Un grup de instituţii media locale (malteze) şi internaţionale, inclusiv Reuters, au început să publice articole cu privire la subiecte urmărite de Daphne Caruana Galizia în cadrul unei iniţiative intitulate „proiectul Daphne”.

Jurnalista care a coordonat investigaţia Panama Papers în Malta, Daphne Caruana Galizia, a murit în data de 16 octombrie 2017, după ce un dispozitiv exploziv i-a spulberat maşina, bucăţi din vehicul ajungând pe un câmp învecinat. Un blogger ale cărui postări adunau mai mulţi cititori decât ziarele din Malta, Galizia a fost descrisă de Politico drept „one-woman WikiLeaks”.

Postările ei deranjau atât instituţiile publice, politicienii până la nivelul Primului Ministru al Maltei, cât şi personaje influente ale lumii interlope.

 

Moartea în paradisul contrabandiştilor”

Recent, pe platforma „proiectul Daphne”, fost publicat articolul cu titlul „Moartea în paradisul contrabandiştilor”, care descrie, pe larg, un subiect tratat anterior de jurnalista asasinată Daphne Caruana Galizia. El se referă la contrabanda cu petrol prin care Libia pierde 30-40% din producţia realizată pe teritoriul naţional.

Estimarea îi apartiţine lui Mustafa Sanalla, preşedinte al Companiei Naţionale de Petrol Libiană, care a afirmat în data de 18 aprilie 2018 la Geneva: „Estimăm că între 30-40% din combustibilul produs în Libia este furat sau direcţionat către contrabandă, cu o pierdere a populației libiene de ordinul a un miliard de dinari pe an (750 milioane USD)”.

 

Dar cine sunt cele două personaje implicate?

Darren Debono, 44 de ani, este o fostă vedetă a fotbalului maltez, jucător la FC Valetta, dintr-o familie de vază din insulă. El a intrat în afaceri cu un restaurant cu profil pescăresc, Scoglitti, în care a găzduit petreceri pline de farmec şi a servit cu găleţi întregi de vinuri alese unii legiuitori şi miniştri locali.

Pentru a avea permanent marfă proaspătă, el şi-a creat o mini-flotilă de pescuit. În căutarea de noi pieţe de desfacere pentru peştele şi fructele de mare pe care a ajuns să le recolteze în cantităţi importante, el a intrat în legătură cu distribuitori italieni precum sicilianul Nicola Orazio Romeo. Acesta opera în Acireale, una dintre cele mai mari pieţe de peşte din Italia.

Afacerea sicilianului era patronată de mafia italiană, mai exact de un grup care ţinea de familia Santapaola, care la rândul ei era afiliată Cosa Nostra.

La un moment dat, în afacere intră şi Ben Khalifa, nu este clar cum au ajuns să se cunoască cei doi, scriu jurnaliştii de la proiectul Daphne. Fahmi Ben Khalifa ajunge după declaşarea Primăverii Arabe în 2010 şi ulterior, debarcarea şi asasinarea lui Muammar Gaddafi în Libia, să conducă o miliţie care controla rafinăria din Zawiya. În epoca post Gaddafi, în Libia nu mai există putere centrală de stat. Miliţienii lui Khalifa mai mult furau motorina din rafinărie în loc să o păzească, aşa cum se angajaseră, conform experţilor ONU de la faţa locului.

 

De la comerţul cu peşte la contrabanda cu petrol via mafia

După cum se vede, legăturile pe linie infracţională erau bine cimentate în momentul în care au apărut oportunităţile generate de haosul din Libia post Gaddafi.

Trecerea de la peşte la contrabanda cu petrol a venit aproape firesc. Ben Khalifa avea acces la o rafinărie de petrol care a producea motorină; flota lor de nave de pescuit și de sprijin putea fi ușor modificată pentru transportul de combustibil; iar Debono avea contactele necesare vânzării motorinei în Malta și Italia.

Cei doi imaginau o afacere pe picior mare pe care au pus-o în cele din urmă la cale. Au achiziţionat două tancuri petroliere Basbosa Star şi Sea Master X (ambele menţionate în dialogul înregistrat de poliţia italiană) şi în cele din urmă l-au cooptat pe Gordon Debono (nicio legătură de rudenie cu ex-fotbalistul).

Acesta din urmă este un mogul al imobiliarelor din Malta, care pe lângă alte 20 de companii deţinea şi una de tranzacţionare a petrolului. Petroplus Ltd. era o prestigioasă companie petrolieră, cu un sediu impunător, cu venituri în valoare de 183 milioane de euro (200 milioane de USD) în 2015.

Foto: Fahmi Bin Khalifa, lider al unei miliții libiene și contrabandist de frunte

Operaţiunile celor doi erau „albite” cu largul concurs al autorităţilor

Circuitul se desfăşura în felul următor: motorina era încărcată din Libia şi ajungea în Malta unde era tranferată pe tancuri petroliere în afara apelor teritoriale (limita de 12 mile marine), de unde putea pleca oriunde în lume.

Anchetatorii spun că Petroplus asigura albirea transporturilor pentru Darren Debono și Ben Khalifa, deoarece le-a permis să creeze certificate de origine care să ateste că motorina pe care o transportau era din Arabia Saudită.

Aceste certificate falsificate au fost trimise Camerei de Comerț Malteze-Libiene, unde un angajat cooperant ar fi apostilat (certificat) autenticitatea lor. Potrivit poliției italiene, astfel de falsuri au avut loc ulterior tranzacţiilor printr-un notar maltez și cu apostila Ministerului Afacerilor Externe al Maltei.

 

O conversaţie relaxată între parteneri de afaceri

Contrabandiștii profesioniști știu, de obicei, că pot fi ascultaţi de autorităţi, ceea ce face următoarea conversație cu privire la o mică navă-cisternă numită Basbosa, cu atât mai remarcabilă. Cei doi parteneri nu se feresc deloc şi discută în clar despre contrabandă:

„- Bună dimineața, malem [cuvântul arab pentru șef], ce mai faci? Sunt in Italia! Îmi pare rău pentru ieri, dar am ieșit în oraş. Marfa este 100% pe Basbosa.

– Este gata totul?

– Da, cu excepţia a 300, pentru că Solia nu l-a luat pe tot.

– Şi cei 300 putem să-i expediem cu Sea Master?

– Aşa am să fac. Ajung astăzi la prânz. ”

Cei doi bărbați – fostul fotbalist Darren Debono și șeful unei miliții libiene Fahmi Ben Khalifa – discută despre activitatea lor de contrabandă în mod deschis și fără cuvinte de cod. Ei par a fi complet relaxați între o Libie fără legi și o Maltă aparent indiferentă. Cei doi habar nu aveau că Garda Financiară italiană este pe urmele lor şi îi ascultă.

Grupul infracțional achiziționase un număr de telefoane Turanya prin satelit interceptate de italieni.

 

Intră în scenă poliţia italiană

Motivul asasinării jurnalistei malteze ar putea fi legat de această rețea de contrabandă cu motorină din Libia.

Carmelo Zuccaro, procurorul-șef din Sicilia, a declarat că în cazul asasinării jurnalistei „nu trebuie exclusă mafia care se ocupă cu traficul ilegal de petrol din Libia”.

Parchetul din Italia face investigații cu privire la o rețea ilicită de contrabandă cu combustibil în Marea Mediterană, din Libia în Malta și Italia. Carmelo Zuccaro a mai spus că „Daphne Caruana Galizia a investigat, în trecut, comerțul cu combustibil între Libia și Malta”.

Darren Debono, fostul fotbalist maltez, a fost arestat în acest dosar pe insula italiană Lampedusa, în 17 octombrie 2017, la o zi după moartea jurnalistei, și este acuzat de contrabandă cu combustibil „în rețeaua Malta”. Gordon Debono şi Nicola Orazio Romeo au fost şi ei arestaţi, în Catania, în aceeaşi zi.

 

Un loc al crimei

Zuccaro a mai spus că Malta „a devenit un loc al crimei pentru tot felul de mafioți”. Din documentele aflate la dosarul anchetei din Italia, care conține 284 de pagini, reiese că organizația criminală a traficat combustibil în valoare de 30 de milioane de euro numai în decurs de un an, în relaţia cu un singur client.

Fahmi Bin Khalifa, rezident în Malta, care a fost arestat la Tripoli în august 2017, este considerat creatorul grupului infracțional. Procurorii au declarat că Bin Khalifa a fost arestat şi în timpul regimului Gaddafi, dar a fost eliberat după moartea dictatorului. Investigatorii italieni cred că el este capul unei rețele create în Statelor Unite.

 

 

 

Te-ar putea interesa și: