Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat miercuri seară că, în contextul proiectelor de infrastructură, contestațiile din 2017 până în prezent au dus la un total de 311 luni de întârzieri.
„Eu am avut o problemă mare şi de fapt problema asta au avut-o toţi miniştrii, deşi n-au recunoscut-o. Această problemă legată de contestaţii. L-am rugat pe domnul Neaga (Narcis Neaga, directorul general al CNAIR - n. r.) să îmi facă o analiză în luni ce au însemnat contestaţiile din 2017 până la zi, acum, luna aprilie 2019. Şi a luat fiecare proiect care a fost lansat şi cu contestaţiile care s-au depus şi, dacă adunăm pe toate proiectele toate lunile, ştiţi câte luni au dat? 311 luni. Este halucinant. De asta e supărarea mea mare pe toate firmele, pe toţi cei care contestă fără niciun fel de fundament”, a declarat Răzvan Cuc.
El a mai declarat că săptămâna viitoare ar putea fi dată o ordonanță de urgență prin care să „terminăm cu aceste contestații”.
„Şi, în acest sens, săptămâna următoare, pentru că am avut în cursul zilei de ieri o întâlnire cu doamna prim ministru Dăncilă (Viorica Dăncilă - n. r.), cu domnul Teodorovici (ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici - n. r.) şi cu domnul Tudorel Toader (ministrul Justiţiei - n. r.) am iniţiat o ordonanţă de urgenţă prin care venim şi terminăm cu aceste contestaţii. Vă dau un exemplu: Pasajul de la Domneşti - în 2015 licitat, 2017, jumătatea anului, s-a pronunţat instanţa şi s-a semnat contractul.
Am stat doi ani şi jumătate să semnăm un contract pentru un obiectiv. Ce facem? Venim cu ordonanţa de urgenţă care spune următorul lucru: după prima contestaţie care se face fie la CNSC, fie la tribunal, şi avem un termen de 30 de zile, semnăm contractul. Cel care contestă este liber să se ducă mai departe să conteste ce vrea el, să conteste din acea procedură. Noi, după 30 de zile, semnăm contractul de proiectare şi execuţie şi dăm drumul la lucru. Până se pronunţă instanţa, noi ajungem undeva la 50-60% din acel obiectiv.
Pentru că nouă cazuistica aceasta a contestaţiilor ce ne arată? Că undeva la 95%, a fost făcut un studiu de BEI în 2017, 95% din contestaţii nu au sorţi de izbândă, dar nouă ne blochează proiectele. Avem aceşti contestatari, mă uitam, au ajuns să se conteste în ziua de azi, avem contestaţii făcute inclusiv la acordul de mediu. Am stat un an să obţinem acordul de mediu la Piteşti-Sibiu, un proiect de o importanţă desăvârşită pentru România şi trei persoane fizice au contestat acordul de mediu, dintre care o persoană e din Dublin.
Eu nu spun că anumiţi funcţionari nu trebuie impulsionaţi, pentru că vizavi de această ordonanţă care va permite să semnăm contractele avem şi alte amendamente la ordonanţă prin care le micşorăm şi perioada de evaluare”, a adăugat Cuc.
Ministrul Transporturilor a mai adăgat că în perioada următoare vor fi trimise către Comisia Europeană obiective de investiții pentru autostrada Nădăşelu-Suplacu de Barcău - Borş şi autostrada de centură a municipiului Bucureşti, secţiunea nord, conform Agerpres.