Primul test-drive cu noul Audi Q3: un SUV mic şi-al dracu' | FOTO

SUV-ul nu moare, ci devine mai mic şi mai puţin intimidant. La fel ca noul Audi Q3 (când nu are sub capotă un motor de peste 300 de cai-putere!) - model pe care l-am testat, în premieră, cu două luni înaintea lansării comerciale.

Septembrie 2005. Audi prezintă o hărăbaie luxoasă numai potrivită pentru a fura clienţi de la BMW X5. Primul SUV Audi oferă, alături de celebrul sistem de tracţiune integrală quattro şi o arhitectură a habitaclului cu şapte locuri. Quattro plus şapte egal Q7.

Trei ani mai târziu, Audi îi pune gând rău lui BMW X3. Apare mai micul Q5. Din nou quattro, de data aceasta însă numai cinci locuri. Normal.

2011. BMW X1 pierde exclusivitatea pe segmentul SUV-urilor premium compacte. În septembrie, Audi lansează comercial noul Q3. Quattro? Desigur, dar nu pe toată gama. Trei locuri? Din fericire nu. Tot cinci, iar pe banchetă se poate călători în condiţii civilizate.

4,39 metri lungime şi motoare de 2.0 litri Vremurile s-au schimbat, dar producătorii nu se grăbesc să renunţe la SUV-uri. Ar fi şi ciudat, de vreme ce nici clienţii nu fac asta!

Modelele cu gardă mare la sol şi, în principiu, tracţiune 4x4, devin mai mici şi mai puţin poluante, aşadar mai "prietenoase" cu utilizatorii şi cu mediul.

Foarte compactul Audi Q3 (4,39 metri lungime), care va fi echipat, iniţial, cu o serie de motoare supraalimentate de 2.0 litri, pe benzină şi motorină, cu puteri cuprinse între 140 şi 211 cai putere, demonstrează acest lucru.

Oficial, versiunea Q3 2.0 TDI – 140 CP (singura cu tracţiune faţă) are un consum mediu de numai 5,2 l/100 km. Spre comparaţie, modelul compact hibrid Honda Insight (cu motor pe benzină de 1.3 litri şi motor electric) are nevoie de 4,5 litri "la sută".

Mai scump decât BMW X1, dar şi mai bine dotat

La apariţie, Q3 va prelua de la BMW X1 (4,45 metri) statutul de cel mai mic SUV premium german, dar nu şi atributul de cel mai ieftin. În România, preţul de intrare în gama X1 este 29.078 de euro (sDrive18i – 150 CP, propulsie pe puntea spate). Q3 va costa 30.300 de euro (2.0 TDI – 140 CP).

Ca să detaliem com paraţia, pentru cea mai accesibilă versiune turbodiesel BMW X1 (sDrive 18d – 143 CP, cu 2x4) trebuie pregătiţi 29.140 de euro.

Explicaţia pentru preţul superior al gamei Q3 poate fi decriptată parcurgând lista cu echipamentele standard.

Audi oferă suplimentar faţă de BMW climatizare automată (doar aer condiţionat la X1), jante din aliaj, volan îmbrăcat în piele, senzori de lumină şi de ploaie, opt incinte acustice pentru sistemul audio (numai cinci la X1).

Consumul real, apropiat de cel oficial

Testul european la care am participat, săptămâna aceasta, ne-a prilejuit întâlnirea cu versiunea fără tracţiune integrală (2.0 TDI – 140 CP, cutie de viteze manuală), cu "benzinarul" 2.0 TFSI quattro – 211 CP (transmisie automată cu şapte trepte), dar şi cu prototipul Q3 2.5 TFSI (311 CP).

Prima, opţiune dedicată celor care acceptă un Q fără quattro, a ieşit în evidenţă datorită consumului real apropiat de cifra oficială (6 l/100 km), dar şi graţie ţinutei de drum armonioase – o dovadă că lipsa tracţiunii integrale nu trebuie considerată un păcat capital.

Prototipul, un lup în blană de miel, a propus o experienţă electrizantă, dominată de sunetul tunător al motorului cu cinci cilindri şi de elanul impunător cu care a "mâncat" virajele.

Când se va alătura gamei, în 2012, aceasta va fi, lejer, cea mai reuşită versiune Q3. Şi, evident, cea mai irelevantă, pentru marea masă a clienţilor noului Audi.