Elevii claselor I, a V-a, a IX-a şi a XI-a sunt primii care vor învăţa o materie incitantă şi adecvată pentru viaţa de zi cu zi şi piaţa muncii. Rezultatele de la Bac arată că e nevoie de o nouă programă.
După publicarea rezultatelor la prima sesiune a Bacalaureatului 2011, discuţiile despre necesitatea schimbării materiei şi a metodelor de examinare s-au înteţit. Elevi, părinţi şi profesori susţin la unison că unul dintre motivele pentru care absolvenţii de liceu au luat note atât de mici la Bacalaureat este materia greoaie şi neadecvată intereselor copiilor şi nici nevoilor societăţii.
Aerisirea materiei, adecvarea informaţiilor la realitatea cotidiană, crearea unui conţinut logic potrivit nivelului la care se află elevii - sunt câteva dintre priorităţile noii programe de învăţământ la care se lucrează. Primii elevi care vor învăţa după programe şi manuale noi ar urma să fie cei din clasele de la început de ciclu: I, a V-a, a IX-a/ a XI-a. Un nou curriculum înseamnă, de fapt, aducerea materiei care se predă în şcoli în pas cu vremurile şi cerinţele societăţii.
A început cu avânt, dar s-a împotmolit rapid
Anul trecut, ministrul Educaţiei prezenta drept prioritară elaborarea noului curriculum. S-a înfiinţat Consiliul pentru Curriculum, format din 20 de experţi, al căror scop este tocmai modernizarea materiei. În toamna 2010, ar fi urmat ca Ministerul să organizeze o dezbatere publică pentru realizarea unui cadru de referinţă care să stea la baza noilor programe de studii. Ar fi urmat realizarea noilor programe, iar apoi scrierea manualelor. Lucrurile s-au împotmolit însă, iar dezbaterea publică a rămas la nivel declarativ.
Cadrul de referinţă este esenţial în acest proces, pentru că stabileşte obiective clare în ceea ce priveşte aptitudinile pe care trebuie să le aibă elevul la o anumită vârstă. În funcţie de acestea, se stabilesc metodele prin care se va ajunge la rezultatul urmărit.
Încă doi ani de manuale învechite şi materie greoaie
Deşi ministrul spunea că noile manuale vor fi folosite din anul şcolar 2011-2012, întârzierile înregistrate până acum vor amâna momentul. Conform estimărilor lui Cristian Hatu, coordonator proiecte educaţionale în cadrul Societăţii Academice Române, noua programă pentru clasele amintite ar putea fi gata în 2012, ceea ce înseamnă că, cel mai devreme în 2013 vor intra în şcoli şi primele manuale. Specialistul spune că există deja profesori care, din proprie iniţiativă, nu mai urmează întocmai programa învechită, după ce şi-au dat seama că elevii sunt mai receptivi când informaţia le este oferită într-o formă modernă şi interactivă.
Autismul din jurul manualelor
Hatu este de părere că, la ora actuală, "există un autism al autorilor de manuale şcolare, care nu sunt la curent cu ce se întâmplă în zona economică şi socială". Mai mult, el vorbeşte despre "un sistem aproape mafiot", care persistă în jurul acestor manuale, şi care face ca adevăraţii experţi să nu aibă loc în sistem. Hatu spune că atât timp cât nu se schimbă materia, elevii nu au cum să evolueze într-o direcţie relevantă pentru actuala societate. "Chiar dacă învaţă perfect ceea ce este acum în ma nuale, acele informaţii nu sunt relevante".
Competenţa de a învăţa cum trebuie să înveţi
Dincolo de scopul de a uşura munca elevilor şi a-i ajuta să înţeleagă mai bine materia, noua programă va fi creată în aşa fel încât elevii români să dobândească, în şcoală, competenţele pe care le vizează şi şcolile din Uniunea Europeană. Acestea sunt următoarele: comunicare în limba română, comunicare într-o limbă străină, competenţe digitale, competenţe în matematică şi ştiinţă, competenţe sociale şi civice, iniţiativă, sensibilitate şi expresie culturală, competenţa de a învaţa să înveţi. Pentru că şcoala românească a ignorat până acum aceste aspecte, elevii din România au obţinut rezultate dezastruoase la testele internaţionale PISA.
RATEU DIN VINA PROFESORILOR
La catedră ajung dascăli lipsiţi de vocaţie
Dacă rezultatele la Bac au fost dezastruoase, acest lucru reflectă şi lipsa de viziune, de pregătire şi de stimulare a profesorilor. Cursurile de pedagogie înclină mai mult spre teorie şi mai puţin pe competenţe practice, iar salarizarea umilitoare ţine profesioniştii la distanţă de sistemul de învăţământ, cred experţii în educaţie.
"Profesorii au o mare parte din vină pentru că procesul de formare nu şi-a atins obiectivele. Ei nu încurajează seriozitatea elevilor de la început, ci copierea, nu le insuflă un comportament etic şi moral", subliniază Daniela Alexe, preşedinte al Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR). Şi formarea profesorilor scârţâie. "Cursurile de pedagogie din facultăţi sunt învechite, nu se axează pe competenţele didactice, ci mai mult pe teorie. Elevii se înscriu în primul an, dar nu le acordă importanţă. O altă problemă este salarizarea. Jobul de profesor nu mai trebuie să fie o soluţie de avarie".
Fără a subestima rolul profesorilor vechi în sistem, Daniela Alexe spune că este nevoie de un suflu nou. "Tinerii au idei noi, folosesc metode inovative de predare, îmbină tehnologia cu teoria, dezvoltă o relaţie mai caldă cu elevii". CITIŢI ŞI:
- Rezultate bacalaureat 2011. Liceul care se laudă cu promovabilitate maximă din 1980 până în prezent
- Rezultate Bac 2011. A luat 10 pe linie și vrea să plece din țară. Tu ce ai face în locul lui?
- Rezultate bacalaureat 2011. Eleva de nota 10 la examen vrea să devină ofiţer
- Ai picat examenul de bacalaureat 2011? Află cum poţi depăşi acest eşec! Sfaturi pentru elevi şi părinţi, de la un psihiatru, pe evz.ro