Mult așteptata autostradă Ploiești-Brașov va rămâne mult și bine doar pe hârtie!

Mult așteptata autostradă Ploiești-Brașov va rămâne mult și bine doar pe hârtie!

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a organizat o licitație pentru proiectarea autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov, la care nu s-a prezentat decât o firmă, cunoscută pentru proiectele cu probleme.

În prezent, de la București la Brașov, un drum cu mașina durează aproape trei ore, în loc de aproximativ o oră și 20 de minute, dacă aceeași distanță ar fi străbătută pe autostrada promisă de guvernanți. La final de săptămână, când toată lumea ia cu asalt stațiunile de pe Valea Prahovei, circulația pe DN1, devine un coșmar, fiind nevoie de ore întregi pentru a parcurge distanțe scurte, de câțiva kilometri.

Specialiștii de la Asociația Pro Infrastructura susțin că la licitația pentru pregătirea Autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov nu a fost depusă decât o singură ofertă, marile birouri de proiecte rutiere nedorind să se implice din cauza multiplelor probleme făcute de CNAIR.

„Principalele cauze: contractul complet debalansat, numeroasele erori și neconcordanțe din documentație, valoarea estimată foarte mică sau modalitatea de plată doar la finalul serviciilor prestate. În cadrul solicitărilor de clarificări din partea celor interesați, aceștia au ridicat problema valorii estimate de CNAIR pentru acest contract extrem de complex (57 milioane lei), sub 1% din valoarea investiției. Pentru o pregătire temeinică în special pentru o autostradă montană, cele mai bune practici vorbesc despre procente de 3-5%. În plus, Compania de Drumuri a omis să includă formularele financiare pentru studiile geotehnice la tunele, nefiind clar dacă aceste sume consistente au fost incluse sau nu în valoarea estimată”, arată specialiștii de la Pro Infrastructura.

Ne puteți urmări și pe Google News

Faci proiectul, dar banii ar putea să nu vină

De asemenea, mai arată sursa citată, prevederile contractuale sunt extrem de avantajoase pentru CNAIR și dezavantajoase pentru ofertanți. Cei de la CNAIR vor putea solicita studii suplimentare la discreție, va putea opri în orice moment plățile în funcție de finanțarea de la bugetul de stat, ceea ce contravine Codului Civil, va putea modifica, suspenda și rezilia contractul după bunul plac, în timp ce proiectantul nu va avea parte de aceleași pârghii contractuale în cazul în care CNAIR nu își face treaba, neavând posibilitatea de a solicita daune financiare.

„Plățile se vor face doar la finalizarea studiilor de teren, geotehnice, de fezabilitate, a acordului de mediu sau proiectului tehnic. Cu alte cuvinte, prestatorii vor trebui să vină de acasă cu zeci de milioane de lei până să fie plătiți (dacă vor fi plătiți, existând și posibilitatea ca statul să nu bugeteze respectivele sume). Deși CNAIR ar fi avut ocazia să repare multe dintre aceste neajunsuri prin răspunsurile clarificări, a decis să nu o facă, motivând că este perfect normal ca prevederile contractuale să îi avantajeze, deoarece Beneficiarul este cel care gestionează fondurile publice”, se mai arată în raportul celor de la Pro Infrastructura.

În final, mai spun specialiștii, singura firmă ofertantă, Consitrans, este recunoscută pentru marile probleme în a livra proiecte de calitate și la timp, spre exemplu A7 Ploiești-Bacău sau A13 Sibiu-Făgăraș.