ORBAN: „Metroul a fost copilul vitreg de la Transporturi“

Ludovic Orban promite că va inaugura linia de metrou Nicolae Grigorescu - Şoseaua de Centură şi va începe lucrările la o magistrală nouă.

Anul 2008 aduce bucureştenilor inaugurarea unei noi linii de metrou, Nicolae Grigorescu - Linia de Centură, şi începerea procedurilor de finanţare pentru magistrala Drumul Taberei - Piaţa Universităţii. Aşa cum era de aşteptat, alegerile locale vin împreună cu promisiunile de proiecte şi finanţări de miliarde de lei.

Deşi, timp de aproape 20 de ani, metroul a rămas la acelaşi stadiu din punct de vedere al infrastructurii - staţii şi magistrale - actualul ministru al transporturilor şi candidatul PNL pentru scaunul de primar general, Ludovic Orban, este de altă parere. El susţine că, în mandatul său, transportul subteran al Capitalei s-a dezvoltat cât în 17 ani şi că, dacă este ales primar general, va scăpa oraşul de ambuteiaje prin dezvoltarea reţelei de transport subteran.

EVZ: De ce ocolesc investiţiile metroul din Bucureşti, domnule ministru? De la Revoluţie şi până în prezent nu s-a mai rupt un târnăcop în pământ. Ludovic Orban: Nu este adevărat. Anul trecut s-au investit sume importante în extinderea metroului pe tronsonul Nicolae Grigorescu - Şoseaua de Centură şi pe tronsonul Piaţa 1 Mai - Piaţa Chibrit - Laromet. Au fost efectuate lucrări în valoare de mii de miliarde.

Săpătura pe linia Nicolae Grigorescu-Linia de Centură era deja făcută, tunelurile existau, la fel şi în cazul Magistralei 4. Ca să dai în folosinţă metroul, nu e suficient să sapi.

E partea cea mai dificilă şi costisitoare ca timp şi bani. Sunt o serie de alte lucrări necesare.

Şantierul din Magistrala 4, dintre 1 Mai şi Pod Constanţa, e deschis de pe vremea tovarăşului. Ce aveţi de spus despre asta? Da, pentru că acolo e o lucrare extrem de dificilă pentru că se subtraversează două apeducte principale ale Capitalei, iar tehnologia care se foloseş te acolo este extrem de complicată.

Colegii de la Metrorex susţineau că nu au bani şi acesta e motivul stagnării şantierului. Fonduri există, sigur, finanţarea deocamdată nu e la nivelul solicitărilor. Avem o finanţare în proporţie de 25% în raport cu necesarul solicitat. Bani există şi lucrările continuă. Unul dintre obiectivele pe care le am ca ministru este susţinerea lucrărilor de extindere a reţelelor de metrou. Oricum, banii pe care i-am alocat în mandatul meu sunt mai mulţi decât în cei 17 ani de la Revoluţie.

Linia Nicolae Grigorescu - Linia de Centură, inaugurată în septembrie

Problema este că nu se prea văd mari schimbări. Pe bucureştean îl interesează să călătorească cu metroul în toate colţurile oraşului, nu să tot afle de proiecte. Bucureşteanul o să vadă în momentul în care se va da în funcţiune tronsonul Nicolae Grigorescu - Şoseaua de Centură şi, anume, pe 1 septembrie anul acesta. În ceea ce priveşte Magistrala 4, primul obiectiv este finalizarea investiţiei de la Zarea, iar în partea a doua a anului se continuă săpătura cu extindere până la Laromet, tronsonul urmând să fie dat în funcţiune până la jumătatea anului 2010. Există bani pentru lucrări, avem negocieri cu Ministerul Finanţelor, ca la următoarea rectificare bugetară să asigurăm integral resursele financiare pentru cele două proiecte de mai sus şi pentru demararea lucrărilor de extindere a metroului pe Magistrala 5: Piaţa Universităţii - Drumul Taberei.

Primarul general Adriean Videanu a declarat că metroul rămâne soluţia pentru descongestionarea traficului în Capitală. Problema este că lucrările au rămas mult în urmă. Domnul primar Videanu ar trebui să-şi întrebe colegii de partid, care au trecut pe la Ministerul Transporturilor, Boagiu, Berceanu, Băsescu, Dobre, de ce în mandatul lor nu au băgat niciun leu în metrou?

NEÎNŢELEGERI

Război pe magistrala Victoria - Otopeni

Ce se întâmplă până la urmă cu magistrala spre Otopeni? Studiul de fezabilitate realizat de cei de la Primăria Capitalei indică un cost al lucrării de 1,1 miliarde de euro. Este o investiţie pe care nu ne-o putem permite. Sunt mult mai importante lucrările de extindere a metroului pe Magistrala 5 şi cele de finalizare a investiţiilor actuale pe tronsoanele care se află în lucru. Şi noi am demarat un studiu de fezabilitate, care e în curs de finalizare şi care se referă la legarea Bucureştiului de Otopeni pe actuala cale ferată pe care se transportă cherosen. Valoarea investiţiei în realizarea legăturii pe actuala infrastructură de cale ferată, care presupune dublarea liniei, electrificarea, o serie de alte investiţii şi unele exproprieri este estimată la 250 de milioane de euro.

Cei de la municipalitate susţin că proiectul lor ar ajuta pe termen lung la fluidizarea traficului la ieşirea pe DN 1. Nu, în niciun caz. E o fantasmagorie pe care a scos-o pe piaţă Videanu. Nu înţeleg din ce motive, deoarece nu avea absolut niciun fel de competenţe. Iar studiul de fezabilitate care s-a făcut, sa realizat în pripă, fără o soluţie fundamentată economic sau tehnic.

Banca Japoneză deja a aprobat creditul. Credit înseamnă îndatorare. Iar creditul aprobat e de 300 de milioane de euro, iar costul investiţiei se ridică la 1,1 miliarde de euro. De unde se asigură finanţarea restului de aproximativ 800 de milioane de euro? Mai important mi se pare dezvoltarea reţelelor care leagă Drumul Taberei şi Pantelimonul. Politicul face metrou în Drumul Taberei

Candidatul PNL la sectorul 6, Antonel Tănase, a promis că, dacă e ales primar, face metrou. De ce trebuie să fie bucureştenii victime ale conflictelor politice? Nu e vorba de conflicte politice. Este vorba de faptul că metroul a aparţinut de Ministerul Transporturilor şi miniş trii care au fost la conducere probabil l-au considerat ca pe un copil vitreg al sistemului. Studiul de fezabilitate există, a fost aprobat, revizuit şi finalizat şi este cu indicatorii tehnico- economici aprobaţi de guvern. Practic, vom asigura finanţarea la rectificarea bugetară, astfel încât să demară m procedurile de licitaţie pentru finanţ area tronsonului Drumul Taberei - Universitate, în cursul acestui an.

PROIECT

Se înfiinţează o nouă autoritate

În acest moment, Metrorex aparţine de Ministerul Transporturilor, iar RATB de primărie. Nu credeţi că ar fi o soluţie să treacă metroul la municipalitate, care ar fi mult mai interesată de dezvoltarea lui? Pregătim un act normativ pentru înfiinţarea Autorităţii de Transport Metropolitane care va asigura coordonarea proiectelor de transport din zona Bucureşti- Ilfov. În cadrul acesteia, vor fi reprezentate Primăria Capitalei, Ministerul Transporturilor şi Consiliul Judeţean Ilfov. Autoritatea va asigura planificarea şi execuţia proiectelor legate de infrastructură şi servicii din acest domeniu. În ceea ce priveşte metroul, intenţionez să asigur şi un transfer din acţiunile regiei în administrarea Primăriei Capitalei, astfel încât să existe posibilitatea ca municipalitatea să fie reprezentată în consiliul de administraţie şi în managementul metroului pentru a putea participa la toate investiţiile.