O poveste fara sfarsit

Trupa Rolling Stones, produsul unei perioade de "indrazneli uimitoare", care a stabilit repere valabile si astazi.

In luna iulie, Rolling Stones va adauga la povestea de 45 de ani a trupei istorii din estul odinioara comunist al Europei, pornind de la Belgrad, 14 iulie, continuand cu Bucurestiul, 17 iulie, si Budapesta, 20, si apoi mai departe la Brno (Cehia), la Kiev si Sankt Petersburg. Concertul pe care trupa britanica il va sustine in Romania peste exact trei luni a  animat cateva generatii de fani.

Adolescentii anilor ‘60-’70, pentru care un vinil cu Rolling Stones primit din strainatate insemna un adevarat eveniment, au asteptat acest concert cateva decenii. Generatia MTV, care i-a descoperit pe „titanii” Stones in clipuri sofisticate, va trai satisfactia unui show live, deschis, de obicei, cu piesa „Start Me Up”, cunoscuta macar si numai din reclamele omniprezentului Windows.

Incepand de astazi, „Evenimentul zilei” va va tine zilnic la curent cu detalii despre pregatirile acestui eveniment si va spune povesti inedite din istoria trupei, unele dezvaluite de Ioan Big, in volumul „Blue, Black&White -Povestea Rolling Stones”, aparut la Editura RAO.

Un stil de viata inca valabil

„Anii ‘60 au fost agitati, pasionanti, violenti, plini de indrazneli uimitoare si de naivitati incredibile, dar au stabilit reperele care guverneaza si in prezent. Priviti la Rolling Stones, la Pete Townshend, la Eric Clapton, la Jimmy Page, la Paul McCartney, la Joni Mitchell, la...”, spune Ioan Big in cartea sa.

Povestea anilor ‘60 este aceea a unui deceniu plin de evenimente ale caror urmari nu s-au stins nici pana in prezent fiindca suntem cu totii beneficiarii unui stil de viata care si-a definit principalele repere inca de atunci.

Rock’n-rollul, simbolul rebeliunii

In anii ‘60 si-au exercitat prerogativele unii dintre cei mai importanti si influenti lideri ai tuturor timpurilor: Nikita Hrusciov in URSS si John Kennedy in SUA. In Marea Britanie, Regina Elizabeta a II-a era suverana de zece ani in momentul infiintarii trupei Rolling Stones, iar Mick Jagger nici nu banuia ca peste cateva decenii va fi numit Sir.

Marile case de discuri au minimalizat o vreme fenomenul rock’n-roll, apoi au incercat sa-l puna sub control, oferind cu promptitudine versuri cuminti si insipide, curatate atent de orice conotatie sexuala. Recunoasterea celor ignorati nu a venit din America, ci din Anglia, unde tinerii erau exasperati de programele muzicale somnolente ale BBC-ului. (...)

A venit apoi seria neagra: in 1958, Elvis Presley a fost incorporat si trimis in armata, in Germania, Little Richard declara rock’n-rollul o emanatie diavoleasca (va reveni in muzica in ‘62), iar legatura lui Jerry Lee Lewis cu verisoara lui minora este descoperita (a urmat un scandal furtunos care l-a tinut o vreme in umbra).

In acelasi timp, s-a declansat si contraofensiva marilor case de discuri impotriva retelelor de statii de radio independente, DJ-ii lor fiind acuzati ca si-au insusit sume importante de bani, promovand contra cost solisti incepatori, motivul ascuns fiind stoparea difuzarii interpretilor de culoare (...). 

Unii dintre ei si-au recunoscut vina de a fi fentat Fiscul si au fost iertati. Cel mai cunoscut, Alan Freed, a simtit pe pielea lui ce inseamna sa te opui sistemului. Tarat prin procese ruinatoare, s-a imbolnavit grav si a murit pe 20 ianuarie 1965. (Fragmente din cartea „Blue, Black&White - Povestea Rolling Stones”, scrisa de Ioan Big si aparuta la la Editura RAO)

Regele Elvis a dat tonul

O lume se schimba „pe aripile muzicii”

Pe cand Europa era ocupata cu reconstructia dupa distrugerile suferite in razboi (Republica Populara Romana era condusa pe atunci de Gheorghe Gheorghiu-Dej), America, marele castigator economic, se confrunta cu altfel de probleme.

(...) Statisticile spun ca intre 1945 si 1953 s-au nascut aproximativ 30 de milioane de copii, baby boomers (generatia nascuta in anii care au urmat celui de-al Doilea Razboi Mondial - n.r.), tot atatia cat in cei treizeci de ani precedenti. In cincisprezece ani, populatia Statelor Unite a crescut cu 80 de milioane de oameni (...). Baby boomers au crescut cu tot acest confort primit de-a gata, care trebuia sa-i faca buni cetateni, muncitori si disciplinati.

Schimbarea mentalitatilor a venit pe aripile muzicii, odata cu aparitia rock’n-rollului. Vedetele sale de culoare aduceau exuberanta rhythm&blues si textele cu mesaj senzual, atat de cunoscute in blues, care nu se fereau sa faca aluzii transparente la sex.

Acest mesaj direct n-a fost perceput de tinerii albi decat dupa aparitia lui Elvis Presley (...).Rock’n-rollul a devenit repede simbolul rebeliunii adolescentilor impotriva „generatiei tacute”(...), a revoltei impotriva unui sistem ce nu iubea schimbarea.

Duelul generatiilor

Vechile mentalitati, demolate

Sfarsitul deceniului V a fost martorul unui fenomen, aparent fara insemnatate, dar cu importante repercusiuni viitoare. Rock’n-rollul a fost insotit de un stil de dans acrobatic ce se dansa in perechi. Lui i s-a contrapus dansul solitar al twistului. Ca stil muzical, twistul a fost primul pas spre recuperarea pietei albe de catre muzicienii de culoare (...). 

Anii ‘60 n-au diminuat interesul pentru blues, care a aparut ca optiune posibila pentru tinerii muzicieni in cautarea unei forme care sa nu fie nici rhythm&blues, nici beat (...). Diversele valuri britanice au impus noi orizonturi, iar in combinatie cu aportul lui Bob Dylan i-au determinat pe muzicieni sa gandeasca in termeni de sonoritate si experimentare, de albume si nu de discuri single. (...)

Publicatiile underground („International Times” la Londra si „Oracle” la San Francisco) au inceput sa umple golul lasat de cele traditionale (...). In ele a inceput sa publice o noua generatie de jurnalisti, desenatori si graficieni, care si-au adus contributia la demolarea vechilor mentalitati. A aparut o presa rock, diferita de revistele pentru adolescenti, care propuneau analize complexe asupra fenomenului muzical („Rolling Stone” in 1967, „Creem” in 1969).

Rockul devine deci un fapt cultural (...).The Rolling Stones definesc, probabil, rock’n-rollul. Sunt cea mai longeviva trupa din istoria muzicii rock. Au reusit sa ramana extraordinar de populari si prodigios de productivi intr-o cariera de 45 de ani. Povestea a inceput prin gropi de obuze si cozi infinite la lapte, carne si oua.