Prin preluarea furnizorului nationalei de fotbal a Angliei, gigantul producator de echipamente sportive pariaza pe o carte castigatoare.
Nike, cel mai mare producator de echipament si haine sport din lume, a pus ochii pe compania din Manchester, Umbro, furnizorul de echipament pentru nationala de fotbal a Angliei.
Nike, companie estimata la peste 32 de miliarde de dolari, are cele mai mari sanse sa preia Umbro, chiar daca in cursa mai sunt britanicii de la Sports Direct sau JJB si Puma, despre care s-a zvonit ca ar mai fi facut o oferta de preluare la inceputul acestui an.
Vestile de preluare a companiei britanice, cu sediul in Manchester, vin chiar la doua saptamani dupa ce Umbro a anuntat pierderi mari de profit din cauza vanzarilor slabe.
In plus, oficialii Umbro recunosc ca vanzarile nu isi vor reveni nici in perioada urmatoare, mai ales daca Nationala Angliei va rata calificarea la Euro 2008.
Surse apropiate discutiilor, citate de presa internationala, sustin ca oferta Nike a fost deja inaintata, si in urmatoarele zile ne-am putea astepta la un anunt din partea celor doua parti care vor ajunge la o intelegere.
Oficialii Nike se abtin inca sa recunoasca preluarea. „Conducerea Umbro a confirmat ca au primit o oferta care ar putea sau nu sa duca la o intelegere pentru cumpararea pachetului majoritar”, au afirmat oficialii Nike.
Preluarea Umbro i-ar putea aduce producatorului american inca 2%-3% pe piata firmelor de echipamente sportive, insa doar in Anglia. Oficialii Nike nu se tem insa ca pozitia de lider mondial le-ar putea fi furata in perioada urmatoare.
Nici preluarea Reebok (locul 3 mondial) de catre Adidas (locul 2 mondial) in 2005 nu a reusit sa surclaseze gigantul Nike, care reuseste sa acopere pierderile din alte tari cu cota de piata din SUA. I
n prezent, Adidas detine 28% din piata articolelor sportive, in timp ce Nike ajunge la aproape 32%. In Japonia, cea mai mare piata de desfacere a articolelor sportive, Adidas a reusit sa depaseasca Nike la vanzari cu aproape 3%.
In Romania, cele doua mari companii care fac jocul pe piata sunt aproape la egalitate, fiind urmate de Puma si alti producatori mai mici. Din 2005, Romania a inceput sa fie atractiva si pentru alte companii care s-au batut pentru o franciza a marcilor Fila, Nautica, Diadora, Sprandi sau Le Coq Sportif.
Pantofii sport si hainele de firma au ajuns o moda printre romani in ultimii doi ani, cand vanzarile Nike sau Adidas aproape ca s-au dublat, iar producatorii mizeaza si pe vanzari pe internet, prin site-uri specializate.
Tiriac n-a vrut sa fie actionar la Nike! Ion Tiriac, considerat cel mai bogat om din tenisul mondial, a fost foarte aproape sa devina unul dintre actionarii de la Nike. Primul roman intrat in topul „Forbes”, Tiriac, a carui avere este evaluata in prezent la peste 1,5 miliarde de dolari, a povestit ca, la sfarsitul anilor ‘70, a ratat afacerea vietii sale. In vremea aceea, romanul era managerul si, totodata, antrenorul jucatorului argentinian Guillermo Vilas, unul dintre cei mai valorosi tenismeni din toate timpurile.
Aflat la New York, unde il insotea pe Vilas, Tiriac a primit propunerea de a deveni actionar la Nike, o companie pe atunci recent infiintata, care dorea ca elevul romanului sa promoveze noii pantofi sport produsi de firma respectiva. Tiriac a refuzat, solicitand bani „gheata”.
„Eram la o serie de turnee in SUA, cand un tanar mi-a cerut o audienta. L-am primit si mi-a explicat, destul de timid, ca el este un fost alergator de semifond si ca a inventat un pantof nou de sport. Mi-a explicat ca afacerea lui e la inceput si ca, daca Villas accepta sa joace incaltat cu pantofii produsi de el, ii da jucatorului 50.000 de dolari si mie cinci la suta din companie. Din pacate, l-am refuzat si am ratat, poate, cea mai mare afacere din viata”, a povestit, cu regret, Tiriac. (Marius Chican)