Orbiţi de reduceri, românii au uitat trei zile de criză

"Vinerea neagră" a fost cea mai bună zi din acest an pentru magazinele de electronice şi electrocasnice. Cu ochii după chilipiruri, mulţi au uitat de probleme şi şi-au deschis portofelele.

Mai mult de jumătate dintre români recunosc că reuşesc cu greu să îşi acopere cheltuielile obişnuite, în vreme ce aproape un sfert spun că sunt datori, potrivit unui studiu realizat de firma GfK. În momentul în care magazinele de electronice şi electrocasnice care au anunţat reduceri, românii au uitat de probleme cu banii, de ratele la bancă şi au dat năvală fie pe site-urile retailerilor online, fie în magazine pentru a-şi cumpăra chiar şi câte 2-3 televizoare sau smartphone-uri. Sociologul Alfred Bulai consideră că românii care au profitat de reducerile oferite de retailer, fie ei tradiţionali sau online, sunt persoane cu venituri medii extrem de sensibili la preţ şi care nu aveau nevoie de aceste produse acum. "Cei care se bucură la aceste promoţii sunt cei pentrui care achiziţia acelui bun este una problematică, chiar dacă la un moment dat şi l-ar putea permite", a declarat acesta.

Reducerile practicate în weekend au reprezentat o gură de oxigen pentru marii retaileri fie ei online sau tradiţionali, în condiţiile în care criza i-a făcut pe români ceva mai strânşi la pungă. Chibzuiţa s-a dus pe apa sâmbetei atunci când s-au anunţat reducerile din "Vinerea Neagră". Atraşi de discounturile afişate, românii nu s-au uitat la bani şi au cheltuit milioane de euro pe televizoarele, laptopurile şi smartphone-urile.

Potrivit reprezentanţilor Flanco, în doar trei zile s-u vândut produse în valoare de 30 de milioane de lei, adică 6% din total vânzări anuale. "Televizoarele, notebook-urile şi maşinile de spălat rufe, au fost cele mai cerute produse în Black Friday în România, reprezentând peste 55% din totalul vânzărilor (valoric)", a declarat Voleta Luca, director de marketing la Flanco România. În decembrie le umplem buzunarele retailerilor   În total, Flanco a vândut peste 4.500 de televizoare, 2.500 de notebook-uri şi 3.000 de maşini de spălat rufe, mărcile preferate fiind Samsung, Whirlpool, Sony şi Asus. O treimme din încasări au fost realizate în Bucureşti, următoarele două oraşe fiind Constanţa şi Arad. Pentru a stimula vânzările promoţiile oferite de retailerul de electrocasnice şi electronice nu se opresc aici mai ales că prin definiţie decembrie este o lună în care tot mai mulţi cumpărători trec pragul magazinelor în căutare de cadouri de sărbători.

"În perioada ce urmează până la Craciun - ne aşteptăm ca vânzările zilnice să crească progresiv, cu vârfuri în zilele de 5-6 decembrie, şi 17-24 decembrie", ne-au declarat reprezentanţii Flanco. Potrivit acestora, în luna cadourilor, vânzarile pot creşte faţă de luna precedentă şi cu 75-89%, cu toate că în acest an rezulatele din "Vinerea Negră" vor fi cu greu egalate, darămite depăşite.

Şi cei de la Altex au reuşit vânzări record în weekendul care tocmai s-a încheiat. Potrivit reprezentanţilor retailerului, volumul vânzărilor a crescut cu peste 100% comparativ cu weekend-ul precedent, categoriile cele mai apreciate fiind TV-urile, în special LED -urile Sony. Era şi de aşteptat ca vânzările să sară mai ales că peste un milioan de persoane au trecut pragul magazinelor. "Este un bun start pentru sezonul sărbătorilor şi apreciem că vom depăşi cifra de 200 milioane de euro net sales propusă pentru acest an, consolidând poziţia de lider în piaţa de electo-IT, online şi offline", a declarat Dan Ostahie, preşedinte Altex România. De la "Vinerea Neagră" la "Cyber Monday"

Nici cel mai mare magazin online din România, eMag, nu s-a putut plânge, mare parte din bucurile la promoţie vânzându-se încă de vineri, când românii au comandat produse în valoare de circa opt milioane de euro, potrivit lui Radu Apostolescu, vicepreşedinte şi director de dezvoltare eMAG. Acesta a declarat că acest eveniment a fost pregătit timp de patru luni de zile şi că au fost peste 100 de promoţii speciale din toate categoriile, de la laptopuri şi telefoane mobile până la maşini de spalat şi storcătoare de fructe. "Vânzările vor creşte constant şi accelarat în următoarea perioadă, ne asteptăm la un maxim între 20-23 decembrie. Între Crăciun şi Revelion este iarăşi o perioadă buna de vânzări", a declarat acesta, pentru EVZ. Potrivit lui Apostolescu, vânzările din ultima lună a anului sunt, de regulă, duble faţă de cele din octombrie.

Cei care nu au prins promoţiile din "Vinerea Neagră" pot sta liniştiţi. Retailerii le promit reduceri şi discounturi şi în luna decembrie. Cei de la PC Garage au lansat o primă ofensivă după weekendul nebun care tocmai s-a încheiat şi a pornit un nou concept:"Cyber Monday", unde din patru în patru ore sunt oferite promoţii la diverse produse.

Marile reduceri la haine, abia în ianuarie

Doamnele amatoare de reduceri şi promoţii mai au ceva de aşteptat până vor beneficia de preşuri bune la articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte. Potrivit legii, există două perioade de reducere anual, fiecare având maxim 45 de zile, stabilite la libera alegere a comerciantului între 15 ianuarie şi 15 aprilie pentru produsele de toamnă-iarnă, respectiv între 1 august şi 31 octombrie, pentru cele de primăvară-vară.

Dacă nu mai aveţi răbdare puteţi colinda mall-urile şi centrele comerciale de tip outlet deoarece există şi acum oferte bune. La Fashion House Outlet Center dim cartierul bucureştean Militari oferă ale unor mărci de renume reduse cu procente de până la 90%. O variantă o reprezintă şi site-urile de reduceri, a căror piaţă va ajunge în acest an la câteva milioane de euro, potrivit lui Călin Fusu, directorul executiv al Neogen, care dezvoltă site-ul de reduceri Zumzi

Promoţii oferă şi hipermarketurile, în principal la produsele de sezon, precum ornamente pentru brad, mâncare, sau obiecte de mobilier.