La final de vară / început de toamnă, celebrul tren Orient Express a tranzitat din nou România. Cu o istorie îndelungată și o aură retro, Orient Express face în mod tradițional legătura între Paris și Istanbul. De-a lungul timpului, circulația trenului prin România a fost adesea întreruptă din diverse motive. În 2023, iată că expediția denumită Venice Simplon Orient Express a inclus din nou opriri în gări de pe teritoriul țării noastre.
După ce a tranzitat România în luna iunie, Orient Express a revenit în România pe data de 27 august. La ora 17:24, programul a prevăzut sosirea la Curtici. Trenul 15011 - indicativ local de circulație acordat pentru traficul feroviar de călători - a sosit la Brașov pe data de 28 august, la ora 7.21.
După tradiționala oprire în Gara Regală din Sinaia (locație folosită în acest an și la filmările serialului Wednesday, de mare succes pe streaming), pentru ca oaspeții să poată vizita Castelul Peleș, trenul a ajuns la București aproape de ora 16:00, în Gara de Nord.
Pe traseul său, în stațiile unde oprește, Orient Express este mereu întâmpinat de cei dornici să vadă ineditul tren istoric - mulți dintre aceștia fani ai domeniului feroviar. Orient Express este un subiect iconic în lumea filmelor și cărților, cunoscut în special pentru romanul "Crima din Orient Express" scris de Agatha Christie și pentru adaptările sale cinematografice. Chiar și amatorii de jocuri de pacanele online se pot distra cu mize reale sau virtuale la un slot ce-i poartă numele - Orient Express de la Yggdrasil Gaming, slot disponibil și pe unele platforme de online casino licențiate în România.
Mersul trenului pe teritoriul național
Venice Simplon Orient Express a traversat de două ori teritoriul României în această călătorie, mai întâi la final de august, apoi la început de septembrie. Vagoanele au fost remorcate de două locomotive electrice. Din traseul său de mii de kilometri prin Europa și Asia, există o singură porțiune care încă nu este electrificată, tocmai în țara noastră: între Rădulești și Giurgiu. În mod evident, pe acestă porțiune, este nevoie ca trenul să fie remorcat de locomotive diesel.
Orient Express a ”înnoptat” la București pe 28 / 29 august, apoi a plecat cu indicativul 15013, spre Giurgiu Nord, la granița cu Bulgaria, unde avea sosirea programată la ora 12.50. Pentru că linia directă spre Giurgiu, secția de circulație feroviară 102, este impracticabilă din 2005, când s-a prăbușit podul de peste râul Argeș de la Grădiștea, trenul a circulat pe Magistrala 100 spre Videle și apoi pe secția 103 spre Giurgiu.
Garnitura feroviară cu un farmec deosebit a revenit în România pe data de 2 septembrie, la întoarcerea de la Istanbul. Trenul a plecat din Giurgiu Nord la ora 13.30 cu indicativul 15014, având sosirea programată în Gara de Nord din București la ora 15.55. Din nou, programul a inclus o noapte în Capitala României, cu plecare pe 3 septembrie 2023, la ora 13.04. În cele din urmă, trenul a ieșit din țara noastră pe 4 septembrie 2023, la ora 6.30.
Un tren exclusivist, cu o istorie impresionantă
Club Feroviar, website dedicat acestui domeniu, explică faptul că trenul Orient Express în primii 5 ani (între 1883 și 1888) pe ruta Paris Est - Munchen - Viena - Budapesta - Timișoara - Vârciorova - Craiova - Pitești - București Nord - București Filaret - Giurgiu - Smârdan Pod. Ulterior, aveau să existe două ramuri concurente, prin Serbia și Bulgaria. Practic, se legau astfel capitale importante: Paris, Viena, Budapesta, Belgrad, Sofia, Constantinopol (Istanbul) și desigur București.
La finalul secolului al XIX-lea, statul român nu doar că a realizat legătura feroviară București Nord - Constanța Port, dar a înființat și un serviciu cu vapoare elegante, destinat călătorilor din trenurile internaționale de lux care soseau în România. Astfel, trenurile ajungeau la Constanța Port, de unde se călătorea spre Constantinopol Port. Nu doar garniturile Orient Express aveau destinație finală Constanța, ci și trenuri exclusiviste care soseau în țara noastră din Londra și Berlin.