Doi afaceriști discreți sunt cercetați în cea mai recentă anchetă a procurorilor anticorupție deschisă la CFR. Unul dintre aceștia a fost reținut, celălalt este în America de Sud. Procurorii investighează modul în care s-au dat subvenții pentru firme private.
Ancheta procurorilor DNA în cazul societății Regiotrans, cel mai mare operator privat de transport feroviar pentru călători, dezvăluie cum statul era păcălit de zeci de milioane de euro prin acordarea unor subvenții ilegale. În plus, directorii din Ministerul Transporturilor și CFR favorizau, în schimbul unor șpăgi ridicole, compania privată, în dauna CFR Călători. Astfel, statul pierdea bani grei în ambele situații. Asta, în condițiile în care Regiotrans este unul din principalii concurenți ai CFR Călători.
Reținerea unui afacerist
Regiotrans este controlată de doi afaceriști: Costel Comana și Iorgu Ganea. Potrivit „Top 300 Capital- Cei mai bogați români”, aceștia ocupă locurile 178 și 179, având fiecare o avere estimată la 30-32 de milioane de euro. Procurorii l-au reținut ieri pe Iorgu Ganea și pe o directoare din cadrul CFR, Estrella Ștefănescu, pentru mai multe fapte de corupție. Cei doi erau aseară în fața unui judecător, unde se discuta propunerea de arestare preventivă. Potrivit unor surse judiciare, Costel Comana este și el cercetat în acest dosar, dar în acest moment este plecat în America de Sud, ultima dată fiind localizat în Brazilia.
Cea mai importantă parte a anchetei vizează modul în care Regiotrans a primit subvenții de la Ministerul Transporturilor. Este vorba despre banii pe care statul îi dă societăților de transport feroviar de persoane pentru a menține în circulație anumite rute, considerate nerentabile. Regiotrans deține în prezent cea mai mare parte de rute nerentabile pentru CFR. Procurorii DNA arată că subvenţiile încasate de Regiotrans, în anul 2011, au fost de 182,96 milioane de lei, 81% din totalul veniturilor anuale a acestei firme.
DNA: Subvenții supraevaluate
Procurorii arată că totul s-ar fi făcut prin șpagă, iar subvențiile ar fi fost supraevaluate, în defavoarea CFR. În plus, Regiotrans apela la metode inventive pentru a diminua profitul, deoarece una din condițiile de acordare a subvențiilor era valoarea veniturilor. Societatea a încheiat contracte de servicii cu firme controlate tot de cei doi milionari. Astfel, 70% în cheltuielile Regiotrans erau direcționate către aceste firme.
Un rol cheie l-a avut Claudiu-Octavian Dumitrescu, șeful Direcţiei Feroviare din cadrul Direcţiei Generale Transport şi Infrastructură - Ministerul Transporturilor. El este acuzat că a primit o șpagă de 20.000 de euro de la Ganea și Comana. În schimbul banilor, funcționarul a promis că va interveni la secretarul de stat Septimiu Buzaşu și la directorul CFR Ştefan Roșeanu.
Procurorii DNA arată că pe fodul restricțiilor bugetare, Dumitrescu le-a promis că îi va ajuta și cu alte probleme: 1. Să nu reducă cuantumul subvenției alocate de minister; 2. Să păstreze criteriul de acordare a subvențiilor, care era păgubos pentru stat; 3. Să furnizeze informaţii privilegiate din cadrul Direcției Feroviare privind ceilalţi concurenţi; 4. Să efectueze intervenţii pe lângă funcţionari pentru urgentarea şi obţinerea avizelor de legalitate pentru Regiotrans. 5. Furniza date confidențiale din minister, pentru a crea avantaje în concurenţă cu ceilalţi operatori feroviari.
„Actorii” anchetei DNA
- Regiotrans Brașov, operator privat de transport feroviar;
- Iorgu Ganea, milionar- reprezentant al Regiotrans;
- Estrella Ștefănescu, șef serviciu Urmărire Transporturi în CFR;
- Costache Nicolae, director general al Regionalei Căi Ferate Brașov;
- Claudiu-Octavian Dumitrescu, șeful Direcției Feroviare din Transporturi;
- Florin Hădărean, director al Regiotrans;
- Gheorghe-Valentin Ciapraz, angajat Regiotrans.
182 de milioane de lei a fost valoarea subvențiilor primite în 2011 de Regiotrans, de la Ministerul Transporturilor
Șeful de gară și patronul de sală
Costel Comana a fost angajat al CFR până în 2000, când a decis să-și deschidă propria afacere. Potrivit unui interviu acordat în 2008 pentru „Ziarului Fianciar”, milionarul și-a povestit cariera de când a ocupat funcția de șef al stației CFR Brașov Triaj. Lui Comana îi plăceau cel mai mult zilele când se înzăpezea gara și se blocau, pe cele câteva linii, zeci de vagoane și vreo 15 locomotive, pe care trebuia să le descurce pentru a pleca în ordine din gară.
Promovarea
A fost momentul în care din șef de gară la Brașov Triaj, Comana a fost avansat șef de gară la Brașov Călători, și apoi director de divizie la CFR. „Să fiu șef de gară a fost cea mai bună școală de management pentru mine, iar promovarea m-a făcut să mă gândesc la propria mea afacere, deoarece nu mai exista adrenalina”, povestea Comana.
Ca partener de afaceri l-a ales pe Iorgu Ganea, care avea un spațiu închiriat pentru jocuri electronice în incinta gării Brașov. Cei trei au început afacerea cu trei automotoare franțuzești, cumpărate cu bani împrumutați de la bancă. Potrivit Top 300 Capital, Regiotrans - cea mai mare firmă a cuplului Comană-Ganea, a avut, în 2013, afaceri de 50 de milioane de euro. O altă firmă a celor doi, RC CF Trans, a avut o cifră de afaceri de 16 milioane de euro.
Estrella, „cârtița” Regiotrans din CFR
Femeia le oferea informaţii de natură economică din cadrul societăţii de stat, nedestinate publicităţii, privind limitele financiare agreate de administratorii feroviari naţionali. Ștefănescu tolera practica Regiotrans de a introduce și menține în circulație un număr nejustificat de trenuri și trasee în scopul exclusiv de a obține subvenții suplimentare.
Informațiile confidențiale
Unul din exemplele date de DNA, de ajutor al firmei, este din 9 noiembrie 2011, atunci când Ștefănescu i-a pus la dispoziţie lui Comana informaţii nedestinate publicităţii privind societăţile concurente şi ofertele/intenţiile acestora pentru a favoriza firma SC RC–CF Trans Braşov. Comana a făcut o ofertă imbatabilă, pe baza datelor primite de la Ștefănescu. Informaţiile au fost valorificate în sensul că SC RC-CF Trans Braşov a câştigat la licitaţie contractul de închiriere integrală a infrastructurii feroviare neinteroperabile de pe raza RCF Timişoara.
În schimbul protecției, Ștefănescu a primit șpagă: cazare gratuită la pensiunea „Denisa” din Poiana Brașov- deţinută de Ganea, un sejur la Gura Humorului, un card de combustibil plătit de Regiotrans, un set de anvelope de vară, o bicicletă, un laptop, un telefon mobil și revizia la mașina proprietatea personală.