Panda, calul de bătaie de la Fiat

A treia generaţie a modelului italian Fiat Panda şi-a păstrat profilul consacrat, dar a crescut în dimensiuni şi s-a "înarmat" mai bine, pentru marele război al micilor maşini de oraş.

Chiar dacă nu se poate compara cu Volkswagen Beetle sau Toyota Corolla în ceea ce priveşte rezultatele la vânzări, Fiat Panda poate fi aşezat fără reţinere alături de aceste celebre modele. Şi asta pentru că, de peste trei decenii, este calul de bătaie favorit al producătorului auto italian.

Panda este o adevărată instituţie în segmentul maşinilor de oraş. Preferat în egală măsură de femei (51%) şi de bărbaţi (49%), micul Fiat a totalizat aproape 6,5 milioane de unităţi vândute sau, altfelpus, omediedecirca 200.000 de maşini comercializate pe an, din 1980 încoace. Şi asta în pofida faptului că, până acum, au existat numai două generaţii.

La fel ca în cazul urşilor cu acelaşi nume, îndrăgiţi de copiii din lumea întreagă, schimbul de generaţii este o chestiune destul de anevoioasă pentru autoturismul Fiat Panda.

Producătorul italian s-a mobilizat în cele din urmă şi a lansat, anul acesta, o evoluţie - mai mare şi mai bine dotată - a modelului pe care îl mai primenise în 2003.

Fără a renunţa la designul consacrat, noul Panda propune o imagine mai puternică, subliniată şi de dimensiunile superioare. Modelul de oraş a crescut cu aproape 12 centimetri în lungime (până la 3,65 metri) şi cu ceva mai mult de şase centimetri pe lăţime (1,64 metri).

Interiorul maşinii a câştigat în utilitate, graţie banchetei (cu spătar rabatabil fracţionar) care poate culisa înainte-înapoi, în funcţie de nevoile de moment - mai mult loc dedicat pasagerilor din spate sau spaţiu suplimentar pentru portbagajul cu o capacitate minimă de 260 de litri.

Dotări în premieră absolută

Bordul a fost redesenat aproape complet, iar dintre noile dotări propuse de Panda putem enumera navigaţia portabilă dezvoltată de Tom-Tom, comenzile pe volan şi un sistem de evitare a coliziunilor la viteze reduse.

Gama de motorizări Fiat Panda va fi alcătuită, iniţial, din două unităţi alimentate cu benzină (de 0.9, respectiv, 1.2 litri, cu doi sau patru cilindri) şi una turbodiesel (cunoscutul Multijet de 1.3 litri, cu patru cilindri), care vor livra între 65 şi 85 de cai-putere.

Fiat ne-a oferit ocazia de a testa în premieră noua generaţie Panda. Am condus versiunea 0.9 TwinAir Turbo de 85 CP pe un traseu care a cuprins atât porţiuni de autostradă, cât şi zone urbane intens circulate. Micul motor - vocal, dar într-o notă plăcută - se mulează perfect pe acest model, împletind reprize neaşteptat de viguroase cu un consum mai mult decât decent (7,8 l/100 km) în condiţii de "stres" ridicat - viteza maximă admisă, pe autostradă, şi ambuteiaje colosale, prin oraş.

Fiat va începe comercializarea noului Panda în prima parte a anului viitor.

Modelul italian, concurent cu Renault Twingo, Kia Picanto, Chevrolet Spark sau Hyundai i10 (între altele), va avea un preţ minim situat de partea corectă a pragului de 10.000 de euro.

<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/xqzYvAqX-rY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>