Editura Evenimentul si Capital

O altă istorie a sfârșitului lumii | DISTANȚE, DEMONI, AVENTURI

Bogdan Suceavă
Autor: | | 2 Comentarii | 820 Vizualizari

Una dintre temele dominante ale campaniilor electorale din perioada recentă e cea a migrației. În mare parte și din pricina exceselor retorice ale lui Donald Trump, care a produs descrieri denigratoare la adresa unor întregi grupuri sociale, tema migrației ține capul de afiș anul acesta și în alegerile din Statele Unite.

Dar nu despre puncte de vedere politice din lume vom povesti acum, ci despre felul cum această temă importantă apare în romanul Semne anunțând sfârșitul lumii, de Yuri Herrera, distins recent în Statele Unite cu premiul Best Translated Book Award, pentru versiunea engleză transpusă de Lisa Dillman (în original titlul e Señales que precederán al fin del mundo). Eroina principală e Makina, care la începutul cărții trăiește în Mexic, într-o lume lipsită de perspective, dominată de violență și de lideri interlopi. Cu ajutorul unui mafiot local, Makina trece ilegal frontiera spre Statele Unite în căutarea fratelui ei, despre care nu mai deține decât informații minimale. Atunci când dă de el, Makina găsește transformarea fratelui ei neașteptată: o întreagă lume e între ei. Despre astfel de semne apocaliptice e vorba: despre felul cum cei născuți dezmoșteniți în alt colț din lume ajung să apere o lume asediată, cam așa cum se întâmplă cu eroii militari ale căror chipuri ne sunt prezentate în chenar îndoliat la emisiunile de știri, cei careși pierd viața în diverse teatre de operațiuni pentru o cauză înaltă, demnă, dar totodată abstractă. Scriitura lui Yuri Herrera e tăioasă, directă, ajunge repede la adevăruri greu de omis. Realitatea lumii lui ne oferă efigiile atâtor personaje care, mai înainte de a fi preocupați să devină gentlemeni, sunt supraviețuitori. E dificil să vorbești despre lumea cea veche, despre țări care se preschimbă ca și cum s-ar stinge, și care cred că se apără ridicând stavile artificiale în calea deplasărilor de populație. Romanul lui Yuri Herrera nu e doar despre trecerea Makinei la nord de Rio Grande, ci despre o confruntare între tradiții, civilizații și valori, o tensiune pe care o regăsim într-un stadiu și mai acut în Europa. Scena care mi-a plăcut cel mai mult e momentul când un polițist vigilent cere unui imigrant ilegal să probeze că poate să scrie. În locul lui scrie însă Makina, și ea produce un poem, cam așa: „Noi suntem de blamat pentru toată distrugerea aceasta, noi care nu vă vorbim limba și care nici nu știm să tăcem. Noi care n-am venit aici pe corăbii, care vă murdărim pragurile cu praful nostru, care vă rupem gardurile voastre de sârmă ghimpată. Noi, care am venit să vă luăm slujbele, care visăm să vă ștergem rahatul, care tânjim să muncim îndelungate ore.[...] Noi, cei negricioși, cei pitici, cei murdari, cei îndesați, cei anemici. Noi, barbarii.“ Și polițistul nu mai arestează pe nimeni, și pleacă pe drumul lui. Cu astfel de teme literatura (când mai prinde și un an electoral ca acesta) deschide drum și interesează.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor

O noua LOVITURA pentru Radu Mazare! Vestea care i-a dat TOATE planurile peste cap! Ce au decis autoritatile

Pagina 1 din 1


Opiniile exprimate de invitații EVZ aparțin autorilor și nu reprezintă punctul de vedere al publicației




Stirile zilei

Alte articole din categoria: Invitaţii evz

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI