Cine plătește pentru oamenii răniți sau băgați în mormânt? Crime pe șoselele Capitalei din cauza marcajelor rutiere

Cine plătește pentru oamenii răniți sau băgați în mormânt? Crime pe șoselele Capitalei din cauza marcajelor rutiere

În mod normal, marcajul rutier este conceput de specialiști, care calculează la milimetru și după formule complexe, amplasarea lor. În formula de calcul, menită să evite producerea unor accidente, este luatăși intensitatea și vizibilitatea acestor marcaje, dar în practică, Bucureștiul a rămas chel în ultimii doi ani. Am rămas fără semne de circulație pe artere importante, trecerile de pietoni și delimitările dintre drumuri s-au șters, iar numărul celor care „au murit cu dreptatea în mână” a crescut alarmat.

Cetățenii Capitalei habar nu au că aproximativ 80% din marcajul rutier nu îndeplinește cerințele minime impuse de standard. Și, drept urmare, își trimit la școală copiii neînsoțiți, se gândesc că nici micuții, nici ei sau alții din jur nu pot păți ceva atâta timp cât traversează prin locurile destinate pietonilor și respectă legislația rutieră. Nimic mai fals.

Potrivit Inspectoratului General al Poliției Rutiere, în perioada februarie-iulie 2017 au avut loc 37 accidente, soldate cu 5 morți și 32 răniți, în care au fost implicați „pietonii angajați în traversarea pe trecerile de pietoni nesemnalizate sau semnalizate necorespunzător”, se arată într-o explicație oferită de instituție. Mai mult, în 2018 s-au produs 735 accidente de circulație, dintre care „82 s-au datorat trecerilor de pietoni nesemnalizate sau semnalizate necorespunzător”. Alți zece oameni au murit.

 În alte cuvinte, accidentele menționate au avut următoarea explicație: pietonul a văzut semnul de trecere pentru el, dar șoferul nu, din cauza amplasării acestuia, a deteriorării lui sau, în unele locuri, pentru că pur și simplu nu mai exista. Cinci oameni au murit „cu prioritatea în brațe”, spun șoferii bucureșteni, care susțin că nu își mai pun bazele în indicatoare și conduc mult mai prudent, ca să nu fie loviți chiar când au prioritate.

Ne puteți urmări și pe Google News

O expertiză a dat verdictul dur

Există un raport al unui laborator autorizat pentru măsurarea semnalizării rutiere, întocmit în octombrie 2018, ca urmare a măsurătorilor efectuate în mod aleatoriu pe arterele Municipiului București, aflate în subordinea Administrației Străzilor din București și Primăria Municipiului București. Rezultatul este unul catastrofal, care denotă faptul că peste 80% din marcajele rutiere sunt nefuncționale!

Cum spuneam, raportul a fost efectuat în toamna lui 2018, înainte de începerea iernii, deoarece, de obicei, iarna afectează calitatea lor. „Din cauza condițiilor meteo dure din sezonul rece, în martie 2019 exista posibilitatea ca marcajul rutier să fie nefuncțional 90%”, se arată în raport.

„Majoritatea trecerilor de pietoni sunt șterse, deteriorate, parțial lipsă, iar valorile retroreflexiei înregistrate sunt mult sub valoarea minimă admisă. Sunt artere întregi pe care echipamentul de măsurare dinamică a coeficientului de retroreflexie nu înregistrează nicio valoare, din cauză că aceasta este sub valoarea minimă setată de producător sau a lipsei totale a marcajului. În această situație se află: Uverturii, Calea Dudești, Fizicienilor, Teiul Doamnei, Beijing și Al. Constantinescu”, se mai menționează în concluzia experților după ce au analizat străzile Capitalei.

Mesaj pentru cei din țară: Capitala e o junglă!

Bucureștiul este tranzitat zilnic și de sute de mii de români veniți din alte orașe. Deseori, aceștia se regăsesc în situații revoltătoare, implicați în accidente rutiere din cauza lipsei marcajelor și indicatoarelor, limitatoarelor de viteză, semnalizatoarelor rutiere sau blocați în trafic din cauza serviciilor deficitare de proiectare tehnică pentru infrastructura de transport.

Primăria Capitalei, prin serviciul de Administrație a Străzilor București (ASB), a anulat procedura de licitație pentru proiectare și execuție de semnalizare rutieră orizontală și verticală pe străzile aflate în Municipiul București, la data de 20.10.2017. De atunci, ASB a continuat să se împotrivească oricărei modernizări sau reparații în acest domeniu, lăsând numărul victimelor din trafic să crească de la o zi la alta.

 „Ordonanța de Urgență 195/2002, art 5, alin 1 spune că administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competențelor ce îi revin și cu avizul Poliției Rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare și să le mențină în stare corespunzătoare.

Alin. 6: În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum și a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravențional, civil sau penal, în condițiile legii.”

 

Blocarea licitației de marcaje rutiere:

● 4.05.2017 procedura, se depun oferte în 26.07.2017

● 5.10.2017- Curtea de Apel dispune ca ASB să ia măsuri de remediere

● 20.10.2017- în loc să ia măsuri de remediere, ASB preferă să anuleze procedura

● 02.04.2018 – Tribunalul București dispune reluarea procedurii de atribuire de la etapa la care se oprise.

● 30.04.2018 – ASB face recurs (aceștia insistă să anuleze întreaga procedură)

● 14.06.2018 – Curtea de Apel respinde apelul ca fiind tardiv

● Se reia reevaluarea procedurii și în 05.05.2019, se face raportul procedurii (după 8 luni de întârziere)

● 03.2019 – procedura se află în contestare și, cel mai probabil, așa va rămâne până la sfârșitul anului 2019.