Oprescu n-are bani de autostradă

NOROC CU CRIZA. Primarul general Sorin Oprescu a admis ieri că din banii pe care îi strânge municipalitatea la buget nu va putea să construiască autostrada suspendată promisă în campanie.

Conform edilului, aceasta s-ar afla acum la stadiul de SF. Pentru cei neavizaţi, SF nu înseamnă „ştiinţifico-fantastic”, ci „studiu de fezabilitate”. Oprescu a mai spus ieri, când a prezentat bugetul pe 2009, că municipalitatea nu-şi permite, din cauza bugetului de austeritate, nici realizarea altor proiecte, cum ar fi pasajul subteran de la Casa Presei.

Bugetul pe 2009 al Primăriei Capitalei este de 5,3 miliarde de RON, adică 1,25 miliarde de euro. Aproape jumătate din el este canalizat spre investiţii în infrastructură, dar acestea nu vizează proiecte noi, ci doar continuarea celor începute deja de vechea echipă.

Cele mai importante sume vor fi înghiţite de:

  • Pasajul Basarab (între 210 şi 265 de milioane de RON) şi Stadionul Lia Manoliu (200 de milioane de RON, din care 160 de milioane vin de la Guvern).

Vor mai fi reabilitate artere precum: Tunari, Viitorului, Doamna Ghica-Chişinău, Niţu Vasile, şi va fi refăcută străpungerea Buzeşti-Berzei-Uranus, arteră fracturată de demolările din anii 80.

Cele mai generoase bugete vor primi: Administraţia Cimitirelor, Administraţia Lacuri-Parcuri şi Administraţia Străzilor, care au fost favorizate şi la rectificarea de anul trecut. Administraţia Cimitirelor are ambiţioasa sarcină de a cartografia toate mormintele, Administraţia Lacurilor trebuie să facă un parc nou în Prelungirea Ghencea, iar Administraţia Străzilor va face ce ştie mai bine...

Vrea să privatizeze RADET şi RATB

Un buget destul de mare va avea şi Administraţia Spitalelor, nou constituită ca urmare a preluării unor spitale la Primăria Capitalei. Municipalitatea le va suporta cheltuielile de întreţinere în valoare de peste 130 de milioane de RON.

Oprescu a fost mai reţinut cu bugetele celor mai subvenţionate dintre regiile Capitalei – Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice şi Regia Autonomă de Transport Bucureşti – spunând că acestea ar trebui privatizate, deoarece municipalitatea nu-şi va permite multă vreme să mai subvenţioneze gigacaloria.

Conform unor surse din cadrul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, primăria vizează în acest an găsirea unei soluţii pentru eficientizarea RADET, fie printr-o asociere, un management privat sau o privatizare. Aceeaşi sursă spune că şi RATB trebuie restructurat, în condiţiile în care are 12.000 de salariaţi.

Totuşi, pentru RATB municipalitatea lucrează la un proiect de revitalizare a uzinei de reparaţii – URAC – în care s-ar putea asambla tramvaie. Regiile de transport public nu sunt nicăieri în lume privatizate, deoarece transportul public este subvenţionat necondiţionat ca să poată fi accesibil.

Oprescu a mai spus şi că în condiţiile bugetului de austeritate nu se mai poate vorbi de credite pentru achiziţia de mijloace de transport noi, aşa cum s-a întâmplat în anii trecuţi când au fost cumpărate cele 1.000 de autobuze Mercedes. RATB ar avea, de exemplu, nevoie de cel puţin 200 de tramvaie noi, iar acestea costă cam două milioane de euro bucata. Şi să mute primăria din loc

Oprescu a mai spus ieri că în bugetul din 2009 a prevăzut totuşi şi 8,17 milioane de RON pentru consolidarea clădirii primăriei, operaţiune pentru care instituţia îşi va muta sediul temporar. Primarul a refuzat, însă, să spună când se va produce mutarea şi unde, precum şi forma în care primăria va ocupa clădirea vizată.

Deşi nu sunt prevăzute în actuala formă a bugetului, anumite investiţii ce vizează fluidizarea traficului vor fi, totuşi, posibile în acest an, promite Oprescu, dacă se va face o rectificare. Acestea sunt cele 21 de parcaje supraterane pe care municipalitatea le tot promite printre blocuri, în valoare de 470 de milioane de RON.