Ministerul Mediului, acuzat că a injectat, instant, o avere într-o firmă de casă a PNL

Ministerul Mediului, acuzat că a injectat, instant,  o avere într-o firmă de casă a PNL

O firmă de casă a PNL a pus mâna pe o mică avere, printr-un contract instant cu Ministerul Mediului.

În ziua de 5 martie, o firmă obține două contracte puse la bătaie de Ministerul Mediului, prin Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP), pentru a face, de la A la Z, în doar 24 de ore, o campanie.

„Pe 5 martie, o firmă câștigă două contracte pe SICAP, totalizând 135.000 de lei, pentru următoarele bunuri și servicii: realizare concept de eveniment și grafică materiale eveniment, realizare materiale personalizate (litere volumetrice „ROMANIA”, șepci, steaguri, autocolante A4), realizare scenă, servicii de sonorizare, difuzarea live-ului în rețelele de socializare, asigurare logistică și transport, realizarea a 100 de pin-uri (insigne) și a unor mesh-uri. Peste fix 24 de ore, toate acestea erau realizate de către firma Future Innovation.

SRL-ul aparține Monicăi Neagoe, asociată în altă firmă cu angajata Ministerului Mediului, Anamaria Florescu. Aceasta e șefa de cabinet a unui secretar de stat din luna ianuarie, venită prin transfer chiar de la Future Innovation. Ministrul Mediului, Costel Alexe, a organizat evenimentul de împădurire din 6 martie câutând o firmă cu numai 24 de ore înainte. Future Innovation a fost implicată în campania PNL din 2019, iar Anamaria Florescu a lucrat pentru Klaus Iohannis în alegerile prezidențiale. Suma de 135.000 de lei este cu doar 500 de lei mai mică decât plafonul până la care se pot face achiziții prin atribuire directă. Este o copie a Cazului Ridzi din 2009, terminat cu o condamnare a fostei ministru.

Ne puteți urmări și pe Google News

Achiziție bliț la Ministerul Mediului condus de ieșeanul Costel Alexe. Pe 4 martie a fost lansat anunțul de cumpărare directă, pe 5 martie s-a finalizat procedura, iar pe 6 martie a avut loc evenimentul”, potrivit reporteris.ro.

Lansarea campaniei „O pădure cât o țară” l-a avut drept invitat special pe președintele Klaus Iohannis. Serviciile de organizare au fost câștigate de Future Innovation, o firmă de casă a PNL. Care, teoretic, a realizat toate materialele în doar 24 de ore: strategie de comunicare, litere volumetrice, șepci, steaguri, montare scenă și boxe.

„Noaptea s-au făcut șepcile la mall”, a spus Monica Neagoe, patroana. În anii trecuți, firma s-a ocupat de campania PNL în mediul online. Și încă o legătură: de la Future Innovation, Anamaria Florescu a încasat bani anul trecut ca „project manager”.

De câteva luni, aceeași Florescu a fost instalată director de cabinet la Mircea Fechet, secretar de stat la Ministerul Mediului. Și al treilea amănunt: Florescu a fost în 2014 în staff-ul de campania al lui Iohannis, la prima sa candidatură.

Uitaseră suma la care s-au înțeles

Detaliile sunt de-a dreptul scandaloase. Întâi, așa zisa procedură de selecție, explicată minut cu minut:

1) Pe 4 martie la ora 11:19, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat în sistemul electronic de achiziții publice (SICAP) o cumpărare directă. „Servicii organizare evenimente pentru lansarea campaniei naționale de împădurire «O pădure cât o țară»” a fost denumirea achiziției estimată la 108.300 lei.

La ora 11:58 a răspuns societatea Future Innovation, care însă a cerut un preț de 115.000 lei, mai mare cu aproape 7.000 de lei. Ministerul nu a fost de acord și a anulat procedura la ora 12:14.

După două minute, a reluat-o păstrând aceeași sumă de 108.300 lei. După alte două minute, la 12:18, SC Future Innovation a făcut o altă ofertă, de această dată de fix 108.300 lei.

A doua zi, pe 5 martie, la ora 11:34, procedura a fost declarată finalizată. Ministerul și Future Innovation au bătut palma la miezul zilei.

Într-un răspuns la întrebările adresate de REPORTER DE IAȘI, Ministerul a explicat în ce a constat contractul: „Realizare concept de eveniment și grafică materiale eveniment, realizare materiale personalizate (litere volumetrice „ROMANIA”, șepci, steaguri, autocolante A4), realizare scenă, servicii de sonorizare, difuzarea live-ului în rețelele de socializare, asigurare logistică și transport”.

În 24 de ore au onorat contractul!

2) Pe 5 martie la 11:34 s-a finalizat cumpărătura directă, iar evenimentul de lansare a avut loc a doua zi, pe 6 martie. Programul președintelui Klaus Iohannis, încă păstrat pe site-ul Administrației prezidențiale, specifică pentru vineri, 6 martie, ora 12: „Participare la evenimentul de lansare a Campaniei Naționale de Împădurire «O pădure cât o țară», șantierul de împădurire Uliești, din cadrul Ocolului Silvic Găești, județul Dâmbovița”.

Cu alte cuvinte, între momentul finalizării procedurii pe SICAP și momentul lansării evenimentului au fost fix 24 de ore și 26 de minute. În care firma Future Innovation a fost obligată să facă toate aranjamentele.

„Menționăm că, atât serviciile prestate, cât și materialele furnizate au fost recepționate cantitativ și calitativ de către comisia de recepție”, au spus reprezentanții Ministerului Mediului. Care n-au suflat nicio vorbă despre cum este posibil, fizic, ca toate aceste materiale să fie produse într-un interval atât de scurt.

Patroana Future Innovation: „Nu trebuie să vă dau socoteală”

Iar explicațiile Monicăi Neagoe, patroana Future Innovation, sunt străvezii. Întâi, despre modul de atribuire, Neagoe a spus că a stat cu ochii pe SICAP și așa a reușit să câștige acest contract.

Însă, la o verificare în sistemul electronic de achiziții, acesta era, la acea oră, singurul contract câștigat vreodată pe SICAP în toată existența firmei.

În al doilea rând, Neagoe n-a reușit să explice cum a făcut toate materialele în doar 24 de ore. „Contractul a însemnat realizarea strategiei de comunicare și producție”, a declarat Neagoe.

A adus la locul evenimentului o scenă cu boxe, inițial a spus că a făcut și literele volumetrice de mari dimensiuni care compuneau cuvântul „România”, apoi a afirmat că nu le-a făcut firma sa. „Șepcile le-am făcut noaptea la mall”, a mai precizat Neagoe. Ulterior, iritată de întrebări, a refuzat să mai detalieze contractul: „Nu trebuie să vă dau socoteală. În ce calitate mă întrebați?”. Răspunsul publicului: în calitate de contributori la bugetul public din care a fost plătit contractul firmei sale.

Acest contract de 108.300 lei cu Ministerul Mediului reprezintă cât o treime din cifra de afaceri a Future Innovation din 2018, cel mai recent an pentru care sunt disponibile date pe site-ul Ministerului de Finanțe.

Contract atribuit în fix un minut: ora 15.12

Tot pe 4 martie, Future Innovation a mai câștigat un contract și tot la Ministerul Mediului. La ora 15:12 a fost publicat anunțul de cumpărare directă, tot la 15:12 a făcut Future Innovation o ofertă pentru „servicii de realizare mesh-uri personalizate (...) și a unui număr de 100 de pin-uri personalizate (un fel de insigne – n.r.) în cadrul campaniei naționale de împădurire «România plantează! O Pădure cât o țară»”.

Anterior, și această procedură fusese organizată de alte două ori, în aceeași zi, până când cererea și oferta între Minister și Future Innovation s-au întâlnit în schimbul a 26.400 lei.

„Al doilea contract n-a mai fost derulat. A venit pandemia și a fost oprit”, a spus Neagoe. Patroana firmei spune adevărul doar pe jumătate.

Într-un răspuns pentru REPORTER DE IAȘI, Ministerul Mediului a comunicat că o parte din contract s-a derulat totuși: „În cadrul acestei achiziții directe, operatorul economic a furnizat cele 100 pinuri solicitate de către autoritatea contractantă. Menționăm că materialele furnizate (100 buc. pinuri) au fost recepționate cantitativ și calitativ de către comisia de recepție. Serviciile de realizare mesh-uri personalizate nu au fost prestate și nici nu urmează a se presta”.

Pe SICAP cele 100 de pinuri fuseseră contractate la o sumă totală de 5.500 de lei.

Firma a lucrat pentru campania PNL

Concluzia Monicăi Neagoe, patroana Future Innovation, e că ambele contracte cu ministerul au fost câștigate corect. Dar aceeași firmă are legături strânse cu PNL, partidul aflat la guvernare. Proba 1: în ultimii ani, SRL-ul s-a ocupat de campania online a liberalilor. „Future Innovation SRL, firma care se ocupă de campania în online a PNL (atât pe Facebook cât și pe Google), a listat 43 de reclame. Pentru acestea, a plătit un total de €51.950, aproximativ 249.600 de lei”, a notat www.mediastandard.ro, pe 9 mai 2019.

Totodată, la o interogare pe Facebook ads a reieșit că această societate a plătit reclamă pentru PNL de peste 283.000 de lei.

Implicată și în campania lui Klaus Iohannis

Proba 2: în calitate de „project manager”, Anamaria Florescu (39 de ani) a câștigat bani de la Future Innovation: 8.320 de lei. Aceeași Florescu a fost numită, la sfârșitul anului trecut, în funcția de director de cabinet la Mircea Fechet, secretar de stat la Ministerul Mediului.

Și al treilea amănunt: Anamaria Florescu (membru PNL) a fost, în ultimii ani, o rotiță în staff-ul de comunicare al PNL pentru diferitele tipuri de alegeri, inclusiv în campania din toamna anului 2014 când Klaus Iohannis a câștigat primul mandat de președinte.

„Echipele de campanie sunt foarte mari. Nu eram eu așa de importantă. Sunt specialist în comunicare din 2013, întâi la tineret”, a spus Florescu”, potrivit reporteris.ro.