Evenimentul Zilei > Actualitate > Proiect gigantic. A început construcția orașului unde nu vor exista mașini și nisipul de pe plajă va lumina noaptea
Proiect gigantic. A început construcția orașului unde nu vor exista mașini și nisipul de pe plajă va lumina noaptea

Proiect gigantic. A început construcția orașului unde nu vor exista mașini și nisipul de pe plajă va lumina noaptea

„The Line” este primul pas în proiectul futurist de dezvoltare al Arabiei Saudite numit „NEOM”. Orașul utopic va fi fără mașini, fără drumuri, fără emisii de carbon, cu locuințe, supermarket-uri şi locuri de muncă - toate la o distanță de cinci minute de mers pe jos.

Conform numelui, „The Line”, orașul SF se va întinde pe 170 de kilometri ca o linie dreaptă moartă prin provincia Tabuk din nord-vestul Arabiei Saudite. Nu vor exista mașini, iar pe cer va străluci o Lună artificială. Aşa va arăta orașul din Arabia Saudită care va costa  200 de miliarde de dolari.

Acestea sunt pietrele de temelie ale viziunii unui viitor oraș cu milioane de oameni numit „The Line”. Acesta a fost prezentat de prințul moștenitor Mohammed bin Salman, conducătorul de facto al țării. Conform numelui, orașul se va întinde pe 170 de kilometri în linie dreaptă.

Nu vor exista mașini, iar nisipul de pe plajele întinse va străluci în întuneric

Orașul face parte dintr-un proiect de dezvoltare numit „NEOM”, pentru care urmează să fie investiți în total 500 de miliarde de dolari. Neom urmează să acopere o suprafață de 26 500 de kilometri pătrați. Prin comparație, întregul Mecklenburg-Pomerania de Vest acoperă puțin peste 23.000 de kilometri pătrați. Zona orașului Berlin s-ar încadra în Neon de aproape 30 de ori.

The Construction Site Called Saudi Arabia - The New York Times

Primele planuri referitoare la acest oraș au fost dezvăluite în luna ianuarie de către prințul Mohammed bin Salman. Acesta a vorbit la televizor pentru prima dată despre The Line, sau Linia, o serie de zone urbane desfășurate de-a lungul unei ”coloane vertebrale” centrale, cu o lungime de aproape 170 de kilometri.

La nici un an de la anunț, au și început primele lucrări la acest oraș al viitorului, care nu va avea șosele pentru automobile și care ar urma să găzduiască primii locuitori în anul 2024. Buldozerele au început lucrul, pentru a pregăti cele trei straturi ale orașului liniar. Linia va fi compusă dintr-o regiune de suprafață pentru pietoni, alături de alte două subterane: una pentru transport și una pentru infrastructură.

Este un proiect gigantic din multe puncte de vedere, nu doar financiar și geografic

Veniturile din petrol au permis țării să construiască un uriaș fond suveran de avere. Acest fond valorează acum aproximativ o jumătate de trilion de dolari și este de așteptat să se dubleze în următorii câțiva ani. Acești bani urmează să fie folosiți acum pentru a ridica economia Arabiei Saudite pe o fundație fără petrol.

Will 'Economic Cities' bring diversity to Saudi Arabia? | Global Risk Insights

”Este un proiect de mare amploare”, spune directorul operațiunilor, Nadhmi Al-Nasr, care estimează că nici măcar 1% din eforturile necesare planificării și construcției Liniei nu au fost realizate. În loc să construiască dintr-un singur punct, Al-Nasr a dezvăluit că se ia în calcul pornirea din două puncte extremis și construirea către centru.

Seria de comunități ce fac parte din Linie ar urma să se întindă din munții nord-vestici ai Arabiei Saudite până la Marea Roșie. În total, aceste mini-orașe vor putea găzdui până la 1 milion de oameni, care vor fi conectați prin intermediul transportului în comun de mare viteză și ”soluții de mobilitate autonome”.

Neom, the futuristic city coming to Saudi Arabia | KCRW

Datorită formei liniare și infrastructurii subterane, cea mai mare parte din mediul înconjurător va fi protejată. Dezvoltatorii estimează că 95% din peisajul actual va fi păstrat intact. Arabia Saudită este dispusă să investească între 100 și 200 de miliarde de dolari în Linie. În schimb, eforturile de dezvoltare vor genera peste 380.000 de noi locuri de muncă. Și PIB-ul țării va beneficia de pe urma acestui proiect, urmând să crească cu 48 de miliarde de dolari până în 2030.

Saudi Arabia Unveils Plans for Hundred-Mile-Long Linear City | ArchDaily

”De ce ar trebui să sacrificăm natura de dragul dezvoltării? De ce trebuie ca 7 milioane de oameni să moară în fiecare an din cauza poluării? De ce trebuie ca alți 1 milion de oameni să moară în accidente rutiere?”, se întreba retoric Bin Salman în ianuarie, când dezvăluia planurile proiectului.

Neom: Zona specială juridică și socială Neom

Neom urmează să opereze independent de legislația-cadru de stat a Arabiei Saudite, să poată adopta propriile legi fiscale și să aibă un sistem judiciar autonom. Printre altele, administrația specială se va asigura dacă locuitorii din The Linke au voie să vândă și să consume alcool – o concesie la un stil de viață mai occidental al investitorilor așteptați în monarhie, care de altfel este strict orientat către o interpretare conservatoare wahabistă a Islam.

Tactical Report on Twitter: "Saudi Arabia: NEOM air surveillance project. https://t.co/4hY4YBLbsk #NEOM #DiscoverNEOM #MBS #MohammedBinSalman #SaudiArabia #Airdefense #وزارة_الدفاع… https://t.co/Uy5vTNn8H2"

„The Line” urmează să fie prima parte din Neom, un oraș-stat ce se va desfășura pe 25.000 de kilometri pătrați, în provincia Tabuk a statului, aflată aproape de granițele cu Iordania și Egipt. Neom ar urma să coste 500 de miliarde de dolari. Numele acestui oraș-stat provine din grecescul ”neos”, sau ”nou”, combinat cu ”mustaqbal”, cuvântul arab pentru ”viitor.” Este parte dintr-un plan ambițios al saudiților, care vor să scape de dependența de petrol și să își transforme țara într-un Silicon Valley al Orientului Mijlociu.

Robot Dinosaurs and Artificial Rain? Cue Saudi Arabia's Megacity Project NEOM | About Her

Subteran va fi un metrou pentru distante mai scurte si o soluție de transport pentru marfa. Scopul este de a economisi 30% din costurile de infrastructură ale unui oraș convențional și de a acoperi 100% din necesarul de energie al orașului din surse regenerabile. Inteligența artificială va monitoriza comportamentul cetățenilor din oraș și va îmbunătăți calitatea vieții prin date și modelare predictivă.

”Neom este un accelerator al progresului omenirii și o viziune asupra modului în care ar putea arăta viitorul”, se arată într-un comunicat de presă.”Va fi o destinație și un cămin pentru cei ce au visuri mari și care vor să fie parte dintr-un nou model de viață, realizând afaceri prospere și reinventând conservarea mediului”.

Se regăsesc taxiuri zburătoare, un parc de amuzament cu dinozauri robotici și cea mai mare densitate de restaurante Michelin din lume

Pentru că peisajul natural din zonă nu este foarte ofertant, acesta va fi transformat artificial. Vor fi folosite mașinării care vor genera nori, va fi creată cea mai mare grădină de corali din lume, va exista nisip care strălucește în întuneric, dar și o lună artificială, care se va aprinde noaptea.

Saudi Arabia building a $500 billion mega-city 33 times New York City in size

Neom ar urma să fie cel mai mare sistem carbon neutru din lume, iar metropola cu 16 așezări se va baza pe ferme eoliene, solare, dar și pe tehnologii de ultimă generație, care vor converti apa în oxigen și hidrogen, pentru combustibil.

Au existat, însă, obstacole la începutul proiectului. Al-Nasr lea dezvăluit jurnaliștilor că inginerii s-au confruntat cu situația în care au trebuit să dezvolte un oraș în jurul unor tehnologii care, pe alocuri, încă nu există. Construcția trebuia să înceapă în prima parte a lui 2021, dar a demarat abia în urmă cu câteva săptămâni.

Sunt şi probleme cu acest proiect

Cu toată viziunea sa strălucitoare, proiectul se confruntă și cu critici. Până la 20 000 de oameni, membri ai tribului beduin Howeitat, locuiesc în prezent în viitoarea zonă urbană The Line și trebuie să-și părăsească casele. Cei care se opun proiectului nu pot spera la un proces lung, așa cum arată exemplul lui Abdul Rahman al-Hwaiti.

NEOM: Saudi Ambitions and Inconvenient Activists

Fermierul, al cărui sat natal Al-Khuraybah stă în calea planurilor The Line, a refuzat să renunțe la pământul său și a fost împușcat mort de forțele speciale saudite la scurt timp după aceea.

Sau Alya al-Hwaiti. Potrivit unui raport din revista germană Der Spiegel , activista din Arabia Saudită a primit amenințări cu moartea în exilul ei la Londra de când a început să raporteze critic despre proiectul Neom. Ea bănuiește că amenințările provin din anturajul prințului moștenitor bin Salman. La Londra, ea ar putea avea aceeași soartă ca Jamal Khashoggi – jurnalist și unul dintre cei mai importanți critici ai prințului moștenitor – a fost ucis în 2018, în timpul unei operațiuni ordonate aparent de însuși prințul moștenitor la consulatul Arabiei Saudite la Istanbul. relatează toposmagazine.

Informaţiile publicate de evz.ro pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.