OILE NEGRE din ŞCOLI. Copiilor cu ADHD li se REFUZĂ dreptul la educaţie

Sunt gălăgioşi, impusivi, iar dascălii îi ţin departe de elevii "normali". Specialiştii spun că locul lor e la clasă

După ce ani de zile copiii infectaţi cu HIV au fost forţaţi adesea să se retragă din colectivitate la presiunea părinţilor, astăzi, cei hiperactivi, diagnosticaţi cu ADHD, sau micuţii cu diverse tulburări din spectrul autist, se plâng că trec prin situaţii trase la indigo. În loc să fie ajutaţi să se integreze, aceşti copii sunt văzuţi drept "elemente negative", iar directorii de şcoală fac presiuni pentru a fi retraşi de la ore, ni s-au plâns mai mulţi părinţi. Război între dascăli şi părinţi "Directoarea mi-a spus clar că nu-l mai primeşte la clasă până nu-şi rezolvă problema. Ştiu că are o tulburare de comportament, dar nu atât de gravă încât să fie dat afară", povesteşte disperat tatăl unui "boboc" de pregătitoare, ajuns oaia neagră a Şcolii Generale Nr. 196 din Bucureşti. Problemele micuţului, spune tatăl, au început încă de la grădiniţă. Era agitat, mereu pus pe şotii şi avea greutăţi în a se concentra. "Am avut norocul să dăm peste o educatoare specializată în psihologie, dar aici, învăţătoarea este tânără şi fără prea multă răbdare", se plânge bărbatul. Ruxandra Dumitru, directoarea şcolii 196, neagă că i-ar fi interzis accesul în şcoală elevului, dar crede că «un agitat» ca el strică echilibrul unei clase de copii normali. "Vreau să văd că urmează un tratament, nu că lasă totul în cârca noastră", cere directoarea. Specialiştii atrag însă atenţia că profesorii sunt la fel de responsabili ca şi părinţii. "Trebuie să rămână la şcoală, dar au nevoie de dascăli care să ştie tehnicile potrivite de a-i disciplina", arată psihologul Bogdana Bursuc. Potrivit acesteia, se face confuzie între obrăznicie, deficit de atenţie şi autism. Este şi problema Mihaelei, mama unui băieţel în clasa a doua la o şcoală din sectorul 1 al Capitalei. "Are o formă de autism, însă e foarte isteţ. Anul acesta părinţii au cerut să nu mai fie primit pentru că derenjează orele. Urmează ca problema lui să fie pusă într-o şedinţă specială". Au legea de partea lor "Dacă evaluarea psiho-socială arată că micuţii pot face faţă la şcoală, ei trebuie integraţi. E un abuz să nu fie primiţi. Noi sfătuim părinţii să aibă discuţii premininare cu profesorii şi conducerea şcolii", spune Adela Tarpan, de la Romanian Angel Appeal, ONG care se ocupă şi de copiii cu autism. În situaţia în care directorii nu cooperează, părintele se poate adresa către Centrul Judeţean de Asistenţă Educaţională şi Consilul Naţional pentru Combaterea Discriminării, dar şi către ONG-uri care pot oferi asistenţă juridică, precum Centrul de Resurse Juridice.