Editura Evenimentul si Capital

Mircea Toma: Presa, agent electoral făţiş în campanie

1b600eb168b51f8afcd86e7dc3a5c7d1
Autor: | | 47 Comentarii | 0 Vizualizari

Lupta politică pentru alegerea preşedintelui a lăsat presa românească fără vlagă economică, şi în unele cazuri, fără credibilitate, este de părere Mircea Toma, directorul Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei. Într-un interviu acordat evz.ro, jurnalistul a acuzat partizanatul politic al presei în perioada campaniei şi a alegerilor.

În acelaşi timp, Mircea Toma atrage atenţia asupra faptului că unii jurnaliştii au acţionat, din slăbiciune, la comanda patronilor în campania electorală. Rezultatul alegerilor va avea consecinţe şi asupra mass-media, iar primele afectate vor fi afacerile „mogulilor”, care „au marşat cu toate armele în slujba unui grup politic, mizând pe beneficii economice consecutive”, spune Mircea Toma, directorul Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei, într-un interviu acordat Evz. „Dacă nu s-a întâmplat ceea ce au sperat, e posibil ca asta să afecteze la nivel de business existenţa instituţiilor mass-media şi să asistăm la tranzacţii sau căderi. Unele posturi o să se închidă, nişte titluri, nişte nume vor fi închise. Mă refer la cele două posturi de televiziune (n.r. – Antena 3 şi Realitatea TV) care s-au urcat cu tot cu bagaje într-o barcă. Barca s-a scufundat. Cred că s-a scufundat şi cu bagaje şi cred că vor rămâne ceva mai sărăci în faţa unei pieţe care e la fel de neprietenoasă ca înainte de alegeri”, a spus Mircea Toma, dând exemplu consecinţele rezultatului alegerilor în trustul media patronat de Sorin Ovidiu Vîntu. Directorul AMP spune că susţinerea „mogulilor” pentru candidatul PSD la preşedinţie, Mircea Geoană, nu a fost întâmplătoare. Afacerile mogulilor vor fi afectate de rezultatul alegerilor evz.ro: Cum vedeţi evoluţia mass-media din perspectivă economică şi profil politic? Mircea Toma: Nu cred că, în afară de conjunctură, există motivaţii politice în orientarea grupurilor media. Cred că politicienii sunt instrumentele oamenilor de afaceri potenţi şi în acest pachet intră şi dirjarea, distorsiunea funcţionării presei. Cred că în continuare grupuri de interese oculte, ca să nu confundăm cu grupuri de interese economice, vor influenţa funcţionarea mass-media, nu în sens politic, ci în sensul rezolvării unor afaceri, care ţin mai mult de agenda patronului, decât de agenda publicului. Economic, concentrarea proprietăţii în mass-media, va continua şi aceasta va avea ca efect o relativă stabilitate economică, ceea ce teoretic ar trebui să atragă şi un anumit spor de independenţă. O presă care se susţine economic nu mai are nevoie de jocuri politice. Vor fi concentrate mai mult proprietăţile. Văd că acum sunt mai multe televiziuni decât poate să ducă piaţa, iar în trei - cinci ani se va petrece o concentrare. Aceasta ar avea ca efect pozitiv o consolidare economică, ceea ce reduce motivele care conduc la subordonarea misiunii mass-media intereselor de business. Iar efectul negativ va fi că se pierde din diversitate, ceea ce e rău. Ce schimbări ar putea apărea pe piaţa internă, după concentrarea patronatelor de media? Dacă, mâine, Voiculescu îşi vinde, să zicem, trustul media lui Patriciu, atunci se face un pas. Dacă Patriciu cumpără şi Realitatea Media, atunci vom avea un singur grup mare privat, care va avea o condiţionare foarte concentrată asupra politicii editoriale. Nu cred că prin închiderea unor instituţii media, la bucată, lucrurile acestea vor avea aceleaşi efecte. Cât timp rămân, să spunem, şase grupuri media pe piaţă, de talie medie sau mai mare, fie ele mai firave decât au fost până acum - adică nu mai au toate titlurile de ziar, de radio, se reduce numărul de posturi de televiziune, tot ai controlul la nivelul a şase persoane. Concentrarea este pericolul reducerii diversităţii, nu reducerea numărului de voci dispersate. Există o disproporţie uriaşă între patronat şi ziarist. Adică faptul că media a funcţionat atât de făţiş ca agent electoral nu a fost opţiunea ziariştilor, ci a fost semnul slăbiciunii lor în faţa patronatului. Soluţia pe termen lung ca acest lucru să nu mai fie posibil în halul ăsta este să găsim acele soluţii care să consolideze şi să articuleze puţin coloana vertebrală a ziariştilor. Şi care ar fi acele soluţii? O soluţie ar fi unul dintre instrumentele cunoscute şi validate de alte ţări: consiliile etice. Care funcţionează. În TVR există un embrion care a avut şi efecte pozitive. Nu spun că a rezolvat problema, dar a mai creat un mic obstacol între decizia "patronatului", chiar dacă acesta e Consiliul de Administraţie, o interfaţă care reduce puţin din presiunea politică. "Mogulii au marşat cu toate armele în slujba unui grup politic" În ce fel vor fi influenţate instituţiile media de poziţionarea pe care au avut-o în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale? Cenzorul important, elementul de reglare care ar trebui să dea feed-back-ul negativ şi să ajute presa să se corecteze, e publicul. Depinde de memoria publicului. Dacă publicul uită că un post, într-un moment de criză, a arătat adevărata faţă şi a funcţionat pervers împotriva intereselor publice, atunci îi va acorda credibilitate în continuare. Dacă nu uită, atunci va fi o lecţie pentru televiziuni. Publicul, aşa cum a dovedit-o până acum, nu are o memorie lungă. Online-ul este principalul beneficar al trădărilor comise de mediile mari convenţionale, atât de televiziuni, cât şi de presa scrisă, pentru că publicul va migra tot mai mult spre vocile care se exprimă pe Internet. Rezultatul alegerilor influenţează în vreun fel instituţiile de presă? Sunt două perspective: efectele subterane le putem doar bănui. Presupunem că mogulii au marşat cu toate armele în slujba unui grup politic, mizând pe beneficii economice consecutive. Dacă nu s-a întâmplat ceea ce au sperat, e posibil ca asta să afecteze la nivel de business existenţa instituţiilor mass-media şi să asistăm la tranzacţii sau căderi. Unele posturi o să se închidă, nişte titluri, nişte nume vor fi închise. Mă refer la cele două posturi (n.r. Realitatea TV şi Antena 3) care s-au urcat cu tot cu bagaje într-o barcă. Barca s-a scufundat. Cred că s-a scufundat şi cu bagaje şi cred că vor rămâne ceva mai sărăci în faţa unei pieţe care e la fel de neprietenoasă ca înainte de alegeri. O altă dimensiune este încrederea pe care se presupune că o putem avea într-un politician care a câştigat alegerile şi care a semnat înainte de a intra în cursă, ceea ce Convenţia Organizaţiilor de media a propus tuturor, protocolul prin care se angajează să sprijine modificări sistemice al industriei media în sensul însănătoşirii ei. Au semnat toţi, inclusiv Băsescu. Dacă a câştigat Băsescu, atunci ne putem aştepta să avem o nouă lege a radioului şi televiziunii publice, care să reducă riscurile manipulării politice a acestor instituţii şi să avem mecanisme de implimentare mai eficiente prin care publicitatea din bani publici accede în suporturi media. Dacă viitorul preşedinte îşi va utiliza atribuţiunile funcţiei aşa cum a promis, atunci există şanse ca instituţiile media să fie consolidate în sensul independenţei şi profesionalizării ei. Credeţi că dacă ar fi ieşit Mircea Geoană preşedinte, lucrurile ar fi stat altfel pentru anumite trusturi? Cu siguranţă. Nu degeaba s-au aruncat la bătaie. Presupunem că au fost nişte motive care pot mobiliza nişte personaje de calitatea celor care sunt proprietari ale grupurilor media. "Cotidianul ar trebui vândut cu totul" Cum va depăşi media perioada de criză economică? Cred că trebuie văzut cât va mai dura criza. Dacă am avea o estimare, atunci poţi să spui că strângând cureaua, se poate traversa pauza de prosperitate. Dacă durează mai mult, atunci se vor scutura şi vor rămâne ultimele lucruri la care renunţi. Dacă vorbim de Realitatea-Caţavencu şi declaraţiile lui Sorin Ovidiu Vîntu a anunţat deja că va consolida audiovizualul şi a pus chiar un picior la Chişinău. Asta permite o consolidare economică a unui segment din grupul media. Printul rămâne în picioare doar prin Caţavencu, iar Cotidianul, părerea mea, mai bine l-ar vinde cu totul şi ar publica un ziar cu mea culpa semnat Nistorescu, timp de un an de zile, ca să uit ce mizerie a comis acest personaj de calibru tragic. Ce segment are cele mai multe şanse de dezvoltare, în actualul context economic? Soluţiile cele mai ieftine sunt cel mai bune pentru supravieţuire: Internetul. Decredibilizarea mass-media a fost evidentă şi prelungită în ultimul an. Cum îşi poate reveni acest domeniu moral şi profesional? Nu toţi ziariştii şi-au dat poalele peste cap. Nu pot să critic niciun ziarist care are o opinie politică, o opţiune politică, e dreptul lui. Problema este a acelor ziarişti, care au purces ca mercenari la susţinerea unui candidat, fără vreo convingere, exclusiv pentru că asta a fost sarcina lui conjuncturală şi nu s-a împotrivit şi a făcut-o cu zel. Dacă există excepţii ar fi bine să ni le preţuim, pentru că în lipsă de repere o să considerăm normal ca ziaristul să fie mercenar.

Una dintre cele mai dezechilibrate campanii Campania electorală recent încheiată a fost una dintre cele mai dezechilibrate în ce priveşte reflectarea sa în media - o confirmă la unison rapoartele Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa - OSCE, ale Agenţiei de Monitorizare a Presei şi ale Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA). Acesta din urmă a dat peste 30 de amenzi televiziunilor centrale şi locale, în cuantum de peste 250.000 de lei, numai în perioada 23 octombrie - 6 decembrie. Ieri, canalul cel mai des sancţionat, Antena 3, a primit, pe lângă amenzile anterioare de 70.000 de lei, una de 30.000 de lei pentru dezbaterile electorale din seara alegerilor, în ediţia specială moderată de Gabriela Vrânceanu-Firea şi afişarea exit-pollurilor înainte de ora 21.00. Pe locul la doilea la amenzi s-a clasat OTV, cu circa 50.000 de lei. Potrivit OSCE, reţeaua Antenelor, împreună cu Realitatea TV, au fost cele mai părtinitoare în această campanie: 51% dintre programele Realitatea TV i-au fost dedicate lui Traian Băsescu şi PD-L (44% ton negativ, 35% ton pozitiv) şi doar 20% lui Mircea Geoană şi PSD (29% ton negativ, 51% ton pozitiv). Tonul vehement împotriva preşedintelul în exerciţiu a fost dublat, în presa scrisă, de „Jurnalul Naţional”, parte a trustului Intact al lui Dan Voiculescu, şi de „Cotidianul” - din grupul deţinut de Sorin Ovidiu Vîntu. Mai echilibrate în abordare au fost, în schimb, „Evenimentul Zilei”, „Gândul şi „România Liberă” şi, în audiovizual, TVR1 şi Prima TV. „Uneori, patronii au intrat în emisiuni în direct pentru a-şi comunica crezurile politice. Aşadar, patronii nu deţin doar acţiuni, ci şi desfăşurătoare de emisiune. Iar situaţia jurnalistului a fost şi mai complicată atunci când patronii au fost agenţi politici activi, poziţionându-se explicit în defavoarea unuia dintre candidaţi şi au comunicat informaţii cu impact puternic în campania electorală”, arată una dintre concluziile ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei. (Florentina Ciuverca) CITIŢI ŞI:

Imperiul lui Vîntu se clatină Care-i peştele cel mare în presa română? CTP: „În maxim 15 ani, ziarele pe hârtie vor deveni o curiozitate bibliofilă” EDITORIALUL EVZ: Falimentul celor care îşi bat joc de cititori

Cresc pensiile, de la 1 martie! Este OFICIAL! Care sunt pensionarii ce vor primi BANI mai multi

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Media

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
16:37 KOVESI insistă și declanșează RĂZBOIUL cu Adina FLOREA. Amănunte INCENDIARE 16:20 6 ANI DE ÎNCHISOARE pentru Kovesi, BOMBA ANILOR în Justiţie! Breaking news în România 16:18 BREAKING NEWS. Ce LOVITURĂ pentru KOVESI!... A venit de unde se AȘTEPTA MAI PUȚIN 16:14 BREAKING NEWS: Laura Codruța Kovesi este DĂRÂMATĂ! Chris Terhes, despre candidatura lui Kovesi: Nu este eligibilă! 12:57 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9” 11:29 Kovesi și fuga de marile procese de la Înalta Curte. Comentariu de Simona Ionescu 11:29 DE CE este ROMÂNIA ASTFEL? Cazul Kovesi din perspectiva imposturii. Editorial de Dan Andronic 11:20 BREAKING NEWS. Avem NUMELE ZIARISTEI care a fost DATĂ AFARĂ de Sebastian GHIȚĂ la cererea Laurei Codruța KOVESI 11:12 Kovesi, TRĂDATĂ de Traian Băsescu: „Dacă atât a dus-o capul!” 10:20 Kovesi, fără SPP și salon oficial. FOTOGRAFIA care spune TOTUL despre fosta șefă a DNA 09:24 Fosta șefă a DNA, vizată în 19 dosare la Parchetul General 08:30 Aducerea lui Nicolae Popa în țară – parte dintr-o mai amplă Operațiune politico-mafiotă. România lui Cristoiu 08:27 IMAGINI EXPLOZIVE cu Laura KOVESI. UNDE a fost SURPRINSĂ înainte de ZBORUL în JAKARTA. Breaking news 07:20 Sebastian Ghiță o ÎNFUNDĂ pe Kovesi în propriile minciuni: „Kovesi a avut nevoie de bani în plus și mi-a cerut.” 07:11 Fosta şefă a DNA, Laura Codruţa Kovesi A FOST IMPLICATĂ în aducerea în ţară a lui Nicolae Popa. DEZVĂLUIRI ŞOCANTE ale fostului preşedinte Traian Băsescu 21:41 News alert: TOADER îi va ALEGE lui KOVESI subalternul, dacă va câștiga postul. „Trimit propunerile la Bruxelles!” 20:40 Nicolae Popa aruncă BOMBA despre extrădarea sa: „Traian Băsescu a fost implicat! Să plătească și el și Kovesi!” AMĂNUNTE INCENDIARE 18:03 Un politician important detonează BOMBA în STATUL PARALEL: „Coldea planifica și dădea comanda, iar Kovesi executa.” 23:12 Ce spune Poliția Română despre dosarul anti-Kovesi 11:20 BREAKING NEWS. TOADER, lovitură DECISIVĂ pentru KOVESI. Fosta șefă a DNA nu se aștepta la AȘA CEVA!