UPDATE. MINISTRUL LUI FELIX. Daniel Constantin a plătit milioane de lei pe rachete antigrindină deşi avea în stoc

Peste două milioane de lei lipsesc din evidența contabilă a Ministerului, iar alte 4,4 milioane de lei au fost cheltuiți aiurea pe rachete antigrindină, atât în mandatul actualului ministru al Agriculturii, Daniel Constantin, dar și în anii trecuți, potrivit unui raport al Curții de Conturi finalizat recent.

Misiunea de audit financiar a vizat activitatea administraţiei centrale a MADR, a Laboratorului Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului Valea Călugărească, a Oficiului Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole şi a 42 de Direcţii Agricole Judeţene – servicii publice deconcentrate, cu finanţare de la bugetul de stat, aflate în subordinea ministerului. Ca urmare a auditării situaţiilor financiare la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, inspectorii au constatat mai multe nereguli.

Exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare

  • nu a fost înregistrată în evidenţa contabilă suma totală de 19.084 mii lei, reprezentând dobânzi legale calculate la debite înregistrate datorate de agenţi economici, debite pentru care entitatea trebuie să urmărească actualizarea şi recuperarea lor. În timpul auditului entitatea a actualizat debitele cu suma menţionată mai sus, abaterea fiind înlăturată;
  • evidenţierea în contul sintetic "Sume de primit de la Comisia Europeană, Fonduri pentru Agricultură şi alte fonduri" a unui sold debitor în sumă de 3.521.014 mii lei (care conform funcţiunii contului reprezintă sumele de primit de la Comisia Europeană, aflate în curs de autorizare/certificare) pentru care ordonatorul nu a întreprins măsurile necesare în clarificarea componenţei acestuia, efectuarea decontărilor cu bugetul statului şi a eventualelor regularizări care se impun. În timpul acţiunii de audit a fost clarificată suma de 957.934 mii lei.
  • a fost menţinută, nelegal, în soldul contului "Decontări din operaţii în curs de clarificare", suma de 37.051 mii lei, care are o vechime mai mare de 3 luni, fără aprobarea ordonatorului principal de credite. În timpul misiunii de audit s-a analizat şi clarificat suma de 5.777 mii lei.
  • nu a fost centralizată şi inclusă în balanţa de verificare aferentă anului 2012, întocmită la nivel central, valoarea activelor şi pasivelor din balanţa de verificare pentru activitatea UMP MAKIS, unitate fără personalitate juridică în subordinea ordonatorului.

Modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare

  • MADR nu a stabilit cu exactitate şi nu a întreprins toate demersurile legale în vederea recuperării, de la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), a sumelor achitate de angajator beneficiarilor de concedii medicale care depăşesc valoarea contribuţiei datorată de angajator pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, valoare estimată la 753 mii lei;
  • MADR nu a virat la bugetul de stat suma de 5.948 mii lei, compusă din dobânzi, penalităţi şi avansuri acordate din bugetul de stat beneficiarilor de fonduri nerambursabile, recuperate de la beneficiari şi reţinute fără nicio justificare în disponibilităţile ministerului. În timpul misiunii de audit entitatea a reîntregit bugetul de stat cu suma constatată.
  • diminuarea veniturilor bugetului de stat ca urmare a necalculării de penalităţi contractuale pentru derularea defectuoasă a contractelor;

Calitatea gestiunii economico-financiare

  • neconcordanţe atât faptice, cât şi valorice (2.620 mii lei), între datele din evidenţa contabilă şi cele din Anexa nr. 3 a HG nr. 1705/2006, pentru aprobarea Inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului;
  • neclarificarea regimului juridic a unor bunuri aparţinând domeniului public al statului aflate în administrarea acestuia şi neefectuarea reevaluării tuturor acestor bunuri;
  • achiziţionarea şi utilizarea rachetelor antigrindină fără respectarea principiilor de eficienţă, economicitate şi eficacitate a utilizării banului public, în condiţiile existenţei unui stoc de 835 de rachete antigrindină, în valoare totală de 4.143 mii lei, care provine atât din anul curent, cât şi din anii anteriori, fapt ce a dus la concluzia că s-au efectuat achiziţii anuale deşi existau rachete în stoc, neutilizate din anii precedenţi;

Concluziile inspectorilor Abaterile de la legalitate constatate la nivelul administraţiei centrale a ministerului, precum şi la direcţiile agricole judeţene se datorează în cea mai mare măsură deficienţelor semnificative în ceea ce priveşte controlul intern. Practic, modul de concepere şi implementare a sistemul de control intern nu este în măsură să furnizeze conducerii ministerului o asigurare rezonabilă pentru:

  1. respectarea actelor normative în vigoare şi a politicilor şi deciziilor managementului;
  2. atingerea scopului şi a obiectivelor ministerului într-un mod economic, eficient şi eficace;
  3. utilizarea resurselor materiale, financiare şi umane potrivit scopului şi obiectivelor ministerului;
  4. protejarea bunurilor patrimoniale şi a informaţiilor;
  5. prevenirea, depistarea şi corectarea risipei, fraudei, erorilor şi gestionării deficitare;
  6. dezvoltarea şi întreţinerea unor sisteme de colectare, stocare, prelucrare, actualizare şi comunicare a
  7. datelor şi informaţiilor financiare şi nefinanciare;
  8. asigurarea calităţii documentelor financiar-contabile şi producerea în timp util de situaţii financiare care conţin date exacte şi reale.

Recomandări

  • analizarea şi clarificarea soldurilor conturilor analitice componente ale contului sintetic "Sume de primit de la Comisia Europeană, Fonduri pentru Agricultură şi alte fonduri", în valoare totală de 2.563.080 mii lei şi efectuarea înregistrărilor contabile aferente;
  • analizarea şi clarificarea soldului contului de evidenţă contabilă "Decontări din operaţii în curs de clarificare", în sumă de 31.274 mii lei şi stabilirea modului de recuperare/regularizare conform prevederilor legale;
  • întocmirea situaţiilor financiare anuale astfel încât acestea să includă (în balanţa de verificare la nivel central) activitatea şi gestiunea tuturor unităţilor fără personalitate juridică, inclusiv UMP MAKIS;
  • clarificarea şi regularizarea diferenţei în valoare totală de 2.620 mii lei, între soldul contului "Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului" şi datele înregistrate în Anexa nr. 3 din HG nr. 1705/2006, pentru aprobarea Inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului;
  • recuperarea, în cadrul termenului legal de prescripţie, de la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, a sumei de 753 mii lei, reprezentând drepturi achitate de angajator beneficiarilor de concedii medicale, care au depăşit valoarea contribuţiei datorată de angajator;
  • recuperarea, în condiţiile legii, a cheltuielilor de personal majorate nejustificat, la DAJ Sălaj, reprezentând drepturi achitate în baza sentinţelor instanţelor de judecată;
  • recuperarea sumelor reprezentând penalităţi contractuale necalculate pentru derularea defectuoasă a contractului încheiat cu furnizorul SC Electromecanica SA Ploieşti.

OPINIA DE AUDIT A fost exprimată opinie adversă, având în vedere:

  • o abaterile de la legalitate şi regularitate ce au avut drept consecinţă diminuarea nelegală a patrimoniului statului, cu suma de 2.459 mii lei, constatată la nivelul administraţiei centrale a MADR şi al direcţiilor agricole judeţene;
  • o abaterile de la legalitate şi regularitate constatate de către auditorii publici externi ai camerelor de conturi judeţene, la nivelul direcţiilor agricole judeţene şi, implicit, a opiniilor emise de aceştia;
  • o valoarea cumulată a erorilor materiale constatate la nivelul aparatului propriu al unităţilor verificate, extrapolate la nivelul populaţiilor auditate, care s-a situat peste pragul de semnificaţie.

Reprezentanții Ministerului Agriculturii susțin că cei de la Curtea de Conturi nu au dreptate.  Vezi mai jos punctul de vedere trimis de Minister ziarului Evenimentul Zilei: Dotarea cu mijoace de intervenție împotriva căderilor de grindină este reglementată atât de norme tehnice de exploatare cât și de prevederile Legii 173/2008 privind intervențiile active în atmosferă. Stabilirea necesarului de rachete utilizate în activitățile de combatere a căderilor de grindină se face conform prevederilor tehnologice, astfel:

  • O unitate de foc are în compunere 60 de rachete în următoarea structura 48 rachete RAG 96 și 12 rachete RAG 96S:
  • la începutul sezonului de combatere (aprilie) trebuie sa existe în stoc, în fiecare PL, o cantitate de rachete care sa asigure primele 2-4 acțiuni de combatere a grindinei: min 24 buc RAG 96/PL și min 8 buc RAG 96S/PL;
  • la sfârșitul sezonului de combatere (până în ultima zi, 30 septembrie) trebuie să rămână o cantitate minimă de rachete pentru 2-3 acțiuni: min 24 buc RAG 96/PL și min 8 buc RAG 96S/PL

„Aceste aspecte au fost prezentate consilierilor Curții de Conturi de către specialiștii Direcției Antigrindină, fapt pentru care în Decizia Curții de Conturi pentru activitatea MADR din anul 2012, nu sunt cuprinse recomandări cu privire la această constatare”, susțin reprezentanții Ministerului Agriculturii. Legat de suma neînregistrată în evidența contabilă, aceștia susțin că suma înregistrată în evidența contabilă aferentă celor doi debitori la care face referire materialul Curții de Conturi a fost de 16.570.904,22 lei sumă care, în timpul controlului s-a actualizat cu dobândă, procedura de recuperare a acestor debite desfășurandu-se în tot acest timp, astfel încât, la momentul actual, agenții economici aflându-se în insolvență, MADR s-a înscris la masa credală pentru recuperarea debitelor.

Mai mult, aceștia susțin că soldul contului reflectă sumele de primit de la CE aferente tuturor fondurilor gestionate de MADR. S-a analizat soldul contului, s-au corectat diferențele de curs valutar aferente anilor anteriori (2007-2010)  provenite din înregistrarea valorii în lei a sumelor  primite de la CE la alt curs valutar decât cel corect. De asemenea, în urma punctajului efectuat cu Direcția pentru Coordonarea Agențiilor de Plăți s-au înregistrat în contabilitate corecțiile aplicate de CE care nu au fost înregistrate până la decembrie 2012. După efetuarea tuturor înregistrărilor contabile, suma aflată în soldul contului reflectă sumele cuprinse în declarațiile de cheltuieli depuse la CE și neîncasate la ianuarie 2013. În ceea ce privește ”decontări din operații în curs de clarificare”, ei susțin că suma de 31.274 mii lei suma reprezintă sume necertificate la plata de catre organismele de certificare aferente FEGA, FEADR si FEP, și care au fost înregistrate conform monografiei contabile aprobate de MFP,diferența de 5.777 mii lei fiind clarificată în timpul misiunii de audit. Ce explicații au mai dat reprezentanții Ministerului:

  • Necuprinderea în balanța de verificare a MADR - aparat central - a activității UMP MAKIS nu denaturează datele înregistrate în situațiile financiare ale MADR, bilanțul contabil și celelalte anexe ce compun situațiile financiare ale UMP MAKIS fiind centralizate în situațiile financiare consolidate ale MADR.
  • Pentru implementarea recomandărilor Curții de conturi s-a preluat în balanța MADR, începand cu luna octombrie 2013 activitatea UMP MAKIS.
  • MADR a depus cereri de restituire a acestor sume și a făcut demersuri pentru recuperarea acestora.
  • Așa cum rezultă și din Raportul  Curtii de Conturi valoarea penalizărilor rezultate din nerespectarea graficului de livrare a furnizorului rachetelor este de 235 lei, constată de Curtea de conturi ca fiind prejuduciu adus bugetului și facturată furnizorului în vederea recuperării sumei.
  • Urmare a reevaluarii activelor fixe corporale din domeniul public al statului aflate în administrarea MADR- aparat central, valoarea de inventar a acestora s-a modificat, aceste modificari nefiind operate în Inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului administrat de Ministerul Finantelor Publice. Pentru actualizarea acestor valori s-a inițiat proiectul de Hotarare de Guvern în conformitate cu HG 1705/2009..