua să intre în parc pe patru roţi. "Poliţiştii ne-au spus de vreo două, trei ori să nu mai parcăm. Dar nu ne-au amendat. Cred că nu au lege să ne amendeze şi nu ştiu de nicio taxă pe care ar trebui să o plătesc", este de părere Cristi, care şi-a parcat maşina pe o alee a Parcului Tineretului.
Citiţi şi:
- Locul de parcare, un lux în noile complexuri rezidenţiale
- Statuile din Piaţa Universităţii sunt mutate. Viitoarea parcare subterană, acuzată că e ilegală