Editura Evenimentul si Capital

MUTILAŢI PE ZEBRĂ. Cât valorează o viaţă nenorocită pe şosele, la Tribunal. POVESTEA bărbatului condamnat la o bătrânețe cu tija în picior

victima2_RP
Autor: | | 20 Comentarii | 1871 Vizualizari

Românii care cad victime pe străzile patriei primesc cele mai mici despăgubiri din Europa, iar şoferii, cele mai blânde pedepse. Sunt diferenţe suspect de mari şi de la o instanţă la alta: au fost şi cazuri când, la recurs, valoarea despăgubirilor a scăzut de la 100.000 de euro la doar 5.000 de euro.

Dincolo de traumele suferite, victimele străzii sunt nevoite să aşteapte ani întregi până să vadă vinovaţii pedepsiţi şi o brumă de despăgubiri. Prin lege, valoarea maximă a acestora e de 5 milioane de euro, însă experienţa din ţara noastră a arătat că rareori trec de câteva mii de euro, şi asta în cazuri grave. De vină sunt lipsa magistraţilor specializaţi, corupţia din instituţiile judiciare, dar şi indolenţa asiguratorilor, care vor să scape cu despăgubiri derizorii. "A jucat fotbal cu el pe zebră" Într-o garsonieră de câţiva metri pătraţi, slab luminată, din cartierul Ferentari, Petrică Stelian stă încolăcit în pat, cu o tijă groasă de fier înfiptă în picior. Dacă accidentul vascular suferit acum câţiva ani nu l-a ucis pe bărbatul de 67 de ani, un şofer grăbit l-a ţintuit la pat acum, la bătrâneţe. Din omul vioi care se plimba prin Cişmigiu a ajuns o legumă. Soţia, operată de cancer şi fără un sân, îl spală, îl rade, îl schimbă şi îl hrăneşte cu linguriţa. "E mai rău decât un copil", spune femeia, ajunsă la capătul răbdării. Bărbatul se întorcea seara din parc, acum cinci luni, când a fost călcat pe trecerea de pietoni la numai câţiva metri de casă. "A jucat fotbal cu el pe zebră", spune soția, în timp i se umezesc ochii. S-a ales cu fractură de tibie, de braţ şi hemoragie şi a fost plimbat multă vreme între spitale. Verdictul medicilor e sumbru în cazul domnului Petrică. Nu-şi va mai putea folosi un braţ, iar piciorul nu arată deloc bine. E tumefiat şi a fost nevoie să i se schimbe tija de două ori. Nici nu poate vorbi, abia îngaimă câteva cuvinte. "Au cheltuit vreo 100 de milioane (de lei vechin. r.) pe medicamente, şpagă la doctori, asistente. Mă întreba doctorul dacă avem bani de taxi să-l scoatem din spital, tot ca să nu-i dea ambulanţă. Să-l ducem cu mijlocul de transport în comun în halul ăsta!?", se revoltă o vecină, care a fost alături familiei din momentul tragediei. Apărat pro-bono Familia a găsit un avocat care a acceptat să îl reprezinte fără nicio pretenţie şi să fie plătit când vor obţine despăgubiri. "Până acum, s-a încheiat doar expertiza medico- legală, în urma căreia i s-au acordat 120 de zile de îngrijiri. Având în vedere că nu îşi va mai putea folosi mâna, poate nici piciorul, ar avea dreptul la peste 100.000 de euro. Urmează expertiza tehnică, audierea victimei, şi abia apoi se ajunge în instanţă", explică avocatul Eugen Titu Gheorghe (foto dreapta). Şoferul şi-a recunoscut vina, a plătit tija, dar pentru restul facturilor n-a mai scos niciun ban. Pensiile celor doi soţi însumează vreo 1.700 de lei, aşa că au fost nevoiţi să se împrumute la vecini. "Şi acum vin cu farfuria cu mâncare", spune femeia. Adio naştere naturală Laura T., 28 de ani, din Bucureşti, a fost călcată de o maşină acum doi ani în zona Fundeni, chiar când se pregătea să pună piciorul pe trecere. Deşi şoferul abia demarase şi nu avea o viteză mai mare de 20 de kilometri pe oră, a fost suficient să sufere o fractură de bazin, care a imobilizat-o la pat pentru mai bine de trei luni. În urma expertizei, a primit doar 55 de zile de îngrijiri, ceea ce încadrează fapta la vătămare corporală. "Am învăţat treptat să merg din nou, cu ajutorul cadrului", povesteşte Laura. În urma accidentului, nu va mai putea naşte natural, ci doar prin cezariană. Şoferul şi-a recunoscut iniţial vina, după care şi-a schimbat declaraţia, iar procesul stagnează. "Din câte am înţeles, nu am şanse să primesc mai mult de 10.000 de lei, mult sub cheltuielile făcute şi stresul provocat", spune resemnată. Există două căi prin care victimele rutiere pot primi despăgubiri. Fie şoferul le achită mici "atenţii", cu intenţia ca acestea să nu depună plângere, fie, în cazul în care şoferul îşi recunoaşte vina, asiguratorul (compania la care şoferul a încheiat RCA-ul) invită partea vătămată la negocieri. Problema e că, de cele mai multe ori, aceste oferte sunt mult sub cele care se pot obţine în instanţă. "Mituită" să nu depună plângere "E decizia clientului dacă acceptă, iar în unele cazuri, se bucură că primeşte banii mai devreme, fără să se judece. În astfel de cazuri, latura civilă e rezolvată, dar cea penală merge mai departe", explică avocatul Titu Eugen. Dacă părţile nu se înţeleg, se ajunge în instanţă, unde dacă şoferii îşi recunosc vinovăţia, beneficiază de reducerea cu o treime a pedepsei. Ca asiguratorul să achite despăgubiri victimei, e necesar ca şoferul să fie condamnat, lipsa de vinovăţie exonerându-l de plata despăgubirilor. "IML-ul, cam zgârcit cu numărul de îngrijiri" Cel mai important rol în stabilirea despăgubirilor îl are expertiza medicală a Institutului de Medicină Legală. Pentru a putea primi despăgubiri minime, victima trebuie să fi avut nevoie de cel puţin zece zile de îngrijiri. "Accidentele rutiere acţionează cu o mare violenţă asupra organismului. Rareori sunt persoane cu îngrijiri sub zece zile. Să nu uităm că, pe lângă agresiune fizică, operează şi cea psihică post traumatică", mai spune avocatul Titu Eugen Gheorghe. Decesul "simplifică" lucrurile Pe lângă expertiza medicolegală, contează şi cercetarea la faţă locului. "Imediat după accident, e foarte important să se facă foarte bine de către poliţie cercetarea, audierea martorilor etc. Ulterior, expertului tehnic îi va fi uşor să stabilească dinamica accidentului şi viteza de deplasare a autovehiculului în funcţie de urmele de frânare. Dacă aceste aspecte nu sunt profesionist efectuate, pot apărea disfuncţionalităţi în materialul probator". Dacă victima a fost accidentată mortal pe trecerea de pietoni, lucrurile se simplifică, cel puţin în teorie. "Deasupra intersecţiilor, pe stâlpii de iluminat, sunt amplasate camere ce pot surprinde în direct accidentul. În aceste cazuri, despăgubirile pot creşte", mai spune avocatul Gheorghe. Despăgubirea maximă ce se poate obţine, conform legii, este de 5 milioane de euro, însă acest prag nu a fost niciodată atins. Cea mai mare – 1 milion de euro – i-a fost acordată recent unei constănţence rămase fără mână. Decizia nu a fost însă definitivă, suma fiind diminuată consistent la apel. Faţă de cele din străinătate, despăgubirile acordate de instanţele româneşti sunt de zece ori mai mici, susţine şi preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor Rutiere (AVAR). "În general, pentru vătămări corporale fără grad de handicap se acordă între 2.000 şi 150.000 de euro, iar pentru mutilări, se dau 150.000- 200.000 de euro. Chiar dacă pot părea subiectiv, cei de la IML sunt cam zgârciţi când vine vorba de zile de îngirjiri", susţine preşedintele AVAR. Sentinţele judecătorilor fără permis auto Instanţele româneşti nu au cultura despăgubirilor. "Multe încă se iau după un ghid întocmit de un ONG al asiguratorilor, Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii, care a strâns laolaltă speţele cu cele mai mici despăgubiri". Sunt şi cazuri în care şoferii invocă în instanţă şi starea precară de sănătate a victimelor şi vârsta înaintată, pentru a scădea cuantumul despăgubirilor, practici considerate discriminatorii de ONG-urile care reprezintă victimele. Şi preşedintele Centrului de Consultanţă pentru Victimele Rutiere, Ion Mihail, consideră că instanţele nu sunt specializate pe accidente, mai ales că sunt magistraţi care judecă dosare fără a avea nici măcar carnet de conducere. Efectuată profesionist, cercetarea la faţa locului cântăreşte mult în stabilirea vinovăţiei şi, implicit, a despăgubirilor DAUNELE, pentru o instanţă mumă, pentru alta, ciumă Un fenomen cel puţin ciudat este şi faptul că despăgubirile diferă de la o instanţă la alta. Pe aceeaşi speţă, valoarea daunelor poate scădea de câteva zeci de ori de la instanţa de fond la cea de recurs. "O instanţă a acordat o despăgubire pentru daune de 100.000 euro în urma unui grav accident, însă la recurs, suma a fost redusă de 20 ori, până la 5.000 euro. Se pune atunci problema cine a fost adevăratul judecător al cauzei. Procurorul, care a justificat în favoarea victimei, sau judecătorii de la instanţa de recurs, care probabil au citit alt dosar, au diminuat acea despăgubire?", s-a întrebat şi avocatul Leon Iancovici, la Ziua mondială de comemorare a victimelor rutiere. Judecătorii tineri, mai indulgenţi? Nu este singurul caz de acest gen. Într-un alt dosar, un accident soldat cu deces, instanţa de fond, un judecător "din tânăra generaţie" a apreciat despăgubiri de 120.000 euro, însă la următoarea instanţă, suma a fost ajustată de trei ori, până la 40.000 euro. "Iată două cazuri în care instanţele nu mai sunt independente şi părerea mea este că au răspuns unor cerinţe din partea guvernelor, legislativului", a subliniat avocatul Iancovici. Recent, victimele accidentelor au organizat un miting în Piaţa Constituţiei, în semn de protest faţă de despăgubirile mici obţinute în instanţă. O mână, doar 200.000 de euro Georgiana Elenea Ghegeliu (foto), tânăra din Constanţa care şi-a pierdut braţul în urma unui accident provocat de starea drumurilor, poate intra în istorie ca fiind victima cu cea mai mare despăgubire acordată de o instanţă până acum. Din nefericire, suma de 1 milion de euro obţinută în primă fază la la Tribunalul Bucureşti, anul acesta, în 28 octombrie, a scăzut până la 200.000 de euro la Curtea de Apel. Despăgubirile trebuie plătite de Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi. Tragedia s-a produs în 2006, când tânăra se îndrepta către Braşov, cu o maşină condusă de iubitul ei. Pentru a evita un bolid care i-a tăiat faţa, şoferul a a intrat într-un parapet deteriorat, care a secţionat în mâna fetei. Expertiza tehnică a arătat că accidentul se putea evita dacă parapeţii erau reparaţi. Acest articol este proprietatea Evenimentului zilei şi este protejat de Legea drepturilor de autor. Orice preluare integrală sau parţială a conţinutului se poate face doar cu citarea sursei, astfel: pentru publicaţiile tipărite - ziarul Evenimentul zilei, iar pentru publicaţiile online - www.evz.ro

CUTREMUR in televiziunea din Romania! A demisionat, acum cateva minute! Mesaj transant al vedetei TV

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Justiţie

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI