Totalul sumelor luate de romani de la banci pe termene de peste cinci ani s-a dublat in acest an, comparativ cu 2006, potrivit datelor raportate de BNR. Creditele pe termen scurt n-au avut acelasi succes.
Creditele contractate de populatie pe termene mai mari de cinci ani au crescut de peste doua ori in acest an fata de anul anterior, atat in cazul imprumuturilor luate in lei, cat si in cazul celor luate in valuta, potrivit datelor raportate de banci la Banca Nationala a Romaniei.
Imprumuturile luate pe perioade mai mari de cinci ani sunt considerate ca fiind contractate pe termen lung. Si creditele pe termen scurt au crescut, dar mai lent.
Pe termen lung: 70% din totalul creditelor
Soldul creditelor in lei luate pe mai mult de cinci ani ajunsese la 15,7 miliarde lei in luna mai, de 2,1 ori mai mare decat cel inregistrat in urma cu 12 luni.
Concomitent si imprumuturile luate in valuta au avut o crestere similara, ajungand la 17,46 miliarde lei la finele lui mai. Una peste alta, romanii si-au asumat datorii pe termen lung de peste 33 de miliarde de lei. Acestea reprezinta circa 70% din totalul creditelor luate de romani.
In acelasi timp, creditele pe perioade mai scurte au avut cresteri mult mai lente. Imprumuturile in lei contractate pe perioade intre un an si cinci ani au inregistrat in mai o crestere de 12% fata de luna similara a lui 2006.
In schimb, soldul imprumuturilor luate in alte valute pe perioade intre un an si cinci ani a scazut de la 2,42 miliarde de lei in mai 2006 la 2,11 miliarde lei in luna mai a acestui an. Scaderea a fost generata aproape integral de aprecierea monedei nationale fata de euro si celelalte valute.
Foamea romanilor pentru credite mari, care s-a tradus prin indatorarea pe perioade de timp mai lungi, a fost sustinuta de oferta bancilor. Daca in urma cu cativa ani numai imprumuturile pentru locuinte puteau fi contractate pe mai mult de cinci ani, acum toate celelalte tipuri de imprumuturi pot fi contractate pe perioade si mai lungi.
Francul finanteaza si consumul
Credite de nevoi personale fara ipoteca pe zece ani nu mai sunt de mult o noutate. Bancile au lungit in ultimii ani perioadele pe care acorda creditele pentru ca mai multi clienti sa poata imprumuta sume mai mari, dar si pentru ca businessul lor sa infloreasca.
Creditele de consum in franci elvetieni, moneda la care dobanzile sunt mai mici decat cele practicate la lei si la euro, au avut succes la romani. Creditele de consum acordate in alte valute decat moneda nationala si euro au inregistrat o dublare: de la 0,58 miliarde lei la 1,24 miliarde lei, potrivit datelor raportate de institutiile de credit la BNR.
Marea parte a acestor imprumuturi este acordata in franci elvetieni, acestea fiind chiar mai ieftine decat imprumuturile in moneda europeana. Bancile mai acorda si credite in dolari SUA, dar acestea nu mai sunt cerute decat de romanii care urmeaza sa faca achizitii in aceasta moneda.
Analiza „Capital”
Viata pe credit
In urma cu cativa ani, bancile comerciale se plangeau ca vand mult mai putin decat si-au propus. Se refereau, bineinteles, la creditele pentru achizitionarea unei locuinte. De la sfarsitul anului trecut insa, acest subiect nu mai exista pe buzele niciunui bancher.
Competitia s-a mutat de pe creditul de consum pe cel imobiliar sau ipotecar. Dupa ce si-au terminat de schimbat mobila si electrocasnicele, romanii se uita catre achizitiile imobiliare. Valoric, creditele pe termen lung s-au dublat in mai putin de un an, in statisticile BNR.
Cum au ajuns romanii sa imprumute peste 32 miliarde de lei pentru urmatorii 30 sau chiar 35 de ani? De vina sunt si preturile imobilelor - in continua ascensiune, dar si veniturile romanilor care cresc in fiecare an.
Dintr-odata, am invatat sa ne traim viata pe credit. Imprumuturile vechi se refinanteaza si se transforma in credite mai mari pe perioade mai lungi.
Ipoteca de pe prima casa achizitionata in urma cu doi-trei ani se completeaza cu ipoteca de rangul doi, iar efectul este acelasi: credite mai mari pe perioade mai lungi.
Bancile incearca sa tina piept nevoilor clientilor si ies permanent cu produse noi: dobanzi promotionale, perioada de gratie si alte tipuri de imprumuturi care au ca efect sofisticarea pietei. (Gabriela Tinteanu, redactor "Capital")