Mungiu ratează Oscarul

Pelicula „432“ a pierdut cursa la categoria Cel mai bun film străin, însă ar avea şanse, mai degrabă teoretice, la celelalte secţiuni.

Deşi criticii americani ai „The New York Times“ (şi nu numai) îl vedeau nominalizat la cele mai importante categorii ale Oscarurilor, filmul „4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile“ al lui Cristian Mungiu n-a trecut nici măcar de preselecţia pentru Cel mai bun film străin. Într-un comunicat făcut public marţi, Academia Americană de Film a anunţat cele nouă titluri calificate, din cele 63 candidate. Până pe 22 ianuarie, dintre cele nouă se vor „cerne“ cele cinci pelicule finaliste. O surpriză de proporţii a fost lipsa filmului românesc de pe această listă, omisiune pe care au remarcat-o, fără excepţie, toate publicaţiile de peste Ocean, de la „Variety“, la „Hollywood Reporter“, „The New York Times“ sau „LA Weekly“. Cea mai vehementă reacţ ie a avut-o renumitul critic de film de la „LA Weekly“, Scott Foundas, în articolul cu titlul „How Do You Say «Oscar Scandal» in Romanian“, după cum semnalează ICR New York. „O greşeală jenantă“ Scott Foundas îşi începe textul tăios: „15 ianuarie 2008 - o zi care va rămâne în istoria premiilor Academiei drept infamă“, şi continuă pe acelaşi ton, analizând „cea mai jenantă greşeală“ a Academiei, procedura de vot la această categorie, adeseori contestată, şi „antecedentele“ de acest fel din istorie. „Nu cred că această listă reflectă opţiunile Academiei în întregul ei“, a subliniat Mark Johnson, preşedintele comitetului de selecţie pentru Cel mai bun film străin, pentru „LA Weekly“. Acesta a adăugat că nu are nimic de comentat în privinţa celor nouă titluri, însă a rămas „împietrit“ remarcând lipsa altora. Printre cele nouă filme intrate în cursă se află „Katyn“ al lui Andrzej Wajda, „12“ al lui Nikita Mihalkov sau „The Unknown“, al lui Giuseppe Tornatore. Pe lângă „432“, o altă absenţă notabilă e animaţia „Persepolis“, reprezentanta Franţei. Regizorul, dezamăgit „Sunt dezamăgit, desigur, că «432» nu a fost selecţionat între filmele care continuă cursa pentru Oscar, în principal pentru faptul că primirea grozavă din presa americană crease această aşteptare“, a declarat Mungiu, precizând că „votanţii pentru Oscarurile americane pentru film străin pur şi simplu preferă un alt tip de cinema“. Colegii săi de generaţie cred că se exagerează mult în privinţa Oscarurilor. „Pentru noi, e mai important Palme d’Or-ul, nu ştiu de ce s-a creat această demenţă în jurul Oscarurilor. Sunt premii de industrie, contează pentru americani, nu pentru noi“, spune Corneliu Porumboiu. Tudor Giurgiu e mai tranşant: „Dacă România chiar voia să ajungă la Oscaruri cu un film, se puteau face eforturi pentru o promovare puternică. Pentru fotbal s-ar fi găsit bani oricând“. Există şanse la alte statuete? De vină pentru această omisiune ar fi procedura de vot „viciată“ la această categorie. Cele 63 de filme trimise de tot atâtea ţări ar trebui vizionate de circa 400 de membri din cei peste 6.000 ai Academiei. În realitate însă, abia jumătate dintre ei ajung la vizionă ri, cei mai mulţi pensionari. Astfel s-ar explica selecţia unor drame de război precum „Katyn“ de Wajda sau a unui remake cum e „12“ de Mihalkov. Faza preselecţiei s-a introdus anul trecut, cei cinci finalişti urmând a fi votaţi de un comitet de 30 de membri. Teoretic, pentru că a rulat o săptă mână în Los Angeles (21- 28 decembrie) „432“ poate fi nominalizat şi la alte statuete. Filmul „Oraşul zeilor“, de Fernando Meirelles, ar putea servi drept comparaţie: în 2003, a pierdut cursa pentru Cel mai bun film străin, dar a fost nominalizat la patru alte statuete anul următor. La fel, filmul „La Vita e Bella“, de Roberto Benigni, a luat Oscarul pentru film străin, dar a primit nominalizări la alte şase categorii, în 1999. „Câţi dintre membrii Academiei au văzut însă «432»?“ se întreabă criticul „LA Weekly“. PRESELECŢIE Lista celor nouă În cursa Oscarurilor pentru Cel mai bun film străin intră, pe lângă remake-ul „12“ al lui Nikita Mihalkov (Rusia) şi drama de război „Katyn“ a lui Andrzej Wajda (Polonia), filmele „The Unknown“ de Giuseppe Tornatore (Italia), „The Counterfeiters“, în regia lui Stefan Ruzowitzky (Austria), „The Year My Parents Went on Vacation“ de Cao Hamburger (Brazilia) şi „Days of Darkness“ al lui Denys Arcand (Canada). Lista e completată de „Beaufort“ al lui Joseph Cedar (Israel), „Mongol“, regizat de Sergei Bodrov (Kazahstan) şi „The Trap“ de Srdjan Golubovic (Serbia). Finaliştii vor fi anunţaţi marţi, 22 ianuarie.