Motivele populare, luate cu japca luate de boșii din modă. Multinaționalele fac milioane de pe urma tradițiilor naționale

Motivele populare, luate cu japca luate de boșii din modă. Multinaționalele fac milioane de pe urma tradițiilor naționale

Un nou scandal lovește lumea modei, după ce, de-a lungul timpului, firmele mari și-au făcut un obicei de a copia simboluri tradiționale pe care le-au comercializat, fără a oferi niciun fel de credit surselor care au stat la baza inspirației lor. Indiferent că vorbim despre o recunoaștere simbolică sau de alocarea unor sume de bun-simț din profi tul uriaș pe care l-au produs, majoritatea multinaționalelor au preferat să păstreze discreția în privința originii simbolurilor tradiționale care le-au ajutat să încaseze sume uriașe.

Gigantul Nike a fost acuzat, de către grupul etnic ameridian Guna, că a copiat desene tradiționale din Panama pe unul dintre modelele sale de pantofi sport. Este vorba de ediția limitată Air Force 1. Avocații grupului etnic au arătat că sursa de inspirație a Nike este o artă textilă bogat colorată, numită „mola”, care își are originile din cultura țării Panama. În cele din urmă, compania a retras de pe piață modelul respectiv, pe care îl vindeau cu 100 de dolari bucata. Purtătorul de cuvânt al Nike și-a cerut scuze public pentru situația creată.

Nu-i Dior, e Bihor

Ne puteți urmări și pe Google News

Scandalurile în care sunt implicate branduri internaționale, care fură modele tradiționale, au ajuns inclusiv în România. Celebra casă de modă Christian Dior a copiat un cojoc din Bihor într-o ținută din colecția de toamnă, în anul 2017. Modelul era vândut în toată lumea cu o sumă în jur de 35.000 de dolari. Radu Frențiu, un bihorean ce locuiește în Indonezia, a povestit pe Facebook cum a văzut într-un magazin din Singapore cum compania în cauză a „copiat cu neruşinare după cojocul nost binşenesc, 100% în modele şi amplasament”.

Furatul tradițiilor a devenit o tradiție

Mesajul românului a fost preluat de o altă pagină de Facebook, „La Blouse Roumaine”, care a postat o fotografie cu cojocul din țara Beiușului și cu creația vestimentară a Dior. Asemănarea izbitoare ar fi putut fi ignorată doar de o persoană rău intenționată sau de către cineva care suferă grav de deficiențe de vedere. Marginile cu blana neagră, modelul floral din partea inferioară a hainei și motivele de culoare roșie arată limpede ca lumina zilei că Dior s-a inspirat din portul popular românesc. Exista totuși o diferență! Pe modelul casei de modă franceze nu apărea steagul nostru tricolor. Cu toate că La Blouse Roumaine a notificat conducerea Dior despre situația creată, stârnind un scandal la nivel internațional, nici după aproape doi ani casa de modă nu și-a recunoscut greșeala și nu a încercat să facă ceva pentru a îndrepta lucrurile. Mai mult decât atât, comunitatea care a sesizat plagiatul a susținut că Dior nu se află la prima abatere. Au mai făcut ceva asemănător în India, dar au ajuns la un acord tacit cu producătorul.

Unii recunosc „greșeala”

Înainte de scandul în care a fost implicată casa de modă Dior, comunitatea La Blouse Roumaine a devoalat un caz asemănător, doar că de data aceasta celebra creatoare și-a cerut scuze prin intermediul rețelelor de socializare. Este vorba despre designerul american Tory Burch, care a copiat un model tradițional românesc de la începutul secolului XX. „În încercarea de a prezenta pe scurt colecția, am ratat o referință către o haină românească frumoasă care a inspirat una dintre piesele noastre”, a recunoscut, pe Facebook, Burch