Oamenii candidatilor

In lupta dintre Hillary Clinton si Barack Obama, balanta poate fi inclinata de specialisti in imagine, ca Roy Spence, sau celebritati, ca Oprah Winfrey.

Aspirantii la titlul de candidat la alegerile prezidentiale din Statele Unite au inteles ca, intr-o lume dominata de campanii de imagine, miza competitiei nu mai consta de mult doar in programul politic.

Initiativele politice par sa fie sortite esecului, oricat de promitatoare ar parea, daca formele in care sunt prezentate nu sunt atragatoare pentru alegatori. In aceste conditii, pretendentii la nominalizarea pentru cursa prezidentiala sunt angajati intr-o alta batalie, la fel de dura ca si cea politica, dar poate nu intotdeauna la fel de evidenta - batalia pentru imagine.

Reteta pare sa fie destul de simpla. O imagine excelenta atrage un numar foarte mare de sustinatori, ceea ce poate echivala cu succesul electoral.

Iar vectorii ideali pentru obtinerea unor rezultate foarte bune in acest sens sunt fie obtinerea sprijinului unei vedete incontestabile, care sa netezeasca drumul spre bunavointa alegatorilor, fie lansarea unor ingenioase campanii de imagine. Intr-un astfel de duel sunt angajati si principalii aspiranti la titlul de candidat unic al Partidului Democrat. Barack Obama si Hillary Clinton au avut grija sa-si atraga de partea lor personaje ale caror nume este sinonim cu succesul.

Obama - Oprah: reteta popularitatii

Barack Obama, de pilda, pare sa culeaga deja roadele „aliantei” sale cu celebra vedeta de televiziune Oprah Winfrey, releva CNN. Sprijinul lui Oprah a reusit sa-i aduca lui Obama un succes de proportii - la mitingul electoral al lui Obama din Carolina de Sud, in decembrie, au fost prezente, potrivit organizatorilor, peste 30.000 de persoane, majoritatea venind gratie apelului vedetei de televiziune. Comentatorii politici au fost cu ochii pe „cuplul Oprah-Obama” inca din momentul in care realizatoarea de programe si-a anuntat sprijinul pentru Barack Obama, atentia lor avand la baza  „efectul Oprah”.

In Statele Unite, popularitatea vedetei este atat de mare incat, daca Oprah promoveaza o carte sau un film, acesta ajunge rapid bestseller. Astfel, analistii s-au declarat curiosi sa vada daca binecuvantarea vedetei poate avea ca efect propulsarea unui politician in fruntea Casei Albe.

Hillary si magicianul mesajelor

De cealalta parte, Hillary Clinton a ales ca sprijin de nadejde un prieten vechi al familiei, cunoscut in SUA drept un „guru al mesajelor”. Este vorba despre Roy Spence, un personaj care si-a castigat celebritatea in lumea publicitatii, noteaza „ABC News”.

In varsta de 60 de ani, Spence este autorul unor mesaje publicitare definitorii pentru piata americana. Mesajul „Don’t mess with Texas” („Nu te pune cu statul Texas”), elementul principal al unei campanii initiate in 1986 pentru reducerea cantitatilor de deseuri de pe marginea autostrazilor din Texas, a ramas intiparit in mintea americanilor.

Roy Spence s-a implicat de la bun inceput in campania lui Hillary Clinton, insa abia in perioada urmatoare rolul sau va deveni cu adevarat important. In aceste conditii, comentatorii apreciaza ca este prematur sa se dea un pronostic privind invingatorul in duelul pentru cea mai buna campanie de imagine.