Moda maşinilor înmatriculate în Bulgaria a ajuns şi în Spania. Spre deosebire de România însă, în Spania nu este vorba de autoturisme, ci de autocamioane.
Cotidianul sofiot Standart, citat de Agerpres, scrie că transportatorii din celălalt capăt al continentului înfiinţează firme în Bulgaria ca să poată ca tirurile lor să aibă numere de înmatriculare bulgăreşti, profitând în acest fel de taxe şi asigurări mai mici.
Nikolai Zdravkov de la Brokers afirmă că această practică a ajuns şi în Italia. Totuşi, ţara cu cele mai multe maşini bulgăreşti rămâne România.
Stoian Prodanov, directorul companiei de asigurări Bulins, a declarat în cadrul forumului economic "Sunetul banilor", care a avut loc ieri la Sofia, că, potrivit datelor oficiale, numărul acestor vehicule în România este de 30.000, dar în realitate acestea sunt de cel puţin trei ore mai multe.
Plusuri și minusuri
În opinia sa, faptul că străinii conduc maşini bulgăreşti are, pe de o parte, un impact pozitiv asupra economiei ţării datorită taxelor plătite către bugetul de stat al Bulgariei, pe de altă însă, o parte dintre aceste maşini sunt implicate în accidente de circulaţie în străinătate şi, prin urmare, asiguratorii bulgari sunt obligaţi să plătească despăgubiri mult mai mari decât cele plătite de obicei în Bulgaria.
O altă problemă este că o mare parte dintre maşinile înmatriculate în Bulgaria, dar conduse în alte ţări, nu au asigurare de răspundere civilă şi, în caz de accident, despăgubirea este plătită de Fondul bulgar de garanţii, a declarat Ţvetanka Krumova de la societatea de asigurare Armeeţ. Acest fapt este şi motivul principal pentru creşterea preţurilor la poliţele de asigurare de răspundere civilă în Bulgaria. După părerea asiguratorilor, tendinţa spre creştere cu circa 10% pe an va continua în următorii 5-6 ani, mai scrie Standart.
Media primelor de despăgubire, mai mare în România Nu este prima dată când asiguratorii bulgari îşi exprimă nemulţumirea față de faptul că sunt nevoiţi să plătească daune pentru accidente provocate de şoferii străini care conduc maşini înmatriculate în Bulgaria.
În toamna anului 2011, reprezentanţii sectoarelor de asigurări din România şi Bulgaria s-au reunit în capitala bulgară pentru a dezbate problemele actuale transfrontaliere din segmentul auto în cadrul conferinţei "Asigurările auto în sud-estul Europei: Soluţii pentru probleme transfrontaliere".
În cadrul evenimentului, reprezentanţii sectorului de asigurări din Bulgaria au subliniat că cea mai mare problemă pentru ei este că media primelor de despăgubire în România este mult mai mare faţă de cea din Bulgaria. În acelaşi timp, preţul poliţelor de asigurare în Bulgaria este mai mic decât în România. O altă problemă ar fi că asiguratorii nu au cum să facă o evaluare personală a riscului când este vorba de un şofer român, deoarece nu deţin niciun fel de informaţii despre persoana respectivă.
Bulgarii vor să pună punct acestei practici
Din punctul de vedere al asiguratorilor din România, problema cu maşinile înmatriculate în Bulgaria este legată de faptul că ei plătesc despăgubiri persoanelor afectate de accidentele rutiere, dar apoi îşi încasează banii cu mare întârziere.
Borislav Bogoev, vicepreşedinte al Comisiei bulgare de supraveghere financiară, s-a angajat atunci că parlamentul de la Sofia va adopta în curând o serie de amendamente legale care vor face imposibil ca o maşină al cărei proprietar are domiciliul într-o altă ţară să continue să poarte număr de înmatriculare din Bulgaria.
Prin modificările legale, noul proprietar al unui vehicul auto va fi obligat să-l înmatriculeze la adresa sa de domiciliu în termen de 14 zile după achiziţionare, a spus oficialul.