Nae Caranfil recreează Bucureştiul anilor '50

O parte din filmul "Closer to the Moon", cu Mark Strong şi Vera Farmiga s-a turnat, timp de două săptămâni şi jumătate, pe strada Gheorghe Polizu, locaţie vizitată şi de EVZ.

Pe o stradă aparent veche şi lipsită de trafic, în faţa unei clădiri pe care scrie "Banca Naţională", câteva persoane, patru bărbaţi şi o femeie, îmbrăcate în stil militar şi cu bucăţi de pânză neagră acoperindu- le jumătate de faţă, cară câţiva saci grei. Un poliţist stă în genunchi, cu o armă la tâmplă în timp ce la câţiva metri de acest grup stă o cameră de luat vederi de modă veche. Jaful de la Banca Naţională se întâmplă în acest moment. În curând, cei cinci vor fugi cu un milion de dolari, însă doar pentru o lună...

Este o dimineaţă aproape de 23 august 1959, potrivit pancartei roşii aninate deasupra străzii, pe care se poate citi: "Trăiască 23 august a XVI-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist". Numai că, lângă strada Polizu, nu stau câţiva soldaţi români, ci câteva vedete internaţionale - nominalizata la Oscar Vera Farmiga ("Sus, în aer"), Mark Strong ("Sherlock Holmes"), Allan Corduner ("Gla diatorul") şi Harry Lloyd (serialul HBO "Urzeala tronurilor").

Cei care lucrează la filmul "Closer to the Moon", regizat de Nae Caranfil, se învârt cu naturaleţe în acest decor, pe lângă firme pe care scrie "Galanterie" sau "Plăpumi Saltele", butaforie pusă la punct de scenograful Cristian Niculescu. De la mamă la tâlhar, în trei paşi Pentru actorii englezi şi americanca Vera Farmiga, povestea oprimării din timpul comunismului a fost greu de înţeles şi toţi se pun de acord cu asta.

"Scenariul a apărut pur şi simplu la mine în prag. Nici nu sunt sigură ce rol de-al meu a văzut Nae care i-a stârnit interesul în mine. Dar am primit scenariul, l-am citit şi am avut imediat o reacţie la el. Nu l-am înţeles complet până când n-am cercetat mai mult istoria României", a povestit pentru EVZ, într-o pauză de la filmări, actriţa Vera Farmiga, îmbrăcată în uniformă, dar cu ruj roşu-aprins şi o perucă roşcată, cu breton, spre portocaliu. Aceasta, de origine ucraineană, auzise poveşti de la bunica ei, însă nu-i era clar de ce ar fi în stare un om pentru libertate. Şi, mai mult, nu înţelegea de ce personajul ei, Alice, o mamă singură, s-ar sacrifica pentru o cauză. Asta în condiţiile în care, în timpul mesei, Farmiga a stat împreună cu cei doi copii ai săi, în vârstă de 11 luni şi doi ani şi jumătate, şi a petrecut timp cu ei. Apoi şi-a pus peruca, i s-a aplicat rujul cu maximă precizie şi a apucat pistolul în mână, devenind natural Alice, unul dintre cei cinci autori ai jafului, prezentat şi în "Reconstituirea", şi în "Marele jaf comunist", documentarul lui Alexandru Solomon. Cum poate un englez să joace un român Harry Lloyd, cunoscut în România mai ales pentru rolul blondului Viserys din "Urzeala tronurilor", a devenit fascinat de comunism, dar şi de România, în timpul documentării pentru acest rol. În timpul filmării unei secvenţe, în spatele armatei de oameni de la figuraţie, de la machiaj, de la hair-styling şi toate acele departamente care-şi aduc aportul la un film, Lloyd a povestit, cu voce joasă, pentru EVZ, cum a învăţat ce înseamnă comunismul, dar şi cum şi-a dat seama cum să joace un român. "Îl joc pe Virgil, un tânăr bucureştean din 1959, care se îndrăgosteşte de filme şi devine cameraman. Prin asta află să-şi pună întrebări în legătură cu autorităţile şi modul lui anterior de a gândi", a spus Lloyd. El a văzut filme româneşti şi est-europene din perioada anilor '50 şi '60. "Simţul umorului mi s-a părut uimitor, cel din zona asta. Toată lumea ştia că ceva e în neregulă, dar n-avea ce să facă în privinţa asta - doar să glumească. Şi asta e foarte important, umorul poveştii, şi ăsta era cel mai bun atac, cel mai bun mod de a te exprima, o formă de revoltă", a explicat actorul britanic, care a venit în România cu o săptămână înainte de filmări şi a vizitat Clujul şi Braşovul, mergând cu trenuri vechi. "Am văzut ţara, clădirile şi fermele vechi, care nu s-au schimbat mult." VIZITĂ Doi dintre actorii străini din "Closer to the Moon" au văzut Bucureştiul la puţin timp după Revoluţie. Mark Strong şi Allan Corduner au povestit pentru EVZ cum li s-a părut România atunci Mark Strong, actorul din "Sherlock Holmes" şi "Kick-Ass", a povestit despre săptămâna petrecută în 1991, la Bucureşti, împreună cu National Theatre. S-au jucat atunci, timp de o săptămână ,"Regele Lear" şi "Richard al III-lea" - Brian Cox era Richard şi Ian McKellen era Lear. "Ion Caramitru ne-a fost gazdă şi ne-a scos în oraş. Pe atunci erau încă urme de împuşcături pe clădiri. S-a schimbat extrem de mult peisajul! Ţin minte că la teatru aveam de ales între două feluri de mâncare - pui şi paste. Nimic altceva. În fiecare zi, acelaşi lucru. Erau magazine cu vitrine în care nu se afla absolut nimic, dar, chiar după colţ, la Intercontinental, puteai să cumperi homar dacă aveai dolari. Era complet dement!". La rândul lui, Allan Corduner a jucat în "Nobody's Children", filmat în 1993, despre orfanii din România. "A fost o experienţă intensă. Eu eram taximetristul român al lui Ann Margret, femeia americană care voia să adopte doi orfani români. În filmul lui Nae Caranfil joc a doua oară un român", a împărtăşit acesta. "Nu am înţeles complet scenariul până când n-am cercetat mai mult istoria României." VERA FARMIGA, actriţă SINOPSIS Un jaf spectaculos "Vara anului 1959. Într-o dimineaţă de august, cinci tovarăşi mascaţi şi inarmaţi atacă maşina Băncii Naţionale şi dispar cu echivalentul unui milion de dolari în lei româneşti. Un hold-up rapid, executat în plină zi, sub privirile siderate ale trecătorilor. O lovitură demnă de cele mai «tari» filme poliţiste americane". Astfel arată o parte din sinopsisul filmului lui Nae Caranfil, "Closer to the Moon". Citiţi şi:

  • Mark Strong: "Prefer şi aleg să rămân invizibil"
  • Nae Caranfil spune că noul lui film era un vis vechi