Întreţinerea locuinţelor noi poate fi de două ori mai mare decât cea a imobilelor vechi, din cauza serviciilor conexe.
Visul de a te muta într-o casă nouă se poate transforma într-un coşmar, atunci când descoperi că investiţia este departe de a se finaliza odată cu achitarea preţului de vânzare. Întreţinerea imobilului şi a spaţiilor comune, achiziţionarea locului de parcare, racordarea la utilităţi şi reparaţiile care mai trebuie făcute după plecarea muncitorilor pot crea găuri considerabile în buget. Numai locul de parcare costă între 5.000 şi 20.000 de euro fără TVA, în timp ce racordarea la utilităţi - apă, gaz, canalizare, curent, internet, telefon sau cablu TV - ajunge la 1.500 de euro pentru un apartament.
Administrarea unui complex de locuinţe noi constituie una dintre cele mai neplăcute surprize. Proprietarul descoperă că din buzunarul său va plăti şi schimbarea apei la piscină, iluminatul pe străduţele ansamblului şi paznicul de la intrare. În funcţie de dimensiunea locuinţei şi a ansamblului, costurile pot ajunge la 400 de euro lunar.
Se întâmplă însă ca, pe lângă aceste lucruri, dezvoltatorul să nu-şi respecte promisiunile şi nici contractul stabilit iniţial, ceea ce înseamnă că noul proprietar va avea parte de facturi suplimentare de plătit şi de timp pierdut.
COSTURI ASCUNSE
Atenţie la modificările de preţ „din mers
Şi preţul de vânzare al imobilului ascunde posibile surprize. Mai ales la proiectele mari, există o listă de preţuri, cu zeci de apartamente şi multiple variante de modalităţi de plată, cu posibilitatea achiziţionării unui apartament finisat, dar şi la roşu. De multe ori, însă, nu se precizează dacă tariful include sau nu TVA. „Costurile valabile în momentul contractării se pot modifica până la finalizarea clădirii, fiind direct influenţate în principal de scumpirea materialelor de construcţie (mai ales a celor necesare, dar nespecificate în contracte) şi a serviciilor aferente finalizării“, explică Răzvan Julea, project manager în cadrul Departamentului rezidenţial DTZ Echinox. Preţul înscris în contractul încheiat între cumpărător şi vânzător trebuie să fie (şi să rămână) ferm şi nemodificabil până la finalizarea clădirii. În condiţiile în care nu se exprimă opţiuni suplimentare (convenite de cele două părţi) celor prevăzute în pachetul de bază al finisării locuinţei contractate, acest preţ va fi egal cu cel specificat iniţial în contract. S-A AJUNS LA PROCES
Proprietarii din „Class“ plătesc curent mai scump
De aventuri neplăcute în noua casă au avut parte locatarii ansamblului de vile „Class“ din Pipera, povesteşte Adina Coca, preşedintele asociaţiei de proprietari. Deşi aceştia s-au mutat în urmă cu aproape trei ani şi au plătit între 100.000 şi 200.000 de euro pe o vilă, plătesc şi acum energia electrică la preţ de agent economic şi nu au drept de proprietate asupra reţelelor.
„Problemele au început chiar în ziua în care ne-am mutat. Abia plouase şi curtea era plină de bălţi. Am plătit vreo 3.000 de lei doar pentru drenaj“, spune Adina Coca. Tot de la ploaie, casele situate mai aproape de lac aveau probleme de infiltraţii, iar în unele cazuri chiar a luat-o pământul la vale. Din cauză că nu există aprobare de la Electrica pentru racordarea fiecărei case, ci doar pentru întregul complex, oamenii plătesc curentul la preţ de şantier, cu 30-40% mai mult decât un consumator casnic.
Reprezentanţii Impact, dezvoltatorul ansamblului, susţin că „preţul la energie electrică este de 0,3130 lei/KWh, tarif ce se încadrează în categoria tarifelor pentru consumatori casnici“. Pe una dintre facturile proprietarilor apare însă un tarif de 0,3230 lei/KWh, la care se adaugă şi pierderile din reţea.
După mutare, cumpărătorii vilelor au fost nevoiţi să plătească bariera de la intrarea în complex, ghereta paznicului şi toţi robineţii din casă. „Dezvoltatorul folosise materialele cele mai ieftine“, susţine Coca. După ce au reuşit să alcătuiască o asociaţie - din care fac parte astăzi 150 dintre cei 203 proprietari -, oamenii au angajat un administrator, un grădinar şi o nouă firmă de pază şi au încheiat un contract cu o firmă de salubrizare. Lunar, costurile se ridică la circa 300 de lei pentru fiecare casă. La acestea se adaugă curentul şi gazele, doar cele din urmă ajungând la 100 de lei/lună.
Şi drumurile sunt pe ducă Mai nou, locuitorii din „Class“ se tem că vor rămâne fără străzi în incinta complexului. „Drumurile sunt din plăci de ciment, care încep să se macine, aşa cum ne-au avertizat deja cei de la salubrizare“, spune Coca. În prezent, asociaţia de proprietari se află în proces cu dezvoltatorul, pentru obţinerea dreptului de proprietate asupra reţelelor, din care nu le-a fost predată decât cea de gaz.
Pe de altă parte, cei de la Impact spun că „în proprietatea locuitorilor din ansamblul rezidenţial se află reţelele din interiorul imobilului, care deservesc proprietăţile individuale (vile), nu cele care asigură distribuţia energiei electrice în ansamblu“. Impact promisese proprietarilor şi un teren de sport de 1.000 mp care, după finalizare, s-a întins doar pe 368 mp.
SURPRIZA DE LA AVIZIER
Piscina şi grădina majorează facturile lunare
Administrarea parcurilor, a spaţiilor de joacă pentru copii, a aleilor şi securitatea ansamblurilor rezidenţiale sunt cheltuieli care măresc consistent costurile lunare. În cazul apartamentelor de la bloc, acestea pot fi duble faţă de cele din imobilele comuniste.
Conform specialiştilor, întreţinerea unui ansamblu rezidenţial variază între 0,3 şi 1,5 euro/metru pătrat, plus TVA. „În funcţie de facilităţi şi numărul de angajaţi din complex, întreţinerea poate fi de la 50 de euro pe lună şi poate ajunge chiar la 300-400 euro“, susţin reprezentanţii firmelor de consultanţă imobiliară.
La blocurile vechi, cheltuielile de întreţinere includ plata utilită- ţilor consumate de fiecare proprietar, cheltuielile pentru spaţiile comune şi cele cu personalul care se ocupă de întreţinerea blocului - administratorul, contabilul şi femeia de serviciu.
La blocurile noi, se plătesc serviciile, care includ toată gama de administrare a imobilului: relaţia cu proprietarii, asigurarea suportului tehnic (mentenanţă pentru lifturi, aer condiţionat), curăţenie şi pază. Costurile variază în funcţie de servicii, dar şi de mărimea proprietăţii. Un paznic va avea acelaşi salariu, chiar dacă imobilul are două sau şase etaje. Tarif în funcţie de suprafaţă
În majoritatea ansamblurilor de blocuri noi, dezvoltatorul oferă şi servicii de administrare pentru spaţiile comune. Acestea sunt contractate pentru 1-3 ani, după care asociaţiile de proprietari pot decide dacă renunţă sau nu la acestea.
Cuantumul acestor cheltuieli va depinde de dimensiunile apartamentului. Astfel, pentru o garsonieră de 40 mp, numai cheltuielile de administrare ajung la 14-60 de euro lunar. Pentru un apartament de două camere şi 70 mp, se plătesc între 25 şi 126 de euro, în timp ce pentru o locuinţă mai mare, de 100 mp, cheltuielile de administrare vor ajunge la 35-180 de euro lunar.
ÎNAINTEA FINALIZĂRII
Modificările sunt taxate în plus
Bani în plus sunt necesari şi pentru personalizarea spaţiului. „Dacă e vorba doar de repoziţionări ale pereţilor sau de modificări mici, care se execută înainte de montarea lor, nu sunt costuri suplimentare sau sunt unele foarte mici. Dacă se ajunge la modificări substanţiale, atunci este sigur că preţul se va recalcula şi va fi unul mai mare“, spune Irina Petrescu, consultant în cadrul companiei imobiliare Esop. Şi finisajele diferite de cele standard aduc o recalculare a preţului. Cuantumul acestora trebuie să fie stabilit în mod explicit în prevederile contractului încheiat de părţi.