Vicemareșalul Seimului polonez, doamna Malgorzata Goszewska, a declarat că statul polonez va insista ca pentru aceste țări să fie prevăzută perspectiva eurointegrării. Doamna Goszewska este de părere că Ucraina, Georgia și Republica Moldova trebuie să obțină șansa de a adera la structurile europene. Fără acest lucru, proiectul își pierde sensul. Ea a dat ca exemplu povestea cu intrarea în UE a Macedoniei de Nord, lucru care nu a avut loc nici până acum. Franța, Danemarca și Olanda au blocat negocierile. Franța practic a declarat că drumul acestor țări în UE este închis. Politicianul polonez are convingerea că astfel de exemple creează argumente pentru adversarii direcției pro-europene de dezvoltare a țărilor fostului bloc sovietic, dar și complică pentru UE colaborarea cu acestea. Astfel de complicații nu fac decât să alimenteze acțiunile Rusiei, care încearcă să arate Uniunea Europeană într-o lumină negativă și să îndepărteze de ea țările membre ale „Parteneriatului Estic”, a remarcat Malgorzata Goszewska.

În cadrul diverselor forumuri Polonia va prezenta ferm poziția necesități extinderii UE. „Vom discuta acest lucru cu țările Europei Centrale și de Est, ca să luptăm împreună pentru șansa Ucrainei, Georgiei și Republicii Moldova de a adera la structurile europene”, a conchis vicemareșalul Seimului polonez. În țările în legătură cu care vrea să facă demersuri vicemareșalul Seimului Poloniei, cea mai mare parte a populației dorește să trăiască în UE. Rezultatele sondajului efectuat în luna ianuarie a.c. de fundația „Inițiative democratice I. Kuceriv”, demonstrează faptul că mai mult de 60% dintre cetățenii Ucrainei consideră că principala direcție de integrare este cea europeană. În Republica Moldova, numărul susținătorilor direcției de integrare europeană și a direcției estice este aproximativ egal. În Georgia, practic toți cetățenii acestor țări susțin intrarea în UE. Cu toate acestea, Bruxelles-ul a pus în fața acestor țări care au semnat acordul de asociere la UE o condiție – aceea ca toate să implementeze reforme după modelul european. Candidații la intrarea în UE desfășoară o activitate în acest sens, însă nivelul acesteia nu este întotdeauna pe placul funcționarilor europeni. Principalul obstacol în calea înaintării pe drumul european continuă totuși să fie teritoriile desprinse, față de care Rusia are legătură, într-o măsură sau alta.

Rusia este garant și mediator la convorbirile pe care Republica Moldova le duce cu Transnistria în legătură cu reglementarea definitivă a conflictului armat de pe Nistru (1992). În ciuda faptului că la aceste convorbiri iau parte și alți mediatori – Ucraina și OSCE, precum și UE și SUA – ca observatori, părerea Moscovei este determinantă, cel puțin pentru Transnistria pro-rusească.

În Donbass, autoproclamatele republici Luhansk și Donețk dau, de asemenea, ascultare doar Moscovei. Spre deosebire de Transnistria, acolo nu nu există alți mediatori. Kievul nu poartă un dialog cu Moscova, considerând că Rusia este vinovată de toate necazurile sale. În timp ce Chișinăul dezvoltă relații cu Federația Rusă, menținând cursul politic spre UE. Bruxellesul și Moscova sprijină acest lucru.

Alta este situația în Georgia: Abhazia și Osetia de Sud nu numai că nu sunt controlate de Tbilisi, dar au fost recunoscute independente, în special de Rusia.  În toate cele trei state continuă să existe probleme a căror soluționare depinde într-o importantă măsură de Moscova. Înțelegând situația, Polonia intenționează totuși să încerce să obțină o șansă europeană pentru țările membre ale „Parteneriatului Estic”, atrăgând spre acesta țările Europei de Est.

Traducerea Silvia Nicolau – RADOR