NERENTABIL: Tarifele RAR fac inutilă reducerea taxei auto

Sumele plătite pentru reevaluarea stării tehnice a maşinii îi obligă pe români să accepte taxa impusă anterior de guvern.

Pentru evaluarea dotărilor şi nivelului de uzură ale unui autoturism, proprietarii maşinilor second-hand aduse din afara ţării sunt obligaţi să plătească aproximativ 243 de lei (66 de euro). În cazul autovehiculelor de peste 3.500 de tone, tariful ajunge la 300 de lei (81 de euro), potrivit Registrului Auto Român (RAR).

În condiţiile în care reducerea de taxă posibilă în cazul în care se constată că maşina este mai puţin dotată sau mai uzată decât standardul este de 50-100 de euro, foarte mulţi dintre români vor alege să plătească valoarea impusă de guvern. Cei care vor solicita o evaluare vor pierde şi câteva zile cu birocraţia din aceste instituţii. „Proprietarul trebuie să se programeze şi va fi chemat cu maşina la teste în două-trei zile. Evaluarea durează o oră şi jumătate“, ne-a declarat directorul RAR, Ovidiu Crăpătureanu.   În cazul maşinilor Euro 3, proprietarii pot cere determinarea cantităţii de emisii de dioxid de carbon. „Aceasta este o procedură de modificare a datelor din cartea de identitate, iar tariful este de aproximativ 30-40 de lei (alţi 10 euro - n.r.)“, a mai spus Crăpătureanu. Dacă pentru determinarea cantităţii de emisii românii au făcut deja cozi, pentru evaluarea stării tehnice a maşinii încă nu s-a programat nimeni.   Doar pe hârtie

De ieri, taxa auto nu mai are o valoare fixă, care să depindă doar de specificaţiile tehnice ale maşinii. Valoarea ar putea fi diferită de la un autoturism la altul, chiar dacă este vorba despre maşini cu aceeaşi normă de poluare şi cu aceeaşi capacitate cilindrică. Potrivit normelor de aplicare care au intrat ieri în vigoare, autovehiculele second-hand vor beneficia de o reducere suplimentară dacă proprietarul declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al maşinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului. Pentru un autoturism, rulajul mediu luat în calcul este de 15.000 de kilometri pe an. Reduceri similare s-ar putea obţine în cazul în care autovehiculul nu este dotat cu airbag, ABS şi aer condiţionat.

Tot de ieri, cei care au plătit deja taxa pot depune cereri pentru recuperarea diferenţei de bani în cazul în care suma achitată este mai mare decât cea calculată pe noua grilă.

DIN PRIMA ZI

Coadă la diferenţa de bani

Cum s-a dat startul la restituirea diferenţei de taxă, românii au şi făcut coadă pentru a depune cereri. În Arad, în câteva ore, mai bine de 100 de persoane au completat cereri. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în Mureş. Şi la Timişoara, peste 50 de persoane au depus, ieri, cereri pentru restituirea taxei auto sau pentru calcularea acesteia conform noilor reglementări, la Administraţia Financiară din oraş. La Sibiu, peste 300 de persoane au luat cu asalt ghişeele unde ar fi trebuit să poată să achite noua taxă de poluare. Oamenii au luat foc în clipa în care au fost informaţi că nu pot plăti taxa, deoarece numai începând cu 5 iulie pot fi încasaţi banii. Nici la Cluj nu s-a putut plăti taxa de poluare, deoarece Direcţia Generală a Finanţelor Publice din oraş nu a primit încă programul de calculare a taxei. (Departamentul Corespondenţi)